دولتی‌ها در حالی بر تشدید محدودیت‌ها در تهران بزرگ تاکید دارند که دورکاری کارمندان تهرانی به عنوان یکی از محدودیت‌های کرونایی، از هفته آخر شهریورماه _ همزمان با اوج گیری دوباره آمار ابتلا و مرگ کرونایی در موج سوم_ لغو شد. گواه این مدعا اظهارات انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران در جمع خبرنگاران است که یکشنبه ۲۳ شهریورماه، از لغو دورکاری کارمندان ادارات در پایتخت خبر داده بود. رجوع به آمارهای وزارت بهداشت در روز ۲۳ شهریورماه نشان می‌دهد که در همان روز، گزارش‌ها از صعودی بودن ابتلا یا شروع پیک در ۱۲ استان کشور، وضعیت قرمز در ۸۸ شهرستان و وضعیت هشدار در ۹۰ شهرستان حکایت داشت و نام استان تهران نیز در راس فهرست استان‌های قرمز کشور بود.

برخی از صاحب‌نظران در جامعه پزشکی، تصمیم دولت به لغو دورکاری کارمندان را اقدامی غیرقابل قبول عنوان کرده‌اند.

 تهران در وضعیت کاملا بحرانی

حالا دو هفته از لغو دورکاری کارمندان در تهران گذشته و تداوم روند افزایشی ابتلا و مرگ و میر سبب شده برخی مقامات در ستاد کرونای تهران درخواست اعمال محدودیت‌های یک هفته‌ای داشته باشند. علیرضا زالی رئیس ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران دیروز اعلام کرد که تهران در وضعیت کاملا بحرانی قرار دارد.

او با اشاره به ارائه درخواست استفاده از دورکاری در استان تهران گفت: در رابطه با دورکاری به‌نظر می‌رسد که در تهران مجددا نیازمند اتخاذ این روش هستیم؛ به‌گونه‌ای که بتوان از ظرفیت دورکاری استفاده بهینه کرد؛ چراکه این روش باعث کاهش تولید سفر در کلانشهر تهران می‌شود.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در استان تهران همچنین در رابطه با طرح ترافیک و امکان لغو آن گفت: به‌نظر می‌رسد که بیشتر از طرح ترافیک سایر کارهایی که به خصوص در ساعات پیک بتواند باعث کاهش حضور افراد شود از جمله دورکاری کارمندان، موثرتر است.

آنچه زالی و ستاد کرونای تهران از آن به عنوان وضعیت بحرانی یاد می‌کنند، افزایش قابل توجه تعداد بستری‌ها در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته است. بنابر آنچه زالی به خبرنگاران گفت، در این بازه ۲۴ ساعته ۸۰۰ نفر بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های تهران بستری شدند و این در حالی است که مجموع بستری‌های کرونایی در کل کشور بر اساس آمار وزارت بهداشت، یک هزار و ۷۰۸ نفر بود.

زالی همچنین از افزایش تعداد جان‌باختگان کرونایی در تهران نیز خبر داد.

 آخرین آمار کشوری

آمار کشوری نیز بهتر از تهران نیست. ۲۴ استان کشور همچنان در وضعیت قرمز به سر می‌برند و ۵ استان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. بر اساس آخرین گزارش آماری وزارت بهداشت که سخنگوی این وزارتخانه دیروز اعلام کرد، ۲۴ استان تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و ۵ استان کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار به سر می‌برند.

همچنین دیروز سخنگوی وزارت بهداشت از فوت ۱۷۲ بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به شنبه خبر داد که به این ترتیب شمار جان‌باختگان کووید-۱۹ در کشور تا ظهر دیروز به ۲۵ هزار و ۳۹۴ نفر رسید. سیما سادات لاری همچنین از شناسایی سه هزار و ۲۰۴ بیمار جدید کرونایی در این بازه زمانی خبر داد که از میان آنها، هزار و ۲۷۴ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور تا ظهر دیروز به رقم ۴۴۳ هزار و ۸۶ نفر رسید. به گفته او، ۴۰۴۱ نفر از مبتلایان به کرونا در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

بازگشایی مدارس یکی از مواردی است که از آن به عنوان عوامل احتمالی افزایش روند ابتلای کرونایی در هفته اخیر یاد می‌شود. هرچند که تعطیلات منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی و فعالیت هیئات و افزایش چشمگیر سفر در این ایام نیز در صعودی شدن این روند موثر بوده‌اند. با این حال وزارت آموزش و پرورش نقش بازگشایی مدارس در این روند افزایشی را رد می‌کند.  روز گذشته محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که هیچ گزارش رسمی مبنی بر ابتلای دانش‌آموزان در مدارس پس از بازگشایی مدارس از تاریخ ۱۵ شهریورماه، وجود ندارد.