خروج 87 شهر از وضعیت قرمز تعطیلی بازار تهران، عکس: ایرنا

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونانیز دیروز درگزارشی از وضعیت شهرهای مذکور، از خارج شدن ۸۷ شهر از وضعیت قرمز کرونا خبرداد. وی همچنین اعلام کرد: در ۱۴۵ شهر از ۱۶۰ شهر و شهرستان که قرمز رنگ بودند روند کاهش بیماری آغاز شده است و در ۱۵ شهر باقی‌مانده هم در همین هفته این روند کاهشی شروع خواهد شد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین با اشاره به محدودیت‌های کرونایی در ۸۹ شهری که (از ۵آبان در ۴۳ شهر و از ۱۴ آبان در ۴۶ شهر) اعمال شده است، گفت: از این تعداد به جز دو شهر همه شهرها از حالت قرمز خارج و به نارنجی یا زرد تبدیل شده‌اند. با توجه به ورودی بیمارستان‌ها و اینکه میزان بستری هم کاهش یافته است امیدواریم روند فوتی‌ها هم تا حدود دو تا سه هفته دیگر آثار خود را نشان دهد و روند کاهشی پیدا کند. وی تاکید کرد: برنامه ما یک محدودیت هوشمند است. به‌طوری که دوشنبه هفته جاری مجددا وضعیت شیوع و بروز بیماری را رصد می‌کنیم و اگر شهرهایی در وضعیت قرمز یا نارنجی باشند، اعمال محدودیت می‌کنیم و اگر شهر یا شهرستانی از قرمز به نارنجی یا زرد بدل شده باشد، محدودیت‌ها به همان نسبت کاهش می‌یابد.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت نیزروز گذشته با بیان اینکه رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی، به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است گفت: با توجه به تجربه‌ای که در ۸۹ شهرستان در زمینه اعمال محدودیت‌ها داشتیم و به ترتیب با تصویب ستاد ملی کرونا، در ۴۳ و ۴۶ شهرستان، تعطیلی‌های مشابهی با شدت کمتر را در اوایل و اواسط آبان‌ماه تجربه کردیم، خوشبختانه اکثر این شهرها از وضعیت قرمز بیرون رفته و به وضعیت نارنجی و زرد بدل شدند.

به گزارش «ایسنا»، حریرچی تاکید کرد: بر این اساس امیدواریم شهرهایی که اکنون قرمز بوده و از هفته قبل مشمول محدودیت‌ها شده‌اند، این وضعیت را تجربه کنند. درهمین حال با توجه به تعطیلی ادارات به مدت یک هفته به منظور کم شدن بار ترافیک شهری وکاستن ازمیزان مسافران مترو و اتوبوس گزارش‌های میدانی دیروزحاکی از خلوت شدن خیابان‌ها درشهرهای بزرگ به خصوص تهران بود.از آنجا که برخی از ادارات دولتی همچون شهرداری برخی مناطق تهران به دلیل عدم ابلاغ رسمی این دستور روز گذشته همچنان به همان مصوبه کاهش یک سومی کارکنان عمل کرده بودند، انتظار می‌رود با توجه با ابلاغیه روز گذشته استانداری تهران درباره نحوه حضور کارمندان در ادارات ازامروز شاهد خلوت‌تر شدن خیابان‌ها باشیم. براساس این ابلاغیه حضور کارکنان در موارد ضروری بنابه تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی (حداقل حضور ممکن) تا سقف ۱۳ نفر است و صرفا حضور مدیران و معاونین دستگاه‌های اجرایی استانی و شهرستانی الزامی خواهد بود.

لزوم محافظت از مرزها

در کنار این گزارش از تاثیر محدودیت‌های اعمال شده، حسن روحانی رئیس‌جمهوری، با اشاره به چگونگی انجام حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری در شرایط فعلی شیوع کرونا، گفت: حمل‌ونقل تا هفته‌های قبل شبکه مطلوبی نداشت یعنی کسی مبتلا بود و می‌رفت سوار قطار و هواپیما و اتوبوس می‌شد. ما امروز کاری می‌کنیم که هر کسی می‌خواهد سوار هواپیما، اتوبوس و قطار شود را بتوانیم کنترل کنیم تا ببینیم جزو افراد مثبت بوده یا نبوده است، این با کارت شناسایی و سامانه‌ای که در اختیار داریم در عرض چند ثانیه قابل‌کنترل است و اگر مبتلاست، او را برمی‌گردانیم. تعداد زیادی از افراد می‌خواستند سوار هواپیما و قطار شوند که معلوم شده بود مثبت هستند. این کار بسیار مهم و ضروری در مساله حمل‌و‌نقل است.

به گزارش «ایسنا» روحانی افزود: امروز باید از مرزها هم مراقبت کنیم، چون ما که نمی‌دانیم در کشورهای همسایه چه خبر است و این ویروس چقدر جهش پیدا کرده است، بنابراین باید مرزها را به‌طور کامل کنترل کنیم و مطمئن شویم افرادی که وارد می‌شوند مشکلی ندارند و اگر لازم است قرنطینه شوند.

تامین ارز موردنیاز خرید واکسن

روحانی با تاکید بر اینکه نسبت به تهیه تجهیزات و دارو و آنچه مورد نیاز است، هم در داخل و هم در خارج تلاش می‌شود، اظهار کرد: برای واکسن هم سفارش لازم به کشورهای خارجی داده شده و هم در داخل تلاش می‌شود. اخیرا آقای نمکی در یک موردی با قید فوریت نوشته بودند و من به بانک مرکزی دستور دادم که هر مقدار ارزی که مورد نیاز وزارت بهداشت است را از هرکجا و هر کشوری تامین کنند؛ زیرا این مساله برای ما حائز اهمیت است که اگر واکسنی به موقع در یک کشوری تهیه شد، ما بتوانیم سریع تهیه کنیم.

الزام همراه داشتن کارت ملی

رئیس‌جمهور همچنین تصریح کرد: امروز مصوبه دیگری داشتیم برای خدمت دادن به افرادی که کارت همراهشان نیست و شماره شناسه ملی‌شان برای ما مشخص نیست، بنابراین در هفته‌های اخیر با جدیت بیشتری از سوی نیروی انتظامی، بسیج و سایر ضابطان و اتحادیه‌ها و آنانی که حق نظارت دارند و تعزیرات، همه فعال شدند و این فعالیت باید همچنان ادامه داشته باشد.

درهمین راستا روزگذشته، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از الزام همراه داشتن کارت ملی برای گرفتن خدمت در ادارات و همچنین استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی، جهت کنترل افراد کرونا مثبت خبر داد. علیرضا رئیسی گفت: راه‌حل برای اینکه بتوانیم از حضور افراد کرونا مثبت در حمل‌و‌نقل عمومی و ادارات جلوگیری کنیم، این است که همراه داشتن کارت ملی برای گرفتن خدمت، الزامی است. بنابراین هموطنان اگر قرار است به اداره‌ای برای گرفتن خدمت مراجعه کنند، باید کارت ملی به همراه داشته باشند. وی افزود: این اقدام برای حفظ سلامت خودشان و دیگران است. در این صورت اگر آزمایش مثبت داشته باشند، با کارت ملی قابل‌چک کردن است و می‌توانند از افراد در معرض خطر محافظت کنند.

جمع‌آوری آزمایش‌های مثبت در یک بانک اطلاعاتی

رئیسی در ادامه گفت: با توجه به سامانه یکپارچه رصد آزمایش‌هایی که ایجاد کردیم، تمام آزمایش‌های مثبت در یک بانک اطلاعاتی جمع‌آوری می‌شود و طی چهار روز گذشته از حضور و سفر ۱۷۴۸ فردی که مثبت بودند و قصد خرید بلیت و مسافرت با اتوبوس، هواپیما و قطار داشتند جلوگیری کردیم، زیرا توانستیم از این سامانه استفاده کنیم.

شناسایی بدون ماسک‌ها در متروی تهران

همزمان فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: در حال تهیه نرم‌افزاری برای شناسایی افراد بدون ماسک هستیم تا هر فرد بدون ماسکی که وارد مترو می‌شود شناسایی و به ماموران آلارم داده شود تا جلوی تردد وی را بگیرند.

کاهش نسبی میزان مرگ‌های کرونایی

در همین حال آخرین آمار ارائه‌شده ازسوی وزارت بهداشت از کاهش قابل‌توجه مرگ‌های کرونایی حکایت می‌کند. براساس گزارش سخنگوی وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳۹۱ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۷ هزار و ۴۸۶ نفر رسید. سیما سادات لاری همچنین از شناسایی ۱۳هزار و۴۰۲ مورد جدید کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد که از میان آنها یک هزار و ۸۲۴ نفر بستری شدند. وی گفت: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۹۳۵ هزار و ۷۹۹ نفر رسید. به گفته لاری ۵۸۶۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

سه استان در صدر مرگ کرونایی

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه ضمن تشریح وضعیت بیماری کرونا طی هفته اخیر در کشور، گفت: بیشترین میزان مرگ و میر کرونا طی هفته گذشته مربوط به استان‌های یزد، سمنان و خراسان جنوبی بوده است.

به گزارش «ایسنا» دکتر سیما سادات لاری، گفت: میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری در هفته گذشته در کشور حدود ۲۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده است که بیشترین میزان بروز به ترتیب در استان‌های ایلام، یزد، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی گزارش شده است. میانگین بروز در استان‌های یادشده با اختلاف قابل‌توجهی بالاتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور در هفته قبل حدود ۴۰ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است که بیشترین میزان بروز مربوط به یزد، سمنان و خراسان جنوبی بوده است.