حمایت از تمامیت ارضی آذربایجان

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری مهر، ائمه‌جمعه استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل و زنجان درخصوص موضوع اقدام کشورهای آذربایجان و ارمنستان بر سر موضوع قره‌باغ بحث و بررسی کردند. در پایان این نشست بیانیه‌ای مشترک منتشر شد که در آن آمده است: هیچ تردیدی در تعلق قره‌باغ به آذربایجان و اشغال آن و لزوم بازگشت این اراضی به آذربایجان، کشور اهل‌بیت نیست و دولت آذربایجان در بازپس‌گیری این اراضی کاملا قانونی و شرعی عمل کرده و با این اقدام درصدد اجرای چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برآمده است.

ائمه‌جمعه این ۴ استان در این بیانیه تاکید کرده‌اند: ما به اقتضای آیات قرآن و سیره معصومین علیه‌السلام و به اقتضای فلسفه انقلاب اسلامی خود را ملزم به حمایت و دفاع از مظلوم می‌دانیم. ملت آذربایجان بهتر از همه می‌دانند که جمهوری اسلامی بالاترین کمک و حمایت را در طول اشغال قره‌باغ به آذربایجان داشته و در تمام محافل بین‌المللی از تمامیت ارضی آذربایجان دفاع کرده و وزارت امورخارجه نیز اخیرا دوباره بر تمامیت ارضی آذربایجان در غائله اخیر تاکید کرده است. اگر عنایات جمهوری اسلامی در بدو اشغال قره‌باغ نبود، قطعا اشغال تا باکو امتداد می‌یافت.

در پایان این بیانیه تاکید شده که ما با تجلیل از پیروزی‌های اخیر، از خداوند متعال برای شهدای ملت بزرگ آذربایجان علو درجات مسألت داریم و امیدواریم این غائله هرچه سریع‌تر با احقاق حق به ذی‌حق به پایان برسد و از خون‌ریزی‌های بیشتر جلوگیری شود. سید مهدی قریشی نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌غربی، سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی، سیدحسن عاملی نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل، علی خاتمی نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان.

ماجرای فراخوان

همزمان با این تحولات، فراخوانی جهت تجمع در برخی میادین این ۴ استان در فضای مجازی منتشر شد که با تدبیر پلیس پایان یافت. در همین خصوص معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان شرقی روز جمعه با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: امروز(پنج‌شنبه) فراخوانی جهت تجمع در فضای مجازی برای حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان منتشر شده بود که این تجمع با تدبیر پلیس مدیریت و تجمع‌کنندگان متفرق شدند. به گزارش ایرنا، معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان‌شرقی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: تجمع به شکل مسالمت‌آمیز در میدان نماز تبریز برای ساعتی برگزار و تمام شد. او اضافه کرد: بدیهی است که هرگونه موضع‌گیری درخصوص سیاست خارجی و مناقشه قره‌باغ در حیطه اختیارات دستگاه دیپلماسی است. مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد. در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجی‌گری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است. از این‌رو مجددا شعله این درگیری‌های از دو هفته گذشته کشیده شده است.

اصابت ۵ خمپاره

به‌دنبال مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ، روز پنج‌شنبه شهرستان خداآفرین در آذربایجان‌شرقی مورد اصابت ۵ خمپاره قرار گرفت. علی امیری‌راد فرماندار شهرستان خداآفرین درگفت‌وگو با «ایرنا» با اعلام این خبر افزود: سه خمپاره به اطراف روستای پرویز خانلو اصابت کرده است که ۲ تا از این خمپاره‌ها به یونجه‌زارهای اطراف روستا و دیگری به یکی از باغ‌ها اصابت کرده است.

او ادامه داد: ۲ خمپاره نیز به منطقه مسکونی روستای پرویز خانلو اصابت کرده که یکی به پشت بام یکی از منازل مسکونی برخورد کرده و دیگری نیز به شیشه‌های ساختمان مسکونی دیگر آسیب وارد کرده است. امیری‌راد گفت: براثر اصابت این خمپاره‌ها یک کودک ۶ ساله مصدوم شده است که بلافاصله به مرکز درمانی منتقل و به‌صورت سرپایی درمان شد. در همین حال به گزارش «ایلنا» حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: مشکل خاصی از نظر امنیتی در مناطق شمال غرب کشور نداریم، البته به کشورهای درگیر در جنگ قره‌باغ تذکرات لازم داده شده است. او افزود: از طریق وزارت‌خارجه و مرزبانی به هر دو کشور اعتراض شده است.