ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده دشتستان که ۱۹ مردادماه در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس از تدوین طرح استیضاح وزیر نفت  خبر داده و گفته بود که مدیریت زنگنه در سال‌های گذشته باعث بروز مشکلات و خسارت‌های زیادی بر صنعت نفت کشور شد، دیروز در صحن علنی مجلس این سوال را از زنگنه پرسید که دلایل تاخیر در بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی و خسارت ۱۰ میلیارد دلاری (معادل ۲۹۰ هزار میلیارد تومانی) چیست و مقصر کیست؟ رضایی در توضیح سوال خود گفت: در ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ قرارداد اجرای پنج طرح پالایشگاهی امضا شد که یکی از آنها فاز ۱۴ پارس جنوبی (ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی) بود که با یک کنسرسیوم ایرانی آغاز به کار کرد. همه چهار طرح دیگر سال‌ها قبل خاتمه و به بهره‌برداری رسیده‌اند به استثنای فاز۱۴ با افتتاح این ابرپروژه ملی قرار بود روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز و میعانات گازی از میدان مشترک با قطر به ظرفیت کشور اضافه شود.

او افزود: از خرداد ۸۹ تا مرداد ۹۲ (زمان استقرار آقای مهندس زنگنه در راس وزارت نفت) پروژه حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته است یعنی در ۳۸ماه ۵۰ درصد راه طی شده است با این شیب باید سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری  می‌رسیده است اما (به خاطر دستور اشتباه وزیر نفت) تا امروز تکمیل نشده و پس از ۱۰ سال هنوز به افتتاح نهایی نرسیده است.

پاسخ زنگنه

وزیر نفت در پاسخ به سوال نماینده دشتستان توضیح داد: در سال ۱۳۹۲ که بنده در وزارت نفت حضور یافتم ما با کمبود عظیم گاز در کشور روبه‌رو بودیم. اولین کاری که به عنوان کار مدیریتی انجام دادم اولویت‌بندی فازهای پروژه برای پیشرفت و بهره‌برداری بود. با اولویت‌بندی که صورت گرفت امروز ۲۰۰ میلیون مترمکعب از این محل گاز تولید می‌شود. چه خاصیتی داشت که ما هر ۱۷ فاز پارس جنوبی را جلو می‌بردیم و تا ۸۰ درصد می‌رساندیم اما تولیدی نداشتیم در حالی که امروز ۲۰۰ میلیون مترمکعب از این محل گاز تولید می‌شود. ما توانستیم گاز را از دریا بیرون بیاوریم و آن را شیرین کنیم و به استاندارد شبکه برسانیم و مورد استفاده قرار دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در مواردی به‌دلیل تحریم‌ها ما تجهیزات لازم را نداشتیم. ما منابع مالی خود را برای اتمام هر چه سریع‌تر این پروژه اولویت‌بندی کردیم. خوشبختانه امروز تمام بخش دریایی این پروژه به اتمام رسیده است و در آنجا تولید گاز داریم.  او با اشاره به فاز ۱۴ پالایشگاه خلیج فارس نیز گفت: امروز چهار سکو در دریا فعال شده است و از سال ۹۷ کار شروع شده و ما گاز به خشکی می‌آوریم و در آنجا تصفیه می‌کنیم. تاکنون ۴۲ میلیارد مترمکعب گاز آورده شده و آن را تصفیه کرده‌ایم. افتتاح سه تریلیر از فاز ۱۴ این پالایشگاه تا سال آینده تاثیری در مقدار تولید نخواهد داشت و ظرفیت اضافه پالایشگاه محسوب می‌شود.

وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: ما در فاز ۱۴ پارس جنوبی با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم، زیرا تعداد زیادی از شرکت‌ها مسوولیت اجرای این پروژه را بر عهده داشتند. ما در ابتدا بخش‌های مختلف پروژه را تفکیک کرده و هر کدام را به یک شرکت سپردیم. بخش دریا را به یک شرکت سپردیم که به نتیجه نیز رسیدیم و بخش‌های دیگر را نیز به همین ترتیب تقسیم‌بندی کردیم. در این پروژه یک اشتباه ساختاری انجام شده بود و خریدها به یک شرکت دولتی و اجرا به سایر شرکت‌ها داده شده بود که از نظر عملیاتی با مشکل روبه‌رو می‌شدیم.

زنگنه در ادامه تاکید کرد: ما در خصوص پالایشگاه صدرا نیز با این مشکل روبه‌رو بودیم. در خصوص پارس جنوبی نیز ما قول می‌دهیم تا پروژه به نتیجه مطلوبی برسد. ضرری از این پروژه به کشور وارد نشده است و بخش دریایی پروژه به بهره‌برداری رسیده و ما تولید داریم. از سوی دیگر ما نباید خسارتی به پیمانکاران بپردازیم بلکه آنها باید به ما خسارت دهند؛ چراکه این قرارداد ۳۵ ماهه بود و اکنون به اتمام نرسیده است. البته ما در وسط این پروژه به تحریم‌ها خوردیم و مسائلی رخ داد که خارج از اداره و مدیریت ما بود.

با این حال ابراهیم رضایی پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده ندانست. در ادامه نمایندگان با ۸۷ رای موافق، ۱۲۹ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در صحن اعلام کردند که از پاسخ زنگنه قانع نشدند.  قانع نشدن نمایندگان از پاسخ وزرا در حین بررسی سوال در صحن علنی مجلس در اصطلاح مجلسی‌ها به معنای اخطار است؛ اخطاری که اثر نظارتی بیشتری ندارد و برخلاف تصور، نمی‌تواند سایر مکانیزم‌های نظارتی مجلس ازجمله استیضاح را فعال کند.