مسجدی تاکید کرد که بعد از شهادت سردار سلیمانی تغییری در روابط دو کشور ایجاد نشده است.

سفیر ایران در بغداد درباره محور گفت‌وگوهای فرمانده نیروی سپاه قدس در دیدار با مقامات عراقی نیز گفت: «محور بحث‌های ایشان بر همکاری دو کشور و پیگیری مسائلی که وجود دارد متمرکز بود؛ درواقع بحث‌های سیاسی، بحث‌های امنیتی در رابطه با تقویت روابط امنیتی دو کشور و پیگیری بعضی از پرونده‌های اقتصادی در دستورکار گفت‌وگوهای سردار قاآنی قرار داشت.»

وی ادامه داد: «البته طبیعی است که سردار قاآنی خیلی وارد جزئیات پرونده‌ها نشوند اما از آنجا‌که ایشان مسوول روابط بین دو کشور و نماینده جمهوری اسلامی در این موضوع است، تمام نیازها و روابط بین دو کشور را با مقامات عراقی مورد مشورت و بحث قرار می‌دهند.»

مسجدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود سردار قاآنی با فرماندهان مقاومت در عراق دیدار داشته و از آنها در خواست کرده با ایجاد آتش‌بس از هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در مدت زمان باقی مانده دولت ترامپ خودداری کنند، توضیح داد: «تمامی گروه‌ها و احزاب حال چه سیاسی و چه آنچه محور مقاومت می‌خوانند، روابط مثبتی با جمهوری اسلامی دارند و کسی منکر این مساله نیست؛ اما همیشه سیاست‌های جمهوری اسلامی مبتنی بر دو – سه موضوع است و سردار قاآنی هم کاملا به این موضوع تاکید دارند.» وی در ادامه به این موضوعات اشاره کرد و گفت: «مساله اول عدم دخالت در شئون این گروه‌هاست یعنی به هیچ وجه ایران در کار اینها دخالت نمی‌کند مگر آنکه بحث مشورت مطرح باشد. مساله دوم تقویت دولت است یعنی به هیچ وجه اقدامات جمهوری اسلامی و مذاکرات سردار قاآنی در راستای تضعیف دولت نیست بلکه در جهت تقویت دولت وهمکاری با دولت عراق است؛ به همین دلیل نیز ملاقات با شخص آقای نخست‌وزیر در راس برنامه‌های سفر قرار داشت. بنابراین جمهوری اسلامی ایران ضمن مشورت با گروه‌های مختلف عراقی به‌دنبال ایجاد نوعی وفاق و همکاری بین جناح‌های مختلف از جمله اکراد و شیعیان، اهل سنت و شیعیان، شیعیان و دیگران است.»

سفیر ایران درخصوص دیدار با مصطفی الکاظمی و اینکه آیا تلاش‌هایی برای نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌ها بین رهبران مقاومت و دولت مصطفی‌الکاظمی صورت گرفته یا خیر نیز تاکید کرد: «جریانات مقاومت در عراق بعد از شهادت شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس به‌شدت از آمریکایی‌ها ناراحت هستند و این اقدام را جنایت بزرگی در حق ملت عراق و جریان حشد‌الشعبی می‌دانند. خواسته آنها نیز روشن است و می‌خواهند که نیروهای آمریکایی از کشورشان خارج شوند. ما نیز به‌عنوان جمهوری اسلامی، موضع رسمی و قطعی‌مان که بارها اعلام کردیم، خروج نیروهای آمریکایی از کل منطقه است. این مساله نیز بحث دخالت در عراق یا شئون دیگر کشورها نیست بلکه نظر جمهوری اسلامی است. درواقع ایران معتقد است که امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود؛ منطقه نیز شامل عراق و غیرعراق است؛ اما اینکه چه وضعیتی به وجود بیاید و چه اتفاقی بیفتد، آمریکایی‌ها بروند یا نروند و چگونه بروند بستگی به دولت‌های منطقه دارد.»

وی ادامه داد: «مواضع ما کاملا روشن است، ما حضور نیروهای آمریکایی را باعث شر، دخالت و ناامنی در منطقه می‌دانیم.»

مسجدی با اشاره به اینکه گروه‌های مقاومت به‌شدت با آمریکایی‌ها مشکل دارند، افزود: «مشکل آنها این است که آمریکایی‌ها باید از این کشور بیرون بروند چرا؟ به‌خاطر اینکه فرمانده‌شان ابو مهدی المهندس را شهید کردند، به‌خاطر اینکه مهمان‌شان حاج قاسم را شهید کردند، به‌خاطر اینکه وجودشان تهدیدی است برای آنها.»

 مسجدی با تاکید بر اینکه برخی درباره مهلت باقی مانده ترامپ در کاخ سفید و ضرورت بهانه ندادن به ترامپ در این مدت سخن می‌گویند، گفت: «ترامپ نباید کسی را تهدید کند و اقدامات تحریک‌آمیز انجام دهد. اگر این اتفاق نیفتد طبیعی است که نه جمهوری اسلامی ایران و نه هیچ‌کس دیگر بنا ندارد که اقداماتی علیه آمریکا انجام دهد. موضع ما کاملا مشخص است؛ درواقع چه در این زمان و چه بعد از این موضع ما بستگی به شرایط، مواضع و اقدامات آمریکایی‌ها دارد.»

سفیر ایران با بیان اینکه آمریکایی‌ها با عملیات ترور در داخل عراق، سردار سلیمانی، ابومهدی و یارانشان را شهید کردند، ادامه داد: «بعد از این اتفاقات بود که ایران پاسخ آمریکا را داد؛ مگر قبل از آن جمهوری اسلامی اقدامی صورت داده بود؟ اکنون نیز همان است اگر آمریکایی‌ها خطایی ترتیب دهند و علیه ما اقدامی کنند ما پاسخ قاطع خواهیم داد. همچنین اگر آنها علیه جریانات مقاومت اقدامی انجام دهند یا رهبران مقاومت و پایگاه‌های مقاومت را مورد تهدید و حمله قرار دهند انتظار چه باید داشته باشند؟ قطعا مقاومت از خود عکس‌العمل نشان می‌دهد و از خود دفاع می‌کند که این حق طبیعی هر کسی است که از خودش دفاع کند.»

عبور از خطوط قرمز عراق

از سوی دیگر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشین عراق در گفت‌وگویی تاکید کرد که سردار سلیمانی خط قرمز این کشور بود و آمریکا با ترور او و ابومهدی المهندس از تمام خطوط قرمز عبور کرد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از المعلومه، عادل عبدالمهدی تاکید کرد: «آمریکایی‌ها به ما گفتند که یا با ما باشید یا علیه ما و ما به آنها گفتیم که عراق نمی‌تواند با شما یا علیه شما باشد، سیاست دائم دولت عراق تعادل میان همه طرف‌ها است.»

نخست‌وزیر پیشین عراق در ادامه دولت الکاظمی را به سهل‌انگاری در مساله خروج نیروهایی آمریکایی از عراق متهم و تاکید کرد: «مساله خروج نیروهای آمریکایی از عراق بعد از تشکیل دولت کنونی مبهم شد و واشنگتن نیز در این پرونده تعلل می‌کند.»