وی درباره شرایط خرید واکسن‌هایی که در حال ساخت است، گفت: موضوع به این شکل است که کشور متقاضی بهای خرید واکسن را پیش از تولید پرداخت می‌کند؛ در حالی که اگر موفقیتی حاصل نشود، پولی هم به او بازگردانده نخواهد شد. یکی از واکسن‌هایی که پیشرفت خوبی حاصل کرده تنها ۷۳ روز ایمنی می‌دهد؛ در حالی که واکسن‌های سایر بیماری‌ها ایمنی‌هایی با بازه‌های زمانی طولانی مدت یا برای تمام عمر ایجاد می‌کند.معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: همان‌طور که رئیس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، این ویروس تا چند دهه زندگی مردم را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. اکنون FDA و CBC آمریکا واکسنی را قبول می‌کند که در ۵۰ درصد افراد موثر باشد. اگر واکسن در ۵۰ درصد موثر بوده و ایمنی ایجاد شده در حد ۳ تا ۴ ماه باشد بازهم کشورهای مختلف دنیا چنین پول‌هایی ندارند تا در چنین شرایطی به شکل مداوم واکسن را تکرار کنند. اکنون آمریکا فقط یک میلیارد دلار برای تزریق واکسن سرمایه‌گذاری کرده است. با شرایط ذکر شده از واکسن، مردم باید رفتار خود را تا اطلاع ثانوی تغییر دهند، مسوولان باید بدانند مناسبات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... باید تغییر کند.

افزایش ۱۰ برابری قدرت سرایت کرونا

در خبری دیگر عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: ویروس کرونا جهش پیدا کرده و قدرت سرایت آن حدود ۱۰ برابر شده است.به گزارش «ایرنا» مینو محرز افزود: ویروس کرونا که در ماه‌های گذشته در دنیا گسترش پیدا کرده بود، ویروس کرونای نوع B بود. اکنون ویروس جهش یافته به‌عنوان ویروس کرونای نوع G شناخته می‌شود که می‌تواند تعداد بسیار بیشتری را مبتلا کند و اگر در یک جمع یک نفر ناقل باشد می‌تواند تعداد زیادی را مبتلا کند.

هشدار در مورد مراسم محرم

محرز درباره برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم گفت: قرار است وزارت بهداشت پروتکل‌هایی را برای برگزاری مراسم ماه محرم ابلاغ کند اما فکر نمی‌کنم ابلاغ این پروتکل‌ها بتواند جلوی انتشار و گسترش کرونا را بگیرد.به گزارش «ایرنا» عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: با ماسک نمی‌شود جلوی انتشار کرونا را در مراسم ماه محرم گرفت، زیرا عزاداران در این مراسم اشک می‌ریزند و عرق می‌کنند و ماسک خیس می‌شود، ماسک که خیس شود دیگر به درد نمی‌خورد. مراسم عزاداری ماه محرم یک تجمع معمولی نیست و امکان ندارد بشود در این مراسم فاصله‌گذاری اجتماعی را برقرار کرد.

پاییز بدی خواهیم داشت

محرز درباره روند افزایش مبتلایان به کرونا گفت: روندی که در جامعه شاهد هستیم این است که هنوز تعداد قابل‌توجهی از مردم ماسک نمی‌زنند، رستوران‌ها و اماکن عمومی همه باز هستند، در واقع ما در مقابله با اپیدمی کرونا شل گرفته‌ایم و در عوض ویروس قوی‌تر و مسری‌تر شده است، بنابراین با این شرایط پاییز بسیار بدی در پیش خواهیم داشت.وی افزود: افراد بعد از ابتلا به این بیماری و بهبودی مصونیت پیدا نمی‌کنند و برخی افراد سه ماه بعد از بهبود دوباره مبتلا شده‌اند، عده زیادی از بیماران فروردین امسال مبتلا شده بودند و اکنون دوباره به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و اگر این موضوع به این شکل باشد، در مورد اثربخشی واکسن هم ابهامات زیادتری ایجاد می‌شود.همچنین به گزارش تابناک، وی با بیان اینکه در صورت بروز تجمعات تعداد بیشتری از افراد گرفتار بیماری کرونا می‌شوند، گفت: هنوز موج دوم بیماری در کشور به اتمام نرسیده، در این شرایط شیوع موج سوم بیچارگی است.

ابتلای ۲۰تا ۲۵ درصد مردم به کرونا

درخبری دیگر احسان مصطفوی، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور درباره مطالعات انجام گرفته شده به وسیله تست‌های سرولوژی گفت: مطالعاتی که توسط معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در شهرهای مختلف و به خصوص شهرهای بزرگ انجام شد، نشان می‌دهد حدود ۵/ ۱۸ درصد جمعیت عمومی در اوایل اردیبهشت ماه سرم مثبت برای کووید-۱۹ بودند. اگر برخی ایراداتی که به این مطالعه‌ها وارد است را جدی نپنداریم، امروز حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور آلودگی به کرونا را تجربه کرده‌اند.