روند صعودی کرونا در ۱۲ استان

۸۸ شهرستان در وضعیت قرمز

ازسوی دیگر وزارت بهداشت در گزارش روزانه خود از وضعیت ابتلا و مرگ کرونایی در کشور، اعلام کرد که ۸۸ شهرستان در وضعیت قرمز بیماری قرار دارند. بنابر آنچه سیما سادات‌لاری، سخنگوی این وزارتخانه گزارش داد، ۹۰ شهرستان نیز در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند و بقیه شهرستان‌های کشور نیز در وضعیت زرد یعنی با خطر متوسط بیماری و سفید یعنی با خطر کم بیماری به سر می‌برند.

لاری همچنین درباره استان‌های در شرایط قرمز بیماری از تداوم وضعیت قرمز در ۱۳ استان تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین خبر داد و در ادامه گفت: ۱۵ استان آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند. به این ترتیب هم اکنون ۲۸ استان کشور در وضعیت قرمز یا هشدار کرونایی به سر می‌برند.

بیشترین فوتی‌های اخیر در سه استان

او با تاکید بر اینکه هیچ نقطه سبز یعنی منطقه عاری از بیماری کرونا در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: بیشترین بروز هفتگی موارد مثبت بستری شده در هفته سوم شهریورماه به ترتیب در استان‌های بوشهر، قم و لرستان و بیشترین بروز هفتگی مرگ و میر در این بازه زمانی به ترتیب در استان‌های خراسان شمالی، سمنان و اصفهان گزارش شده است. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، کمترین میزان بروز هفتگی موارد بستری مثبت و فوتی نیز در هفته سوم شهریورماه مربوط به استان‌های کردستان و سیستان و بلوچستان است.

افزایش بستری‌های کرونایی در مازندران

با این همه خبرها از مازندران که حدود سه ماه است در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد حاکی از افزایش شمار بستری‌ها در این استان است. خبرگزاری صداوسیما گزارش داد که ۹۵ بیمار جدید کرونایی ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته در مازندران بستری شدند که در مقایسه با روز شنبه ۲۳ نفر بیشتر است. آنچه مازندران را در راس استان‌های قرمز کرونایی قرار داده، افزایش سفرهای مردم به این استان است؛ موضوعی که در تعطیلات منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی به مسدودشدن جاده‌های منتهی به این استان انجامید.

روند رو به افزایش ابتلا در خوزستان

از سوی دیگر، خوزستان نیز بار دیگر روند صعودی ابتلا را تجربه می‌کند و گواه این مدعا اظهارات روز گذشته استاندار خوزستان است که از روند رو به افزایش بیماری کرونا در استان خوزستان به‌دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد. غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در حاشیه نشست ستاد استانی مدیریت کرونا با اشاره به افزایش موارد بیماران سرپایی و بستری مبتلا به کرونا اظهار کرد: متاسفانه روند بیماری کرونا مجددا رو به افزایش است و این افزایش به‌دلیل عدم مراقبت بوده است. شریعتی با اشاره به بازگشایی مدارس نیز گفت: آموزش و پرورش درخصوص وضعیت مدارس اهتمام بیشتری به خرج دهد و مراقبت کنند.

به گزارش «ایسنا» او افزود: طبق اطلاعات به دست آمده، ۵/ ۷ درصد بیماران بستری خوزستانی به مسافرت رفته‌اند و بیش از ۲۰ درصد بیماران نیز در تجمعات شرکت کرده بودند. شریعتی همچنین گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از وسایل خودمراقبتی در خوزستان ۵۵ تا ۶۰ درصد است در حالی که در برخی استان‌ها ۸۰ تا ۸۵ درصد است.

آخرین آمار ابتلا و مرگ

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت بهداشت در گزارش دیروز خود، از شناسایی ۲ هزار و ۸۹ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر یکشنبه خبر داد که از این میان، ۹۵۶ نفر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور از ابتدای اعلام رسمی شیوع این ویروس در کشور در ابتدای اسفند سال گذشته تا ظهر دیروز، به ۴۰۲ هزار و ۲۹ نفر رسیده است. ۳ هزار ۷۹۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین در بازه ۲۴ ساعته منتهی به ظهر دیروز، ۱۲۸ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و با این حساب، مجموع جان‌باختگان این بیماری تا ظهر دیروز به ۲۳ هزار و ۱۵۷ نفر رسید.

پلمب ۵۵۵ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت از تاریخ ۱۱ تا ۱۹ شهریورماه سال‌جاری بیش از ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ مورد بازرسی از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی در سراسر کشور صورت گرفته است که به‌دنبال آن تعداد ۸ هزار و ۵۱۴ مورد از این اماکن به‌دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مراجع قضایی معرفی و تعداد ۵۵۵ مورد پس از اخطار پلمب شدند. لاری ادامه داد: طبق آخرین وضعیت میانگین کشوری رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بیشترین میزان رعایت در ادارات و سازمان‌های دولتی با ۸/ ۸۲ درصد و کمترین میزان رعایت در پاساژها با ۱/ ۳۸ درصد و نانوایی‌ها با ۰۳/ ۴۴ درصد گزارش شده است. همچنین بر اساس آخرین آمار استفاده از ماسک توسط مردم در اماکن عمومی ۵/ ۷۵ درصد گزارش شده است که متاسفانه این عدد نسبت به سه هفته گذشته به میزان ۳۵/ ۱ درصد کاهش یافته است.

او افزود: طبق گزارش‌های واصله میزان استفاده از ماسک توسط شاغلان صنوف، صنایع، کارمندان ادارات و بانک‌ها نسبت به سه هفته گذشته افزایشی بوده است؛ ولی متاسفانه همچنان شاهد کاهش استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی در این مدت هستیم که امیدواریم استفاده از ماسک توسط مردم در وسایل نقلیه درون و برون شهری جدی گرفته شود. فراموش نکنیم مهم‌ترین عامل کنترل بیماری در کشور رعایت بیشتر نکات بهداشتی و استفاده از ماسک است. مطمئنا هر گونه عادی‌انگاری احتمال خیز مجدد بیماری را تقویت خواهد کرد.

هشدار درباره ابتلای خانوادگی

با همه آنچه گفته شد، مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره افزایش ابتلای خانوادگی به کرونا هشدار داد و در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد: به‌طور کلی در موقعیت فعلی هر نوع تجمعی بدترین اتفاق بوده و به نوعی عدم‌رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی محسوب می‌شود که می‌تواند منجر به شیوع بیشتر بیماری شود. هرجا که تجمع شکل گیرد، آنجا می‌تواند کانون ویروس‌های تنفسی باشد. در عین حال کودکان هم می‌توانند ناقل باشند. او گفت: بعد از پیک دوم کرونا، سرعت سرایت این ویروس بالا رفته است و اگر در خانواده یک نفر مبتلا شود، می‌تواند سایر افراد خانواده را هم مبتلا کند. برآورد می‌شود که یک کودک مبتلا به کرونا در خانه می‌تواند حداقل چهار نفر از اعضای خانواده را به کرونا مبتلا کند.

محرز با بیان اینکه در حال حاضر هم با  ابتلای خانوادگی به کرونا مواجهیم، گفت: از خرداد به بعد که پیک جدید آغاز شد، ویروس جهش یافته و سرعت انتقالش بالا رفته است. در چنین شرایطی بی‌تردید تجمع می‌تواند وضعیت را بدتر کند.