البته با توجه به مخالفت دولت با بخش‌هایی از این طرح از جمله خلق منابع جدید بودجه‌ای و همچنین ناتوانی در مرحله اجرا، احتمال دارد جزئیات این طرح در جلسات کمیسیون برنامه و بودجه با دولتی‌ها، دستخوش تغییر شود.

مجلسی‌ها در این طرح قصد دارند با اصلاح بند (و) تبصره (۲) قانون بودجه مربوط به واگذاری دارایی‌های دولت از یک‌سو و همچنین حذف بخشی از مصارف پیش‌بینی شده در جدول تبصره‌۱۴ (مربوط به مصارف اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها)، سقف درآمدی دولت را افزایش دهند تا دولت بتواند منابع موردنیاز برای اجرای طرح «اختصاص کالابرگ برای کالاهای اساسی» را تامین کند.

البته برخلاف تصور و آنچه در نام طرح آمده، مصارف این طرح تنها به افزایش یارانه معیشتی خانوار در قالب کارت‌های اعتباری محدود نیست. دو ردیف هزینه‌ای دیگر برای این طرح در نظر گرفته شده است. از ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع درنظر گرفته شده برای این طرح، علاوه بر ۱۵ هزار میلیارد تومانی که باید برای ارائه معیشتی خانوار در قالب کارت‌های اعتباری تامین شود، مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام و همچنین ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تحت‌پوشش صندوق‌های تامین‌اجتماعی، لشکری و کشوری تخصیص می‌یابد.

آنچه دولتی‌ها را بر آن داشته تا درخواست بررسی مجدد جزئیات طرح را در جلسه علنی دیروز مطرح کنند، هم به منابع جدید پیش‌بینی شده در طرح و هم به نحوه اجرای طرح باز می‌گردد.

سیدحمید پورمحمدی، معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه که دیروز به‌عنوان نماینده دولت درباره این طرح سخن می‌گفت، ضمن استقبال از خلق منابع جدید بودجه‌ای برای تامین سه هدف عنوان‌شده در این طرح، تاکید کرد: تبصره ۱۴ قابلیت آن را ندارد که از طریق آن منبعی برای کالاهای اساسی اختصاص دهیم زیرا ما نمی‌توانیم از برخی مصارف مندرج در جدول تبصره ۱۴ بزنیم و به کالای اساسی اختصاص دهیم. او همچنین گفت که در بخش خلق منبع جدید مالی از طریق بند (و) تبصره (۲)، باید سازوکاری تعیین شود که بتواند دارایی دولت را به پول تبدیل کند. پورمحمدی همچنین تاکید کرد که در زمینه اجرای طرح، در زمینه توزیع صحیح کالا به دست مردم در نقاط مختلف ایران مشکل داریم. در صورتی‌که جزئیات طرح دستخوش تغییرات جدی نشود و در صحن علنی به تصویب برسد، قرار است ماهانه برای هر نفر ۱۲۰ هزار تومان یعنی برای یک خانوار پنج نفره ۶۰۰ هزار تومان در کارت شارژ شود. البته این رقم برای خانوارهای کم‌درآمد بدون هزینه خواهد بود؛ یعنی حدود ۲۰ میلیون نفری که تحت‌پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند. اما به گفته حاجی‌بابایی، این رقم برای ۴۰ میلیون نفر باقی‌مانده از مشمولان طرح معیشتی، متفاوت است و آنها باید ۵۰ درصد مبلغ را خود پرداخت کنند.