منوچهر مرادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین درباره روند مذاکرات ایران و اوکراین درباره سانحه هواپیمای اوکراینی گفت: «تمامی تلاش من و همکارانم در سفارت، وزارت امورخارجه و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط در جمهوری اسلامی بر این استوار است که ابعاد مختلف این حادثه مبتنی بر تحقیقاتی شفاف و عادلانه هرچه سریع‌تر مشخص شود. فراموش نکنیم اکثر جان‌باختگان این حادثه دردناک از هموطنان ایرانی ما هستند به همین دلیل دولت ایران بیش از دیگر کشورها محق و مصر است که ابعاد این حادثه روشن شود. در واقع، مذاکرات با طرف اوکراینی نیز در همین چارچوب درحال انجام است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، مرادی در پاسخ به تهران تایمز، گفت: تاکنون دو دور مذاکره بین مسوولان ذی‌ربط دو کشور در کی‌یف انجام شده است. دور اول مذاکرات در شهر کی‌یف و در شرایط محدودیت‌های کرونایی و محدودیت سفرهای هوایی انجام شد.» سفیر ایران در اوکراین تاکید کرد: «طی دو روز مذاکرات فشرده، جنبه‌های مختلف فنی، حقوقی و قضایی پرونده مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. این نکته شایان ذکر است که اساسا نیل به نتیجه در مذاکرات مربوط به سوانح هوایی به‌‌دلیل پیچیدگی‌های فنی و حقوقی آن و بعضا مفاد و مبانی متفاوت مندرج در کنوانسیون‌های بین‌المللی، همواره روندی طولانی و دشوار است. بر این اساس، مذاکرات بین ایران و اوکراین نیز ممکن است نیازمند زمان بیشتری باشد.»

مرادی با اشاره به دور دوم مذاکرات میان دو طرف در اواخر مهر ماه سال‌جاری در کشورمان گفت: «با توجه به بحث‌های مطرح‌شده در کارگروه‌های تخصصی، روند مذاکرات از سوی شرکت‌کنندگان دو کشور همانند دور اول مذاکرات مثبت و سازنده ارزیابی شد.»

وی در پاسخ به این پرسش که ایران غرامت هواپیما را بر چه اساسی پرداخت خواهد کرد، توضیح داد: «جبران خسارت در سوانح هوایی و میزان آن اساسا مبتنی بر قواعد بین‌المللی و مفاد کنوانسیون‌هایی است که دولت‌ها عضو آن هستند. در این مورد نیز جمهوری اسلامی همواره آمادگی خود را برای پرداخت غرامت هواپیما و جان‌باختگان اعلام داشته و پس از توافق لازم به طرف اوکراینی، مبتنی بر مفاد کنوانسیون‌هایی که دولت جمهوری اسلامی ایران در آن عضویت دارد، پرداخت خواهد شد.»

وی همچنین دلیل تاخیر در بازخوانی جعبه‌های سیاه را همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ عنوان کرد و افزود: «به‌علاوه، دولت اوکراین در ماه‌های ابتدایی اصرار داشت جعبه‌های سیاه به این کشور ارسال شود؛ درحالی‌که بعدا خود مسوولان اوکراینی اعلام کردند تجهیزات فنی لازم برای بازخوانی جعبه‌های سیاه را در اختیار ندارند. نهایتا جعبه‌های سیاه در تیر ماه سال‌جاری به فرانسه ارسال و بازخوانی اطلاعات آن با حضور نمایندگان همه کشورهای مرتبط با پرونده در پاریس انجام شد. نتایج به‌دست‌آمده از بازخوانی جعبه‌های سیاه در گزارش نهایی سازمان هواپیمایی کشوری که در شرف انتشار است، منظور خواهد شد.»

رفتار کانادا قابل درک نیست

از سوی دیگر محسن بهاروند، معاون حقوقی وزارت امورخارجه نیز درباره روند بررسی و مذاکرات درخصوص هواپیمای اوکراینی گفت: «ما درخصوص سقوط هواپیمای اوکراینی برای همکاری بارها اعلام آمادگی کردیم و هیچ مانعی برای رسیدگی و بررسی حادثه براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی نمی‌بینیم.»

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن بهاروند نیز در گفت‌وگو با تهران‌تایمز در پاسخ به این پرسش که وزارت ‌خارجه کانادا مدعی است ایران درخصوص سقوط هواپیمای اوکراینی همکاری نمی‌کند و خودش مستقلا درحال تحقیقات است، توضیح داد: «رفتار کانادا در رابطه با پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی را درک نمی‌کنیم. ما از ابتدا در ملاقات‌هایی که بین وزرای خارجه بوده به کانادایی‌ها گفتیم و توضیح دادیم که ایران چه همکاری‌هایی انجام داده و نمایندگان اینها نیز در صحنه این سانحه و همچنین در خواندن جعبه سیاه هواپیما در پاریس حضور داشتند و هرگونه همکاری‌ای که لازم بوده در ایران رابطه با کانادا انجام شده است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، بهاروند ادامه داد: «یکی از مشکلات ما با کانادا این است که دولت این کشور به حقوق بین‌الملل احترام نمی‌گذارد و سعی دارد اقدامات یک‌جانبه‌ای انجام دهد که واقعا لزومی ندارد.»

وی با اشاره به این موضوع که به‌نظر می‌رسد کانادا نوعی پیش‌داوری سیاسی انجام می‌دهد، ادامه داد: «طبق کنوانسیون شیکاگو و انکس ۱۳ مسوول بررسی سانحه، کشوری است که سانحه در آن رخ داده است. ایران هم درحال بررسی سانحه است و به همه، دسترسی‌های لازم را داده و هنوز هم دو ماه از زمان تعیین‌شده برای ارائه گزارش باقی مانده است. هرچند فرصت یک‌ساله برای ارائه گزارش سانحه قابل تمدید است؛ ولی تیم بررسی سوانح ایران همه تلاشش را انجام می‌دهد تا در همین فرصت یک‌ساله گزارش را کامل کند.» این مقام ایرانی در نهایت تاکید کرد: «ما درخصوص هواپیمای اوکراینی با هر کشوری که با حسن‌نیت و بر پایه حقوق شناخته شده هوایی مثل کنوانسیون شیکاگو حاضر به مذاکره باشد همکاری خواهیم کرد. برای جبران خسارت کسانی که جان خودشان را در این واقعه تاسف‌بار از دست دادند آماده‌ایم و در چارچوب قوانین حتما همکاری می‌کنیم. ما به‌صورت واضح قبول کرده‌ایم که این اشتباه از جانب پدافند هوایی ایران رخ داده و ایران چیزی را پنهان نکرده است و از مذاکره کردن نگرانی ندارد.»

وی همچنین افزود: «کانادا به جای اینکه از خودش سوءنیت نشان دهد اگر با حسن نیت و براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی وارد مذاکره با ایران شود، ما مشکلی نداریم؛ همان‌طور که درحال مذاکره با اوکراین هستیم. اما اگر دولتی فکر می‌کند با جنجال‌سازی و حرف‌های غیرواقعی ایران را تحت فشار قرار دهد، نتیجه‌ای نخواهد گرفت.»