مخالفت با کاهش سن داوطلبان ریاست‌جمهوری

به این ترتیب با تعیین شرط سنی برای کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، برخی از چهره‌های سیاسی که نامشان چند ماه مانده به انتخابات ۱۴۰۰ به‌عنوان نامزد احتمالی مطرح شده است، امکان ثبت‌نام نخواهند داشت. تعیین کف و سقف سن برای داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از این سابقه نداشته است. در طرح اولیه این شرط سنی ۴۵ تا ۷۰ سال در نظر گرفته شده بود ولی در نهایت کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها کف سن را از ۴۵ به ۴۰ سال رساند؛ محدودیتی که برخی آن را در تضاد با شعار جوان‌گرایی توصیف می‌کنند.

محمد جواد کولیوند معاون پارلمانی وزارت کشور نیز روز گذشته در جریان بررسی حذف محدودیت سنی برای کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد که دولت در لایحه اصلاح قانون انتخابات که به مجلس فرستاده بود حداقل سن را ۳۰ سال و حداکثر سن را ۷۵ سال تمام برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری در نظر گرفته بود‌ و اکنون دولت نیز با پیشنهاد حذف شرط‌سنی برای نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری موافق است. با این حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد حذف محدودیت سنی برای کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری مخالفت کردند و به این ترتیب و بر اساس طرح اصلاح برخی مواد قانون انتخابات ریاست‌جمهوری داوطلبان باید بین ۴۰ تا ۷۰ سال سن داشته باشند.

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد نماینده تهران برای داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی بر تابعیت ایران و عدم‌تابعیت دیگر کشورها در گذشته و حال موافقت کردند. به گزارش «ایرنا» براساس پیشنهاد «سید‌محمود نبویان» نمایندگان موافقت کردند که عبارت تبعه ایران و نداشتن تابعیت کشورهای دیگر در گذشته و حال به‌جزء دوم بند الف ماده واحده اضافه شود.

«نصرالله پژمان‌فر» نماینده مردم مشهد و کلات در مخالفت با این پیشنهاد گفت: در جمهوری اسلامی کسی نمی‌تواند دوتابعیتی باشد زیرا اگر تابعیت کشور را داشته باشد، تابعیت دیگر او لغو می‌شود؛ بر همین اساس بنده مخالف این پیشنهاد هستم. «جعفر قادری» نماینده مردم شیراز نیز در موافقت با این پیشنهاد اظهار کرد: بسیاری از کشورها به‌راحتی تابعیت نمی‌دهند و چطور می‌شود یک فردی در چارچوب قوانین آن کشور تابعیت را بپذیرد و بخواهد حافظ منافع کشور خودش نیز باشد؟ برهمین اساس باید داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوی فقط تابعیت جمهوری اسلامی را داشته باشد تا سبب حفظ منافع ملی کشور شود. براین اساس، داوطلبان ریاست‌جمهوری باید واجد شرایط اختصاصی و عمومی، رجال مذهبی و سیاسی، ایرانی‌‌الاصل و تبعه ایران و نداشتن تابعیت کشورهای دیگر در گذشته و حال، مدیر و مدبر، حسن‌سابقه، امانت و تقوا و مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند.

کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری روز ۱۱ آبان ماه به تصویب مجلس رسیده بود. همچنین نمایندگان مجلس روز ۱۲ آذر ماه با تغییر دستور کار مجلس و در اولویت قرار‌گرفتن بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا موافقت کردند. در این طرح قرار است نحوه ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری و شرایط رسیدگی به صلاحیت آنها بررسی و اصلاح شود. در همین راستا نمایندگان در نشست علنی روزگذشته مجلس رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را آغاز کردند.