جزئیات جدید محدودیت‌های کرونایی

گرچه آغاز محدودیت‌ها به‌صورت تعطیلی در ۲۵ مرکز استان و همه کلان‌شهرها و همچنین ۱۰۰ شهر در وضعیت قرمز و هشدار تعریف شده اما با وجود بیانیه عصر یکشنبه رئیس‌جمهوری و اظهارات جداگانه سخنگوی دولت، وزیر بهداشت و سخنگوی  ستاد ملی مبارزه با کرونا، هنوز افکارعمومی به روشنی از میزان محدودیت‌هایی که قرار است از ابتدای آذرماه اعمال شود آگاهی ندارند. این موضوع البته حسن روحانی را بر آن داشت تا در جلسه دیروز ستاد ملی مبارزه با کرونا بخواهد تا صبح چهارشنبه تمام دستورالعمل‌ها درخصوص اجرای طرح جامع برای شهرهای در وضعیت قرمز، نارنجی و زرد را به روشنی و دقیق، به اطلاع مردم برسانند. او کمیته تبلیغات را موظف کرد که به روشنی و شفافیت با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای کشور و رسانه ملی و فضای مجازی مردم را نسبت به این طرح آگاه کنند به‌طوری که هیچ کس نسبت به این موضوع دارای ابهام نباشد.

جزئیات جدید از محدودیت‌ها

البته آن‌چنان که در روزهای گذشته از سوی سخنگوی دولت اعلام شد، یکی از مهم‌ترین محدودیت‌هایی که قرار است اعمال شود، حضور حداکثر یک‌سوم کارمندان در محل کار است. دیروز هم علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه حداقل ۲۵ مرکز استانی و نیز همه کلان‌شهرها شامل دور جدید محدودیت‌های شدید خواهند شد، درباره جزئیات دیگر این محدودیت‌ها اعلام کرد: همه مشاغل به جز مشاغل سطح یک مانند مراکز تهیه‌کننده مایحتاج مردم، خدمات‌رسانی ضروری، امداد و نجات، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز درمانی و سلامت از جمله بیمارستان‌ها و مطب‌ها و مراکز تامین زیرساخت آب، برق، گاز و تلفن تعطیل هستند.

ممنوعیت تردد شبانه

معاون وزیر بهداشت از ممنوعیت تردد شبانه در شهرهای قرمز خبر داد. علیرضا رئیسی اعلام کرد:‌ تردد درون‌شهری در شهرهای قرمز از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح از اول آذرماه ممنوع است و این اقدام در ادامه تشدید محدودیت‌ها در شهرها و مناطق قرمز اعمال می‌شود.

مدارس و دانشگاه‌ها؛ غیرحضوری

معاون وزیر بهداشت درباره وضعیت مدارس و دانشگاه‌ها نیز گفت: همه مدارس در سطح هشدار سه(قرمز)، دو(نارنجی) و یک (زرد) به‌صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد و برای دانشگاه‌ها نیز همین محدودیت اعمال می‌شود.

تعطیلی مراکز مذهبی و فرهنگی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین از تعطیلی مراکز مذهبی و فرهنگی خبر داد و گفت: به مدت دو هفته نماز جماعات و نماز جمعه تعطیل خواهد بود و همین محدودیت برای مراسم فرهنگی نیز اعمال می‌شود.

محدود کردن جلسات ازجمله دولت

رئیسی درباره محدودیت‌های دیگر در منطقه قرمز ازجمله جلسات اداری نیز توضیح داد: حداکثر سقف جلسه باید ۱۵ نفر باشد، بدین معنا که جلسه هیات دولت هم بخواهد برگزار شود؛  چون بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ نفر هستند باید با ۱۵ نفر برگزار شود و بقیه به‌صورت مجازی حضور داشته باشند. به گفته رئیسی، در شهرهای سطح هشدار دو (نارنجی) هم حداکثر افرادی که می‌توانند در جلسه حضور پیدا کنند ۲۰ نفر و در شهرهای زرد نیز حضور در جلسه حداکثر ۳۰ نفر تعیین شده و بیش از آن ممنوع است.

تعطیلی صنوف

همچنین دیروز خبرگزاری تسنیم به نقل از سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از تعطیلی نمایشگاه‌داران خودرو از شنبه اول آذرماه خبر داد و نوشت: از شنبه اول آذرماه کل صنوف به جز صنوفی که مواد غذایی مردم را تامین می‌کنند تعطیل هستند و فروشندگان خودرو از این قاعده مستثنی نیستند. او تصریح کرد: البته هنوز ابلاغیه‌ای به اتحادیه برای تعطیلی‌ها نشده اما در مجموع صنف ما جزء مشاغل گروه ۲ بوده و مشمول تعطیلی‌ها است.

با این همه دیروز سعید نمکی، وزیر بهداشت تاکید کرد که در هر شرایطی تامین خدمات برای مردم تعطیل نمی‌شود.

رکورد جدید کرونا در ایران

گرچه قرار است از اول آذرماه این تدابیر به اجرا درآید، اما آمار چشم‌انداز ناامید کننده‌ای از ماه‌های آتی تصویر می‌کند؛ چشم‌اندازی که سخنگوی وزارت بهداشت درباره آن گفته که «زمستانی به مراتب سخت‌تر از پاییز در پیش داریم.» دیروز با جان باختن ۴۸۶ ایرانی دیگر بر اثر کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دوشنبه، شمار جان‌باختگان مبتلا به کرونا از ابتدای اسفند سال گذشته تا دیروز به مرز ۴۲ هزار نفر رسید. رسیدن آمار رسمی و روزانه مرگ کرونایی به رقم ۴۸۶ نفر یکی از شاخص‌هایی است که چشم‌انداز این بیماری را نگران‌کننده کرده و خود رکورد جدیدی در آمار مرگ روزانه کرونایی در ایران است. همچنین در همین بازه زمانی ۲۴ ساعته، ۱۳ هزار و ۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از میان آنها سه هزار و ۱۳۳ نفر بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور از ابتدای اسفند ۹۹ تا ظهر روز گذشته، به ۷۷۵ هزار و ۱۲۱ نفر رسید. همچنین بنابر آمار سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، هم‌اکنون ۵۶۷۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت‌مراقبت قرار دارند.

۲۷ استان قرمز

همچنین به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، ۲۷ استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد هستند.

۱۹ هزار مرگ کرونایی در تهران

با این حال در میان استان‌های که وضعیت وخیم کرونایی دارند، تهران در راس قرار دارد. البته رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران دیروز از روند کاهشی فوتی‌های کرونا در پایتخت طی یک هفته اخیر خبر داد و گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۱۹ هزار و ۲۳۹ نفر به‌دلیل ابتلا به ویروس کووید-۱۹ جان خود را در تهران از دست داده‌اند. ناهید خداکرمی همچنین توضیح داد که از این تعداد، ۱۱ هزار و ۷۱۹ مورد مرد و ۷ هزار و ۵۲۰ مورد نیز زن بوده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، خداکرمی تصریح کرد: یکشنبه ۱۸ آبان ۱۷۲ نفر به‌دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند که روز یکشنبه ۲۵ آبان و طی یک هفته این آمار به ۱۴۹ نفر رسیده که نشان می‌دهد همین محدودیت‌های نصفه و نیمه هم اثر داشته است.