در ادامه این واکنش‌ها سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در همین رابطه گفت: «بر اساس توافق سال ۱۳۹۴ روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین که در بند ششم بیانیه سفر رئیس‌جمهور محترم چین به تهران منعکس شده است، دو کشور صراحتا اراده سیاسی خود را برای توسعه و تعمیق راهبردی روابط بیان داشته و تصمیم گرفتند یک نقشه راه جامع ۲۵ ساله بین دو کشور تدوین شود تا مبنای توسعه منسجم و همه جانبه روابط سیاسی و اقتصادی ایران و چین در سال‌های آتی قرار گیرد. پیش نویس اولیه این سند با مشارکت نهادهای تخصصی دو کشور تهیه شده و هم اکنون در مرحله مذاکره قرار دارد. بدیهی است که پس از نهایی شدن مذاکرات، این سند برای طی مراحل قانونی به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به واکنش خصمانه و عصبی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اضافه کرد: «بدون تردید روابط راهبردی ایران و چین که منافع کلیدی متقابل برای مردم دو کشور دارد، واجد دشمنانی است که تمامی تلاش خود را برای شکست این مذاکرات و عدم موفقیت این سند به کار خواهند گرفت.»

موسوی ادعاهایی همچون اجاره جزایر ایرانی در خلیج فارس، انحصار فروش نفت با قیمت‌های پایین، استقرار نیروهای مسلح و... را مضحک دانست که حتی ارزش تکذیب کردن هم ندارد.

او گفت: «تامین منافع ملی ایران تنها اصل راهنمای وزارت امور خارجه در تدوین این سند راهبردی بوده است و مذاکرات با دقت و وسواس کامل صورت گرفته که ان شاء الله مردم ایران به زودی ثمره آن را مشاهده خواهند کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه در پایان با اظهار امیدواری نسبت به نهایی شدن این سند در آینده نزدیک افزود: «بدیهی است که تا قبل از نهایی شدن مذاکرات هیچ متنی اعتبار ندارد و لذا از رسانه‌ها درخواست می‌شود از بازنشر متونی که با اهداف و اغراض مختلف تهیه و منتشر می‌شوند، خودداری کنند.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین در تاریخ ۷ تیرماه در این‌باره گفته بود: «نمایندگان مجلس که این قرارداد را مورد تأیید قرار دادند از متن آن اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند و اکنون نیز شنیده‌ام که در حال مذاکره هستند و می‌خواهند یک قرارداد جدید ۲۵ ساله با یک کشور خارجی منعقد کنند و هیچ‌کس هم خبر ندارد.»

احمدی‌نژاد آن چه را که «رویکرد مخفی نگه داشتن حقایق از ملت ایران» می‌خواند، تقبیح کرد و گفت: «مگر شما مالک کشور هستید که بدون اطلاع ملت و از کیسه ملت به دیگران می‌بخشید. وی مدعی شد: ظرفیت هسته‌ای کشور و عزت ملت را دادید؛ اما تحریم‌ها سر جایش باقی مانده‌است. اگر اجازه دهید ملت از محتوای توافقات و معاهدات با طرف‌های خارجی اطلاع پیدا کند، به نفع خود شما خواهد بود زیرا افکار ملت فعال می‌شود و پیشنهاد می‌دهد و مطالبه می‌کند و اگر خللی یا اشکالی باشد؛ اصلاح می‌شود.»

سخنگوی وزارت خارجه پیش‌تر در تاریخ نهم تیر به سخنان احمدی‌‌نژاد واکنش نشان داده و گفته‌بود: «این موضوع جدید نیست. در سفر رئیس‌جمهوری چین به تهران اعلام شد. همکاری‌های دو کشور راهبردی است و سندی هم در آنجا امضا شد. یکی از بند‌های آن سند، داشتن برنامه همکاری‌های راهبردی است که در سفر سال قبل ظریف به پکن، پیش‌نویس سند به چینی‌ها داده و تبادل نظر شد.»

موسوی با بیان اینکه احساس می‌کنم سند به گونه‌ای است که در آینده به‌طور کامل منتشر شود، عنوان کرد: همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... در این سند وجود دارد که پس از نهایی شدن منتشر می‌شود. طبیعی است که همکاری‌های راهبردی ایران و چین دشمن‌هایی داشته باشد که دست به فضاسازی بزند. این سند افتخارآمیز و به نفع روابط راهبردی دو کشور است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز روز ۱۷ تیرماه در همین زمینه گفته بود: «هیچ چیز محرمانه و مخفیانه‌ای وجود ندارد و در سفر گذشته وزیر امورخارجه به چین هم مطرح شده بود و در دیدار رئیس‌جمهوری این کشور با رهبری نیز این موضوع طرح شده بود و هر زمان که توافقی در این زمینه به دست آید، همان زمان هم اعلام می‌شود.» او افزود: «اساسا تقسیم‌بندی غرب و شرق در سیاست خارجی ما جایگاهی ندارد، جمهوری اسلامی در این زمینه خود را محدود نمی‌کند و آماده همکاری با همه کشورهاست و محدودیت ما در این زمینه محدود به رژیم صهیونیستی و تحریم‌گران است.» سخنگوی دولت با اشاره به اینکه حاضریم با هر کشوری که حاضر به مشارکت بلندمدت و در راستای اعتماد متقابل باشد، این تجربه را تکرار کنیم، ادامه داد: «تاکنون هیچ قراردادی برای واگذاری زمین و بندر و از این جنس شایعات نداشته‌ایم.»