محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه‌ملت ادامه داد: «ما در مرحله مذاکره هستیم و در این مرحله حداکثر باید مجوز مذاکره از دولت گرفته شود که وزارت امور خارجه این مرحله را پشت سر گذاشته است.»

وی افزود: «هنگامی که به مرحله توافق برسیم، اگر تعهد قانونی در این قرارداد باشد ما باید به مجلس ارائه دهیم. در غیر این صورت به‌عنوان مصوبه دولت، مجلس در تطبیق قوانین به این قرارداد ورود خواهد کرد لذا این قرارداد هیچ وقت بر مجلس پوشیده نخواهد ماند.»

ظریف در واکنش به اخبار مربوط به واگذاری جزایری چون کیش به موجب قرارداد ۲۵ ساله با چین، گفت: «این موضوعات درست نیست، حتی یک ذره هم واقعیت در موضوعات مطرح شده وجود ندارد. ما نه یک متر زمین و نه حتی حق بهره‌برداری انحصاری از یک وجب خاک ایران را به چین و هیچ کشور دیگری نداده و نخواهیم داد.»

همچنین سید‌عباس عراقچی، معاون سیاسی ظریف در سفر به کابل در ارتباط با سند همکاری جامع ایران و چین و تاثیر آن بر افغانستان گفت: «همان‌طور که ما در حال رایزنی و تلاش برای تهیه سند همکاری بین ایران و افغانستان هستیم، تلاش داریم که یک سند و نقشه راهی در ارتباط با همکاری‌های با چین نیز تدوین کنیم. این سند هنوز نهایی نشده است و جای هیچ نگرانی برای افراد و طرف‌های ثالث به خصوص کشورهای منطقه از جمله افغانستان ندارد و ما حتی می‌توانیم پس از طی مراحلی به سمت همکاری سه جانبه ایران، افغانستان و چین حرکت کنیم.»

همزمان محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‌نگاه به شرق و توسعه مناسبات آسیایی سیاست پایه‌ای و برخوردار از اولویت است که از مرزهای ایران تا هند و دیوار چین امتداد خواهد داشت. این هویت نوین آسیایی در خشکی و دریا و ریل و پایانه‌ها چابهار را ثقل تماس شرق و اوراسیا تا مرزهای غربی خواهد ساخت.»

همچنین نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه قرارداد ایران و چین ظرفیت مناسبی برای توسعه تجارت خارجی ایران است، شایعه واگذاری کیش به چینی‌ها را کینه‌توزانه و در جهت توقف این قرارداد دانست.

به گزارش «ایسنا» امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در یک رشته توییت نوشت: «موضوع واگذاری کیش به چینی‌ها ساخته ذهن متعصب، کینه‌توزانه و از سر بی‌سوادی اپوزیسیون مزدور آمریکا جهت توقف قرارداد ایران و چین است. خوشبختانه متون انگلیسی و فارسی این موافقتنامه در سایت‌ها منتشر و برای پرسشگران خیرخواه و باسواد کشور قابل بررسی است.»

وی ادامه داد: «‌قطعی است که قرارداد ایران و چین ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه و بهبود تجارت خارجی ایران است؛ باقی ابهامات، طبیعی و قابل رفع هستند.»

همچنین قاضی‌زاده هاشمی افزود: «مذاکرات میان ایران و چین طی ۵/ ۲ سال گذشته انجام شده و البته هنوز از سوی هیچ‌کدام از دو دولت قطعی نشده است.»