او همچنین در گفت‌وگو با «ایرنا» تصریح کرد: به‌دلیل نوع تجهیزات حتی اگر حادثه ابعاد کوچک‌تری نیز می‌داشت دیگر نمی‌توانستند قابل استفاده باشند. کمالوندی در ادامه با اشاره به حادثه نطنز اعلام کرد که این حادثه ممکن است در برنامه میان‌مدت، توسعه و تولید ماشین‌های پیشرفته کندی‌هایی ایجاد کند. بامداد روز پنج‌شنبه ۱۲تیر ماه یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار حادثه شد و به‌دنبال آن شورای عالی امنیت ملی ایران روز ۱۳ تیرماه اعلام کرد که علت حادثه در تاسیسات هسته‌ای نطنز مشخص شده است، اما به‌دلیل «ملاحظات امنیتی» فعلا دراین‌باره اطلاع‌رسانی نخواهد شد. این همان موضوعی بود که روز گذشته کمالوندی نیز بر آن تاکید کرد و گفت الان مراجع امنیتی کشور می‌دانند که علت حادثه چیست اما بنا به ملاحظات امنیتی فعلا بنا ندارند در این باره صحبت کنند. پیش از این هم روز ششم تیرماه انفجار مهیبی در منطقه پارچین واقع در شرق تهران به وقوع پیوست که مقامات علت آن را انفجار مخازن گاز در این منطقه اعلام کردند. به‌دنبال وقوع این دو حادثه گمانه‌زنی‌هایی درباره نقش احتمالی اسرائیل در این انفجار و احتمال خرابکاری در آنها مطرح شد که تاکنون ازسوی هیچ مقامی تایید رسمی نشده است. درهمین راستا روز یکشنبه ۱۵ تیرماه علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در کمیسیون امنیت ملی مجلس حاضر شد و توضیحاتی را ارائه کرد. به گفته ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، صالحی در توضیح دلایل حادثه نطنز در این کمیسیون اعلام کرده که سناریوهای مختلف درحال بررسی است و نتایج قطعی آن اعلام خواهد شد.

سوله در ابعاد بزرگ‌تری ساخته می‌شود

به هر ترتیب روز گذشته بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی درتوضیح حادثه اخیر در نطنز گفت: تصمیمات لازم برای بازسازی سوله ‌آسیب‌دیده مجتمع شهید احمدی روشن (نطنز) اتخاذ شده و قرار است سوله بزرگ‌تر و با تجهیزات پیشرفته‌تری در این مجتمع احداث شود. به گزارش «ایرنا» وی درخصوص مشخصات سوله‌ای که این حادثه در آن رخ داده است، گفت: ساخت این سوله از سال ۹۲ شروع شده بود و نظر آقای صالحی این بود که برای کارهای نهایی ماشین‌های پیشرفته و مونتاژ این ماشین‌ها راه‌اندازی و تجهیز شود. در سال ۹۴ ساخت این سوله درحال تکمیل بود که به‌دلیل بحث برجام کاملا تکمیل نشد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: قرار بود در این سوله نمونه‌های بیشتری از ماشین‌های سانتریفیوژ پیشرفته تولید شود. این سوله بعد از خروج آمریکا از برجام و دستور رهبری معظم به سازمان انرژی اتمی مبنی بر ایجاد زمینه لازم برای تولید ۱۹۰ هزار سو (در چارچوب برجام) دقیقا دو روز بعد از این فرمایش ایشان یعنی در روز ۱۶ خرداد ۹۷ با حضور خبرنگاران مجموعه افتتاح شد. البته مجموعه به‌دلیل محدودیت‌های برجامی با ظرفیت کامل کار نمی‌کرد در عین حال تکمیل هر چه بیشتر سالن مدنظر بود که تا روز حادثه نیز در دست اقدام بود. کمالوندی با بیان اینکه تصمیمات برای بازسازی این سوله به مراجع ذی‌ربط منعکس شده است، گفت: البته هنوز این بحث وجود دارد که ‌آیا سوله در همان نقطه فعلی ساخته شود یا با در نظر گرفتن ملاحظات پدافندی در محل مناسب دیگری انجام شود اما آنچه که تصمیم آن گرفته شده و برنامه‌های آن در طول همین دو، سه روز طی چندین جلسه مشخص شده است این است که سوله در ابعادی بزرگ‌تر ساخته می‌شود و از تجهیزات بیشتر و پیشرفته‌تری در آنجا استفاده خواهد شد. در این زمینه تصمیمات لازم اتخاذ و به مراجع ذی‌ربط منعکس شده و این مراجع هم از موضوع حمایت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه این حادثه هیچ وقفه و خللی در کار غنی‌سازی ایران ایجاد نمی‌کند، گفت: ممکن است این حادثه در برنامه میان‌مدت توسعه و تولید ماشین‌های پیشرفته کندی‌هایی ایجاد کند که با تلاش شبانه‌روزی و کار جهادی همکاران سازمان این کندی را ان‌شاءالله جبران می‌کنیم به نحوی که حتی ظرفیت‌هایی بیشتر از قبل در این سایت ایجاد شود. همکاران ما عزم جزم دارند تا در این زمینه تمام تلاش خود را به‌کار گیرند. کمالوندی در ادامه اظهار کرد: در زمینه بازسازی سوله خسارت دیده باید دو فرآیند ایجاد تاسیسات و تامین تجهیزات به موازات و در عرض هم در دستور کار قرار گیرد. در واقع همزمان با احداث تاسیسات باید تامین تجهیزات را هم پیگیری و ابعاد کار را گسترده‌تر کنیم.

بررسی گمانه‌زنی‌های مختلف درمورد نطنز

همزمان روز گذشته مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به بررسی ابعاد مختلف حادثه سایت هسته‌ای نطنز، گفت: سوله آسیب‌دیده مرکز مونتاژ بعضی از ماشین‌های غنی‌سازی ما طبق برجام بوده است. وی افزود: در برجام تحقیق و توسعه برای جمهوری اسلامی مجاز دیده شده و کاری که در سوله نطنز انجام می‌گرفته کاملا در راستای برجام بوده است لذا هیچ تخلف و تخطی از برجام نشده است. ذوالنوری با بیان اینکه گمانه‌های مختلفی درخصوص علل این حادثه وجود دارد که در دست بررسی است گفت: البته گمانه‌های قوی‌تر و علت اصلی حادثه تقریبا روشن شده اما به لحاظ امنیتی نمی‌توانیم اعلام کنیم تا در زمان خودش تصمیم‌گیری شود. وی با تاکید براین که موضوع مذکور در کمیسیون امنیت ملی مجلس مختومه نیست و بررسی‌های بیشتر ادامه دارد، گفت که درهمین راستا از محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه دعوت شده تا در نشست هفته آینده کمیسیون حضور پیدا کند. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین از بازدید اعضای این کمیسیون از محل حادثه نطنز و سایر سایت‌های هسته‌ای خبرداد.

واکنش روسیه

ازسوی دیگر معاون وزیر امورخارجه روسیه در واکنش به تحلیل‌های موجود از حادثه نطنز، خواستار عدم شتابزدگی در نتیجه‌گیری پیرامون این حادثه شد. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری اردوپوینت، سرگئی ورشینین، معاون وزیر امورخارجه روسیه روز دوشنبه گفت که مسکو خواستار پرهیز از نتیجه‌گیری‌های عجولانه درباره حادثه رخ داده در تاسیسات هسته‌ای ایران است. ورشینین درباره این حادثه گفت: امور باید بسیار به دقت بررسی شوند. فکر می‌کنم اینکه اجازه دهید تخیلتان همراه شما شود، آخرین کاری است که باید انجام دهید. این یک موضوع بسیار جدی است.