زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد؛ وزارت کشور از ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به‌عنوان موعد برگزاری این انتخابات یاد کرد. بر این اساس دیروز جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور، با اعلام نظر موافق شورای نگهبان ۲۸خرداد ۱۴۰۰ را زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها و میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری اعلام کرد. به گزارش «ایسنا»، عرف در نشست خبری دیروز خود با بیان اینکه برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نگاه بدبینانه نسبت به شرایط بیماری کرونا داشته باشیم، گفت: از وزارت خارجه خواستیم تا پروتکل‌های بهداشتی انتخابات در روسیه و کره‌جنوبی را در اختیار ما قرار دهند که این پروتکل‌ها در اختیار ما قرار گرفت. ما باید براساس مقررات و قوانین شرایط را برای برگزاری انتخابات فراهم کنیم.او در ادامه این نشست، اصلاح قانون انتخابات را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: شرایط ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری خیلی آزاد است. کمیسیون شوراهای مجلس اصلاح قانون انتخابات را در دستور کار قرار داده است و امیدواریم به انتخابات سال بعد برسد. لایحه جامع انتخابات می‌توانست مشکلات را حل کند که در مجلس دهم تصویب نشد.

انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در موعد مقرر

عرف در ادامه با اشاره به تاخیر در برگزاری دور دوم انتخابات مجلس یازدهم به دلیل بیماری شیوع کرونا، اظهار کرد: انتخابات در ۲۱شهریور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ۱۱حوزه در ۹استان برگزار می‌شود. پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده است و بر این اساس تبلیغات میدانی در این انتخابات نخواهیم داشت‌ و از فضای مجازی و صداوسیمای استان‌ها استفاده خواهد شد. نامزدهای انتخابات برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجیه می‌شوند، زیرا سلامت مردم برای ما اهمیت دارد.معاون سیاسی وزیر کشور افزود: از هشت شهریور زنگ انتخابات

میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم به صدا در می‌آید و کسی که قصد حضور در این انتخابات را دارد، باید شش ماه قبل از انتخابات استعفا دهد. تقویم انتخابات ریاست‌جمهوری از اسفند آغاز می‌شود. در ۱۴۰۰ چهار انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراها، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را خواهیم داشت.

تلاش برای انتخابات الکترونیک

عرف همچنین با بیان اینکه برگزاری انتخابات الکترونیک در دستور کار وزارت کشور قرار دارد، گفت: شورای نگهبان هم نسبت به اصل موضوع مشکلی ندارد اما درباره صندوق آرای الکترونیکی به دلایل فنی ابهام و سوال دارد. قرار شد که کار کارشناسی انجام شود و قسمت فناوری وزارت کشور و شورای نگهبان در یکی، دو ماه موضوع را حل کنند. رئیس‌جمهور هم تاکید دارد که موضوع به جمع‌بندی برسد. نظر وزیر کشور این است که شورای نگهبان صندوق‌ها را سفارش دهد. ما دنبال این هستیم که فرآیند حضور مردم در شعب به حداقل برسد که پس از موافقت شورای نگهبان، آن را اعلام می‌کنیم.او در پاسخ به سوالی درباره احتمال جانبداری دولت در انتخابات‌ تاکید کرد: رهبری تکلیف همه را روشن و وظایف دولت را در سال پایانی را مشخص کردند. قانونمداری و بی‌طرفی دو اصل برای ما در وزارت کشور است. ما به‌عنوان مجری انتخابات وظیفه برگزاری انتخاباتی سالم،امن، رقابتی و با مشارکت بالا را داریم. اگر عوامل ما این مسیر را طی نکردند، با آنها برخورد می‌شود، زیرا دولت آبروی خود را برای یک فرد نمی‌گذارد. ما هیچ قول و قراری با هیچ کس نداریم و تابع رای مردم هستیم.

برنامه‌ای برای تقسیمات استانی نداریم

عرف همچنین در ادامه تاکید کرد: دولت هیچ برنامه‌ای برای تقسیمات استانی ندارد، بلکه ارتقاها در درون استان‌ها انجام می‌شود.او در پاسخ به سوالی درباره استیضاح وزیر کشور نیز گفت: در مجلس دهم و یازدهم موضوع استیضاح مطرح است. وزیر و معاونان به مجلس رفته و توضیحات لازم را به نمایندگان داده‌اند. من نمی‌خواهم کسی را متهم کنم، اما برخی موضوعات انگیزه‌های دیگری دارد و اگر وزارت کشور با درخواستی مثلا درباره فرمانداری کسی مخالفت کند، استیضاح مطرح می‌شود. به هر حال وزیر آمادگی پاسخگویی را دارد.