به گزارش «ایرنا» نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران با پیشنهاد «نصرالله پژمان‌فر» نماینده مشهد و محلات در بند پ جزء ۱۰ ماده یک موافقت کردند.در این بند گفته شده دبیر شورای ‌عالی امنیت ملی یا دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امکان ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارند که با پیشنهاد پژمان‌فر عبارت «اعضا» جایگزین «دبیر» شد. به این ترتیب راه برای کاندیداتوری برخی چهره‌های سیاسی حاضر در مجمع تشخیص مصلحت‌نظام که این روزها گمانه‌زنی‌های زیادی درباره آنها برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد هموارمی‌شود. به این ترتیب همه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و همه اعضای شورای‌عالی امنیت ملی امکان ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری را داشته باشند.

محدود کردن شرایط ثبت‌نام ضرورت ندارد

نمایندگان همچنین با پیشنهاد «حسن شجاعی‌علی‌آبادی» نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در بند «چ» جزء ۱۰ ماده یک مبنی بر جایگزین کردن عبارت کلان‌شهرها به جای شهردار شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت مخالفت کردند.

«علیرضا سلیمی» نماینده مردم محلات و دلیجان در اخطار قانون ‌اساسی درباره پیشنهاد شجاعی با بیان اینکه قانون نباید دارای ابهام باشد، گفت: در بند (چ) مشخص نشده که مقصود از کلان‌شهر چه شهرهایی است؛ زیرا کلان‌شهر یک واژه کلی است که نباید در قانون بیاید.

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن وارد ندانستن این اخطار گفت: موارد گفته شده فقط برای ثبت‌نام افراد در انتخابات است. به عبارتی پیش از این هرکس که سواد خواندن و نوشتن داشت در انتخابات ثبت‌نام می‌کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کلان‌شهرها در وزارت کشور دارای تعریف است و شهرهایی که بالای یک میلیون جمعیت دارند کلان‌شهر محسوب می‌شوند. در مورد معاونان هم رفع ابهام صورت گرفته است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه محدود کردن شرایط ثبت‌نام ضرورتی ندارد، تاکید کرد: تشخیص صلاحیت افراد پس از ثبت‌نام به عهده شورای نگهبان است و مجلس فقط وضعیت نابسامان پیش از ثبت‌نام را ساماندهی می‌کند و بهتر است اجازه دهیم افراد بیشتری در این چارچوب ثبت‌نام کنند.

در ادامه بررسی اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، نمایندگان با پیشنهاد غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد مبنی بر حذف بند-خ که شرایط حضور در انتخابات را فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر می‌داند، مخالفت کردند. در طرح فعلی سابقه تصدی حداقل مجموعا ۶ سال به‌عنوان فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر به‌عنوان یکی از شرایط داوطلبان ریاست‌جمهوری پیش‌بینی شده است.

به گزارش «ایرنا» «غلامرضا نوری قزلجه» در تشریح پیشنهاد خود گفت: اهمیت کار نظامیان و سرداران سرافراز به حدی زیاد است که قابل مقایسه با امور سیاسی نیست. دفاع از تمامیت ارضی و جان و مال ملت به عهده این عزیزان است و نباید از جایگاه این افراد غافل شویم.

وی درادامه گفت: با بند خ و حضور نظامیان در انتخابات ریاست‌جمهوری مخالفم و تقاضای حذف این بند را دارم. چرا به درجه سرلشکری بسنده شده است. در کشور به تعداد انگشتان دست، افرادی داریم که درجه سرلشکری دارند چرا درجه سرتیپ و سرهنگی نمی‌توانند مدیریت اداره کشور را در دست بگیرند. این طرح محدودیت است.

درهمین حال محمد باقرقالیباف در واکنش به پیشنهاد نماینده بستان‌آباد گفت: در قانون‌اساسی اجازه داده شده همه اعضای نیروی مسلح بدون استعفا بتوانند ثبت نام کنند  و در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند.