بازگشت کرونا به وضعیت اسفند

 در ۲۴ ساعت منتهی به دیروز (چهارشنبه) ۲ هزار و ۹۸۱ بیمار جدید شناسایی شدند که از این میان، یک هزار و ۷۲۶ نفر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور بستری شدند؛ ارقامی که علاوه بر بالا رفتن همزمان تعداد مبتلایان و بستری‌ها نشان می‌دهد نسبت بستری به ابتلا دیروز به حدود ۶۰ درصد رسید و از هر ۱۰۰ مبتلای شناسایی شده، ۶۰ نفر نیازمند بستری در بیمارستان‌ها بوده‌اند. از سوی دیگر، گزارش‌های وزارت بهداشت از روند افزایشی آمار مرگ کرونایی نیز حکایت دارد. آمار رسمی اعلامی می‌گوید که در بازه ۲۴ ساعته یادشده، ۱۷۹ بیمار کرونایی جان خود را از دست داده‌اند و به این ترتیب کرونا از ابتدای اسفند تا ظهر دیروز، ۲۳ هزار و ۶۳۲ نفر قربانی در ایران گرفته است.

شمار قربانیان کرونایی در ایران از ابتدای اسفند تا روز گذشته بنابرآنچه در گزارش رسمی وزارت بهداشت آمده است، نشان می‌دهد که نسبت مرگ و میر کرونایی در کشور به ابتلا، ۷/ ۵ درصد بوده است. از ابتدای اسفند ۹۸ تا دیروز ۴۱۰ هزار و ۳۳۴ نفر به کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند.

آمارهایی که موید افزایش همه‌گیری ویروس کرونا در برخی نقاط کشور است، وزیر بهداشت را بر آن داشت تا رسما این موضوع را اعلام و نگرانی خود درباره این وضعیت را اعلام کند. سعید نمکی در جلسه دیروز هیات دولت روند افزایشی جدید ابتلا به کرونا در کشور را ناشی از عدم رعایت دستورالعمل‌ها در برخی اجتماعات و افزایش سفرها دانست؛ موضوعی که پیش از این و در پیش‌بینی‌ها نیز مطرح شده بود. جامعه پزشکی از ابتدای شهریور ماه درباره دو موضوع ابراز نگرانی کرده بود؛ نخست تعطیلات منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی که علاوه برحضور مردم در هیات‌ها و شکل‌گیری تجمعات، سبب شد میزان سفر به نقاط مختلف کشور نیز نسبت به ماه‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد. نگرانی دوم، به بازگشایی مدارس و آموزش حضوری دانش‌آموزان از ۱۵ شهریورماه بازمی‌گردد که البته انتقادهای فراوان به سیاست وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه را بر آن داشت تا خانواده‌ها را برای انتخاب یکی از دو گزینه آموزش حضوری یا مجازی مختار کند.

   تداوم وضعیت وخیم در ۲۸ استان

با همه آنچه گفته شد، در آمارهای استانی که به تایید وزارت بهداشت رسیده همچنان نام سه استان تهران، مازندران و گیلان به‌عنوان قرمزترین نقاط کشور مطرح است و به‌طور کلی ۱۳ استان نقاط قرمز کرونایی در ایران هستند. علاوه بر تهران؛ مازندران و گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین نیز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. همچنین ۱۵ استان‌ آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار کرونایی به سر می‌برند.

   پایتخت؛ قرمز ترین نقطه ایران

با این حال برخی مقامات وزارت بهداشت درباره وضعیت پایتخت هشدار می‌دهند؛ ازجمله ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت که با هشدار نسبت به شیوع موج سوم کرونا در کشور گفت: تهران به چهارراه تبادل بیماری کرونا در کشور تبدیل شده است. حریرچی با بیان اینکه متاسفانه شرایط خوبی در کشور نداریم، گفت: این هفته و هفته گذشته بیماری با شیب بسیار شدیدی افزایش یافته، میزان موارد بستری در تهران دوبرابر شده و در کل کشور نیز موارد بیماری رو به افزایش است. علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران هم با اشاره به افزایش شمار مبتلایان به ویروس کووید- ۱۹ گفت: حجم بیماران و چگالی جمعیت در هیچ نقطه‌ای از کشور با تهران قابل مقایسه نیست. او افزود: تابلوی اسفندماه کرونا دوباره در حال شکل‌گیری است و همزمانی با آنفلوآنزا و بیماری‌های شایع فصل سرما، به افزایش مراجعان دامن می‌زند. سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت هم دیروز اعلام کرد که روند نزولی آمار شیوع کرونا از هفته سوم شهریور در بسیاری نقاط متوقف شده و برخی استان‌ها در حال طی کردن مسیر صعودی هستند که خیلی نگران‌کننده است.

   مدارس قم غیر حضوری شد

یکی از نقاط شکننده در کشور به گواه مسوولان، استان قم است. استاندار قم دیروز با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سختگیری و شدت عمل در اجرای آن از غیرحضوری شدن کلاس‌های درس در مدارس قم تا اطلاع بعدی خبر داد. بهرام سرمست گفت: وضعیت قم در روزهای اخیر از حیث شیوع کرونا تشدید شده است و گزارش دانشگاه علوم پزشکی قم از این حکایت دارد که باید حساسیت‌ها و سختگیری‌های بیشتری در مدارس اعمال شود. او افزود: ابتلای یک دانش‌آموز به کرونا می‌تواند انتقال این بیماری را به افراد دیگر باقدرت زیادی سرعت ببخشد. درخصوص مراکز آموزش عالی هم باید گفت که اصل در فعالیت دانشگاه‌ها نیز بر آموزش‌های مجازی و غیرحضوری است.

   زنگ خطر کرونا در کرمانشاه

وضعیت در کرمانشاه هم نگران‌کننده است. رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از قرمز شدن وضعیت کرونا در هشت شهرستان استان خبر داده است. مهدی محمدی در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: در حال حاضر وضعیت کرونا در شهرستان‌های سنقر و کلیایی، ثلاث باباجانی، پاوه، سرپل ذهاب، هرسین، دالاهو، گیلانغرب و صحنه قرمز است. وضعیت در بسیاری از نقاط استان کرمانشاه به نحوی است که این مسوول دانشگاه علوم پزشکی این استان از مردم خواست با توجه به سیر صعودی کرونا در استان، بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و حتی‌المقدور در اماکن عمومی حاضر نشوند و درصورت حضور حتما از ماسک استفاده کنند. طبق اعلام منابع رسمی، از ابتدای شروع اپیدمی تاکنون ۱۱ هزار و ۶۸۴ نفر از بیماران کرونایی در استان کرمانشاه بستری شدند.

   هشدار درباره افزایش خطرات کرونا در ایران

در عین حال قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره افزایش خطرات ناشی از گسترش این بیماری در کشور هشدار داد. به گزارش «ایرنا» جان‌بابایی گفت: در طول ۱۰ ماه گذشته قدرت کووید- ۱۹ کمتر نشده، بلکه میزان کشندگی و سرایت‌پذیری آن بیشتر نیز شده است.

   جهش‌های کرونا در مبتلایان ایرانی

همچنین نتایج پژوهش گروهی از محققان پژوهشگاه رویان نشان داد که ویروس کووید-۱۹ در جامعه ایرانی جهش داشته است. نتایج این پژوهش که در مجله یاخته (Cell Journal) به چاپ رسیده است، نشان‌دهنده ۴۴ تفاوت در سطح نوکلئوتید‌ها و ۲۶ تفاوت در پروتئین حاصل بود که به علت جهش (موتاسیون) ایجاد شده بودند. به گزارش «ایسنا» این پژوهش که با هدف شناسایی جهش‌های ایجادشده در ویروس کووید- ۱۹ در مبتلایان ایرانی انجام شد، به مقایسه ژنوم این ویروس در ۲۰ بیمار ایرانی و غیر ایرانی که سابقه مسافرت به ایران یا ارتباط با فردی از جامعه ایرانی را داشتند، پرداخت. مقایسه این داده‌ها با داده‌های جهانی نشان داد که برخی از این جهش‌ها تنها در جامعه ایرانی دیده می‌شود. بررسی محل جهش‌ها نشان داد که محل قرارگیری آنان روی پروتئین ویروس از بخش متصل شونده به گیرنده‌های سلول انسانی که با فراهم کردن امکان ورود ویروس به درون سلول‌های انسانی باعث آلوده شدن آنها می‌شود، فاصله دارد.