تکذیب انتقال سلاح به ارمنستان از خاک ایران

به گزارش خبرگزاری فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز سه‌شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص برخی ادعاهای مطرح شده رسانه‌ای مبنی بر انتساب دروغ ترانزیت سلاح و ادوات نظامی از مسیر خاک جمهوری اسلامی ایران به مقصد ارمنستان، تاکید کرد: تردد کامیون و ترانزیت کالاهای متعارف غیرنظامی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه، به‌طور معمول همواره برقرار بوده و کامیون‌های مورد اشاره نیز صرفا در همین چارچوب به فعالیت خود مشغول هستند.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن نظارت دقیق و کنترل لازم بر روند جابه‌جایی و ترانزیت کالا به کشورها، به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهد از خاک کشورمان برای انتقال سلاح و مهمات استفاده شود.

سعید خطیب‌زاده پیش‌تر و در روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان عنوان کرد:‌ اصلا اتفاق خوبی نیفتاده است. وضعیت منطقه بیش از این تحمل این خشونت‌ها را ندارد. ما بلافاصله به دوستان در این دو کشور گفتیم که هر چه زودتر این غائله ختم شود و گفت‌وگوها آغاز شود برای هر دو طرف بهتر است. فکر می‌کنیم آتش‌بس فوری، ترک مخاصمات و آغاز گفت‌وگوهای دوجانبه تنها راه‌حل قطعی این موضوع است.

سیاست ایران تغییری نکرده و همواره کمک و تسهیل گفت‌وگوها بین دو طرف بوده است و راه‌حل نظامی راه‌‌حل پایدار برای این اختلاف چند دهه‌ای نیست.

او گفت: جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت خود در این راستا استفاده می‌کند و با دقت کامل و نزدیکی و با حساسیت درحال پیگیری اتفاقات در منطقه هستیم و به‌طور مداوم با طرف‌های درگیر در ارتباط هستیم. قطعا به‌دنبال آتش‌بس فوری هستیم و ظرفیت خود را در این راستا فعال نگه خواهیم داشت.

واکنش سفارت ایران در باکو

همزمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز انتشار و تکرار اخبار درخصوص انتقال تسلیحات یا نیروهای وابسته به گروه‌های تروریستی از خاک جمهوری اسلامی ایران به سمت ارمنستان را به‌شدت تکذیب کرده و از تلاش‌های «برخی طرف‌های ثالث که برای هموار کردن اهداف درازمدت خود در جمهوری آذربایجان نیازمند تخریب وجهه ایران می‌باشند»، اظهار تاسف می‌کند. به گزارش «ایسنا» همچنین در بیانیه سفارت ایران در جمهوری آذربایجان آمده است؛ مطابق بررسی‌ها و استعلامات به عمل آمده از نهادهای ذی‌ربط رسمی جمهوری اسلامی ایران، انتقال هیچ‌گونه سلاح و نفراتی که در فیلم‌های جعلی و مشکوک در شبکه‌های مجازی منتشر شده، صحت ندارد و هدف اصلی این شانتاژ‌های تبلیغاتی، تخریب مناسبات برادرانه و دوستانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است که البته موفق نخواهند شد.

جمهوری اسلامی ایران در پی درگیری‌های اخیر نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواستار توقف هر چه سریع‌تر این درگیری‌ها شد. در همین زمینه محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه با همتایان آذری و ارمنی خود به‌صورت جداگانه تلفنی گفت‌وگو کرد و از آمادگی ایران برای کمک به طرفین در جهت حل‌وفصل بحران قره باغ خبر داد. ظریف یکشنبه شب در گفت‌وگوی تلفنی جداگانه با جیحون بایراموف، وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان و زهراب مناتسکانیان، وزیر امورخارجه ارمنستان ضمن کسب اطلاع از آخرین وضع و شرایط میدانی و همچنین ابراز نگرانی از شرایط به‌وجود آمده، دوطرف را به خویشتن‌داری، آتش‌بس و پایان فوری خصومت‌ها و همچنین آغاز مذاکره در چارچوب حقوق و قوانین بین‌المللی دعوت کرد. وزیر امورخارجه همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از تمام ظرفیت‌های خود به‌منظور برقراری آتش‌بس، آغاز گفت‌وگو و استقرار صلح و آرامش را به دو طرف اعلام کرد. محمدجواد ظریف همچنین یکشنبه شب در توییتی در این خصوص نوشت‌: ایران به دقت خشونت نگران‌کننده در ناگورنو-قره‌باغ را زیر نظر دارد. خواستار پایان فوری خصومت‌ها و آغاز گفت‌وگو برای حل اختلافات هستیم. همسایگان ما اولویت ما هستند و آماده ارائه مساعی جمیله به‌منظور فراهم ساختن گفت‌وگوها هستیم. منطقه ما هم اکنون نیازمند صلح است.

روز یکشنبه ۶ شهریورماه طی درگیری نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان ۱۶ نظامی کشته و چندین غیرنظامی هم زخمی شدند. گفته شده این سنگین‌ترین درگیری نظامی میان دو کشور از سال ۲۰۱۶ به این سو بوده است و این امر موجب نگرانی‌هایی در مورد ثبات منطقه قفقاز شمالی شده که دالانی برای خطوط لوله‌ای است که نفت و گاز را به بازارهای جهانی منتقل می‌کند.

در پی این درگیری‌ها یک خمپاره به اراضی مرتعی روستای خلف‌بیگلو در خداآفرین استان آذربایجان شرقی اصابت کرد. خمپاره مورد اصابت خوشبختانه عمل نکرده و خسارت مالی و جانی در پی نداشته است. نیروهای نظامی و مرزبانی آذربایجان‌شرقی در مرز منطقه‌ اشغالی قره‌باغ بین جمهوری اسلامی ایران در حالت آماده‌باش بوده و تحولات نظامی را رصد می‌کنند. همچنین حضور نیروی انتظامی ایران در مرز آذربایجان برای دور کردن مردم و جوانان روستاهای قره‌داغ از محل درگیری حکایت دارد و رفته‌رفته به تعداد نیروهای انتظامی در اطراف رود ارس اضافه می‌شود.

همزمان معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در مورد اصابت یک راکت به یکی از روستاهای استان گفت: خوشبختانه این راکت، عمل نکرده و هیچ‌گونه خسارت مالی و جانی در پی نداشته است. علیار راستگو تاکید کرد: اقدامات لازم توسط فرماندهی مرزبانی استان انجام گرفته و مرز توسط فرماندهی مرزبانی استان کاملا رصد می‌شود؛ همچنین هشدارهای لازم به مرزبانان طرف مقابل هم داده شده است.

نقش ایران، ترکیه و روسیه در حل اختلاف

از سوی دیگر سخنگوی دولت ایران نیز در واکنش به درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان راه‌حل اختلاف دو کشور را صلح‌آمیز عنوان کرد و گفت: ایران، ترکیه و روسیه می‌توانند در جهت اجرایی‌سازی قطعنامه‌های سازمان ملل به دو همسایه کمک کنند تا اختلافات خود را در اشکال مسالمت‌آمیز حل کنند.

به گزارش «انتخاب»، علی ربیعی روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه با دقت و نگرانی مناقشه اخیر در مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان را تعقیب می‌کنیم، گفت: منطقه قفقاز در طول قرن‌های متمادی در زیر چتر وحدت بخش حوزه تمدن اسلامی- ایرانی، جغرافیای همزیستی و آشتی ادیان، زبان‌ها و هویت‌های فرهنگی و دینی گوناگون بوده اما از هنگامی که برجسته‌سازی استعماری اختلاف‌های هویتی عرصه را بر مشترکات قرون تمدنی تنگ کرد شاهد عملیاتی از قبیل مهندسی ترکیب جمعیتی و پاکسازی‌های قومیتی و تبعیدهای دسته‌جمعی بوده‌ایم.

او افزود: ما بر این باوریم که جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان با الهام و انرژی گرفتن از تاریخ و از عصر همزیستی تمدنی در قرون پیشااستعماری و با تکیه بر مشترکات فرهنگی خود می‌توانند راهی صلح‌آمیز برای اسکان آوارگان و برای بازگشت به دوران پیش از اشغال بیابند و جمهوری اسلامی آماده کمک به برقراری صلح پایدار در این منطقه است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری تاکید کرد: مواضع جمهوری اسلامی درخصوص ضرورت رعایت و به رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بسیار روشن است و دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها بر این حق مشروع در چارچوب حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل تاکید کرده است. ربیعی یادآور شد: ما همچنین بر این باوریم که اختلاف دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان راه‌حل صلح‌آمیز دارد و ایران، ترکیه و روسیه می‌توانند در جهت اجرایی‌سازی قطعنامه‌های سازمان ملل، به دو همسایه کمک کنند تا اختلافات خود را در اشکال مسالمت‌آمیز حل کنند.

توییت سفیر ایران در مسکو

در ادامه این واکنش‌ها، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در پی درگیری اخیر نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان با بیان اینکه سیاست ما در قبال همسایگان مبتنی بر همکاری و حل‌وفصل اختلافات از طریق گفت‌وگو بوده، عنوان کرد: در شرایط کنونی مردم منطقه بیش از هر چیز به صلح، دوستی و همکاری نیاز دارند. کاظم جلالی در توییتی به زبان روسی نوشت: «آذربایجان و ارمنستان همسایگان نزدیک ما هستند و سیاست ما در قبال همسایگان و روابط آنها با یکدیگر، همواره مبتنی بر همکاری و حل‌وفصل اختلافات بر مبنای گفت‌وگو و از طریق دیپلماسی بوده است.» او افزود: «در شرایط کنونی مردم منطقه بیش از هر چیز به صلح، دوستی و همکاری نیاز دارند.»