آیت‌الله یوسف صانعی  درگذشت

براساس گزارش شفقنا، این مرجع تقلید شیعه که در اثر زمین‌خوردگی در منزل دچار مصدومیت شدید و شکستگی لگن و دست چپ شده بود، به‌دلیل نارسایی کلیوی تحت دیالیز قرار گرفت تا در صورت بهبود علائم خونی، عمل جراحی شکستگی استخوان بر روی ایشان انجام شود. دفتر آیت‌الله صانعی ضمن تایید این موضوع که ایشان حین دیالیز فوت شدند در توضیح علت درگذشت این مرجع شیعیان، اعلام کرد: آیت‌الله صانعی بیماری سیروز کبدی و ناراحتی کلیوی داشتند و بعد از اینکه پنج‌شنبه به دلیل شکستگی استخوان لگن در بیمارستان بستری شدند، برای تامین فاکتورهای مورد نیاز کلیه و کبد دیالیز شدند که در حین دیالیز جان خود را از دست دادند. آیت‌الله یوسف صانعی در سال ۱۳۱۶ در روستای نیک‌آباد اصفهان متولد شد. در ۹ سالگی در سال ۱۳۲۵، وارد حوزه علمیه اصفهان شدند و پس از گذراندن دروس مقدمات و کسب فیض از محضر علماى آن حوزه، در سال ۱۳۳۰ شمسی، براى ادامه تحصیل، رهسپار حوزه علمیه قم شدند.  ایشان علاوه بر سال‌ها تلمذ در حوزه درس حضرت امام خمینی (ره)، از محضر استادان بزرگى همچون آیت‌الله العظمى بروجردى، آیت‌الله العظمى محقق داماد و آیت‌الله العظمى اراکى نیز بهره برده و از سال ۱۳۵۴، رسما تدریس خارج فقه را با کتاب زکات در مدرسه حقانى (شهیدین) شروع کردند.

علاوه بر مبارزات سیاسی و انقلابی آیت‌الله صانعی و فعالیت‌های فرهنگی ایشان در این مسیر، این مرجع تقلید شیعه پس از انقلاب اسلامی، در اسفند ۱۳۵۸ از طرف امام خمینی به‌عنوان یکی از شش فقیه شورای نگهبان قانون اساسی منصوب شد. او مسوولیت‌های دیگری نظیر نمایندگی روح‌الله خمینی در شورای عالی بازسازی مناطق جنگی نیز داشت. آیت‌الله صانعی در سال ۶۱ از سوی امام خمینی، به دادستانی کل کشور منصوب شد. همچنین ایشان نمایندگی اولین دوره مجلس خبرگان رهبری در آذر ۱۳۶۱ را نیز در کارنامه دارد.

آیت‌الله صانعی پس از کناره‌گیری از کلیه مناصب حکومتی به قم رفت، درس خارج فقه را ادامه داد و برای اولین بار رساله توضیح‌المسائل خود را در سال ۱۳۷۲ هجری خورشیدی منتشر کرد. ایشان از مراجع تقلیدی است که احکام فقهی نوینی به‌ویژه درباره حقوق زنان و حقوق غیرمسلمانان دارد. در پی درگذشت این مرجع شیعیان، بسیاری از مقامات و چهره‌های سیاسی کشور، این ضایعه را تسلیت گفتند.

ازجمله حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در پیامی با تسلیت ارتحال عالم ربانی حضرت آیت‌الله حاج شیخ یوسف صانعی اظهار کرد: این فقیه مبارز تمام عمر پرتلاش خود را وقف خدمت در مسوولیت‌های مختلف و گسترش معارف اسلامی و فرهنگ اهل بیت کرد و کارنامه ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت که بی‌شک زحمات این عالم وارسته در عرصه‌های دینی و اجتماعی همواره در حافظه تاریخی مردم باقی خواهد ماند. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری در این پیام تاکید کرد: اینجانب این ضایعه را به حوزه‌های علمیه، شاگردان و بیت مکرم ایشان به‌ویژه آیت‌الله شیخ حسن صانعی تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن عالم مجاهد علو درجات و همجواری با صالحان و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.

همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور،‌محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه،  سیدحسن خمینی، محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله موسوی بجنوردی دبیرکل مجمع روحانیون مبارز، محمد موسوی‌خوئینی‌ها عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز، حجت الاسلام علی یونسی دستیار رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات، حجت‌الاسلام سید‌هادی خامنه‌ای، علی‌اکبر محتشمی‌پور دبیرکل سابق کنفرانس حمایت از قدس، و... با صدور پیام‌هایی جداگانه درگذشت آیت‌الله صانعی را تسلیت گفتند.