رمزگشایی موفقیت‌آمیز جعبه سیاه هواپیمای سانحه‌دیده

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل خبرگزاری «اینترفکس» ینین در مصاحبه با شبکه رادیویی «هرومادسک» افزود: «تمام اطلاعات از دو دستگاه ضبط‌کننده، بازیابی و رمزگشایی شده است. به‌رغم آسیبی که به جداره بیرونی ضبط‌کننده‌ها رسیده، فرآیند رمزگشایی موفقیت‌آمیز بود.»

وی در ادامه توضیح داد: «تحقیقات فنی بلافاصله بعد از حادثه آغاز شد و رمزگشایی [جعبه سیاه] یکی از مراحل آن است. اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این تحقیقات چقدر طول می‌کشد.» به نوشته خبرگزاری «رویترز» ینین در پیامی توییتری نوشت: «از تمام همکارانی که کمک کردند این لحظه نزدیک‌تر شود، تشکر می‌کنم. جعبه‌های سیاه PS۷۵۲ با موفقیت خوانده و رمزگشایی شد. متن استخراج شده، تداخل غیرقانونی با هواپیما را تایید می‌کند.»

سفر هیات ایرانی

معاون وزیر خارجه اوکراین همچنین در صفحه توییتر خود از سفر هیات ایرانی به این کشور، برای گفت‌وگو با مقامات اوکراینی خبر داد.

سه‌شنبه هفته گذشته نیز وزیر امور خارجه اوکراین با بیان اینکه هیاتی ایرانی برای مذاکره بر سر پرداخت غرامت برای هواپیمای اوکراینی به این کشور خواهند رفت، درخواست‌هایی را از ایران مطرح کرد. به گزارش خبرگزاری اینترفکس اوکراین، دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه این کشور در پی ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه برای تحلیل گفته بود: «مطلع شدیم هیاتی ایرانی در آینده نزدیک به اوکراین خواهند آمد تا درباره پرداخت غرامت مذاکره کنیم. مدت زیادی است که بر چنین دیداری تاکید داشته‌ایم. ما برای این مذاکرات آماده هستیم و امیدواریم که ایران نیز به‌طور رسمی سفر نمایندگانش را تایید کرده باشد. این مذاکرات در کی‌یف انجام خواهد شد.» کولبا با تاکید بر اینکه ایران با جزئیات توضیح دهد که چه اتفاقی افتاد افزود: «در دنیای امروزی، تنها یک فرد نمی‌تواند به سادگی یک هواپیما را سرنگون کند. ما باید سوال را در سطح گسترده‌تری مطرح کنیم، نه درباره خطای انسانی، بلکه به‌طور کلی درباره عملکرد سامانه کنترل هوایی.» وزیر خارجه اوکراین در ادامه درخواست‌هایی را از ایران مطرح کرد از جمله اینکه ایران تحقیقات فنی را مطابق ملزومات معاهده شیکاگو انجام دهد و «غرامت مناسب» پرداخت کند.

سوالات کلیدی

همزمان شورای ایمنی حمل‌ونقل کانادا از پایان یافتن تحلیل‌های مقدماتی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی خبر داد. به گزارش «ایسنا»، کتی فاکس، رئیس شورای ایمنی حمل‌ونقل کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کار در پاریس به اتمام رسیده اما حقیقت با پایان یافتن بسیار فاصله دارد. سوالات کلیدی وجود دارند که باید پاسخی برایشان پیدا شود.»

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین که ۱۸ دی سال گذشته از تهران عازم کی‌یف بود بر اثر خطای انسانی مورد هدف موشک قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین آن که اکثریت آنها ایرانی و بقیه اتباع اوکراین، کانادا، سوئد، انگلیس و افغانستان بودند، جان باختند.

بیانیه هیات اعزامی ایران

از سوی دیگر رئیس هیات اعزامی ایران به پاریس برای بازخوانی هواپیمای سانحه دیده اوکراینی با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که گروه بررسی سانحه تایید می‌کند اقدامات BEA در تطابق کامل با استانداردهای ایکائو و ترتیبات تفاهم شده بین مسوول بررسی سانحه و مدیر BEA بوده و شفافیت و همکاری کامل بوده است.

به گزارش بخش رسانه‌ای سفارت ایران در فرانسه، «آرش خدایی» که در راس هیاتی از سازمان هواپیمایی کشوری و تنی چند از مشاوران و متخصصان ایرانی به منظور بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی به پاریس سفر کرده بود، در پایان سفر و اتمام همکاری مشترک با مرکز BEA فرانسه، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پنج‌شنبه دوم مرداد ماه سال ۱۳۹۹، اقدامات فنی بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده پرواز PS۷۵۲ اوکراینی در لابراتوار BEA فرانسه به پایان رسید.» در این بیانیه با بیان اینکه «این بازخوانی تحت نظارت ایران و مسوول بررسی سانحه و با کمک تجهیزات و متخصصان فرانسوی انجام شد»، تصریح شد: «در این فرآیند، علاوه بر گروه ایرانی، نمایندگانی از NTSB و شرکت بوئینگ به‌عنوان کشور طراح و سازنده هواپیما، اوکراین به‌عنوان کشور محل ثبت و بهره‌برداری هواپیما و فرانسه به‌عنوان کشور ارائه‌دهنده امکانات فنی شرکت کردند.»

این بیانیه می‌افزاید: «همچنین نمایندگانی از سوئد، انگلستان و کانادا به همراه نماینده‌ای از سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) برای مشاهده فرآیند بازخوانی در این ماموریت حضور داشتند.» خدایی افزوده است: «نتایج به دست آمده از بازخوانی جعبه‌های سیاه، زین پس برای صحه‌گذاری و تکمیل اطلاعات موجود و ارائه توصیه‌های ایمنی لازم برای پیشگیری از رخدادهای مشابه استفاده خواهد شد.»

رئیس هیات ایرانی با اشاره به اینکه گروه بررسی سانحه تایید می‌کند که اقدامات BEA در تطابق کامل با استانداردهای ایکائو و ترتیبات تفاهم شده بین مسوول بررسی سانحه و مدیر BEA بوده افزود: «شفافیت و همکاری کامل و سطح بالای تخصص و حرفه‌ای‌گری در BEA ستودنی است.»

خدایی همچنین تاکید کرد که حضور NTSB و بوئینگ در این فرآیند سازنده و موثر بوده و علاوه‌بر ارائه مشورت‌های فنی راهگشا، نماینده NTSB اطلاعات لازم برای تحلیل داده‌ها را در اختیار مسوول بررسی سانحه قرار داده است. در پایان این بیانیه آمده است: «گروه بررسی سانحه از سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در فرانسه و همکاران ایشان برای انجام هماهنگی‌های دقیق و موثر و پشتیبانی و هدایت ارزشمند اقدامات در پاریس سپاسگزار است.»

استقبال اوکراین

روز دوشنبه نیز «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین از تصمیم ایران برای ارسال جعبه سیاه هواپیمای سانحه‌دیده به فرانسه استقبال کرده بود.

استقبال زلنسکی از اقدام ایران در حالی است که وی پیش‌تر در اظهاراتی تهدیدآمیز، مدعی شده بود در صورتی که تهران به تعهدات خود در رابطه با سرنگونی هواپیمای اوکراینی عمل نکند، کی‌یف به دادگاه‌های بین‌المللی رجوع می‌کند.

همچنین هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه عملیات بازخوانی داده‌های جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی که  بر اثر خطای انسانی در ایران سقوط کرده، از روز دوشنبه آغاز شده و فرانسه اعلام کرد که این پروسه احتمالا تا پنج‌شنبه طول می‌کشد. به گزارش «ایلنا» به نقل از رویترز، دفتر تحقیقات و آنالیز برای امنیت حمل‌و‌نقل غیرنظامی فرانسه اعلام کرده بود که کارشناسان این دفتر کار بازخوانی و بررسی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را آغاز کرده‌اند. وی افزود: «کار استخراج داده‌های جعبه‌های سیاه در پاریس به‌طور رسمی آغاز شده و عملیات بازخوانی به‌وسیله گروه بیست نفره انجام می‌شود و احتمالا تا پنج شنبه طول می‌کشد.»