زنگ خطر کرونا برای جوانان

در کنار هشدار حریرچی، روسای سه بیمارستان امام خمینی (ره)، شریعتی و سینانیز دیروز در گفت‌وگو با «ایسنا» نسبت به افزایش مراجعات مبتلایان به کرونا دراین بیمارستان‌ها هشدار داده و اعلام کردند که این‌بار عمده بیماران بدحال را جوانان به خود اختصاص داده‌اند. خسرو صادق‌نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) ضمن ابراز نگرانی از افزایش ابتلای جوانان‌مان به کرونا گفت: تعداد قابل توجهی از بیماران بستری در آی‌سی‌یو افراد جوان زیر ۳۰ سال هستند که این موضوع نگرانی ما را بیشتر کرده است. پیش از این هم مقامات بارها درمورد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازسوی جوانان هشدار داده و از جوانان خواسته بودند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حلقه وصل انتقال ویروس کرونا از جامعه به خانواده نشوند.

پیگیری اقدام قضایی

در همین حال به‌دنبال اعلام اجباری شدن استفاده از ماسک درکشور از ۱۵ تیرماه، روز گذشته علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد: اقدامات قضایی در قبال عدم استفاده از ماسک در ستاد مقابله با کرونا در دست پیگیری است و ما درخواست داریم همه به پویش «استفاده از ماسک» بپیوندند. به گزارش خبرگزاری فارس وی گفت: فعلا برخی پاساژها و ادارات اجازه ورود بدون ماسک را نمی‌دهند.

دلیل افزایش مرگ‌های کرونایی

از سوی دیگر در کنار نگرانی‌ها از افزایش آمار ابتلای جوانان به کرونا در کشور، سه رقمی شدن میزان مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به کرونا با هشدار وزارت بهداشت مواجه شده است. آنطور که ایرج حریرچی اعلام کرده طی دو هفته‌اخیر ارقام مرگ‌و میر سه رقمی شده است. همچنانکه این رقم روز دوشنبه رکورد زد و به عدد ۱۶۲ نفر رسید. این درحالی است که از ابتدای شیوع کرونا در ایران بیشترین موارد روزانه فوتی ۱۵۸ مورد بود، اما روز دوشنبه رکورد روزانه تعداد جان‌باختگان شکسته شد. دلیل افزایش آمارفوت شدگان ازسوی وزارت بهداشت، فاصله یک ماهه از تعطیلات عید فطر و برگزاری جشن‌ها در برخی استان‌ها مانند خوزستان، هرمزگان،‌ بوشهر، کردستان،‌ کرمانشاه و آذربایجان اعلام شده است.

بازگشت برخی محدودیت‌ها به پایتخت

اما در شرایطی که براساس گزارش وزارت بهداشت ۸ استان در وضعیت قرمز به‌سر می‌برند، خبرها از احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی در این استان‌ها و پایتخت حکایت می‌کند. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در همین خصوص، بازگشت برخی محدودیت‌ها را اجتناب‌ناپذیر توصیف کرد و گفت: همان‌طور که ستاد ملی کرونا با ماهیت شهرستانی تصویب کرده است، اکنون شش استان به علاوه استان تهران درخواست‌هایی در این زمینه داشتند و حتی برخی موارد با این اختیار در استان‌هایی که درخواست داشتند با محدودیت مجدد مواجه شده‌اند. در همین ارتباط به‌دنبال افزایش موارد ابتلا و همچنین فوتی‌های ناشی از کووید-۱۹، علیرضا زالی، رئیس ستاد مدیریت کرونا در تهران از امضای نامه‌ای مشترک با استاندار تهران به ستاد ملی کرونا برای اعمال محدودیت‌ها در پایتخت خبر داد.  به گزارش «ایسنا» رئیس ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونای کلانشهر تهران درباره اینکه آیا این محدودیت‌ها مختص ساعات کار ادارات است یا اماکن؟ افزود: این پیشنهاد شش بند دارد که همه مصادیق قبلی را در بر می‌گیرد و پیشنهادها به‌صورت عمومی‌تر مطرح شده است و امیدواریم با تایید ستاد ملی کرونا و با ساز وکارهایی که در ستاد تهران و استانداری طراحی شده است اعمال شود. درهمین راستا روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز قرار دارند و بالاترین میزان ابتلا، بستری و فوتی را دارند. همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند. در همین حال علی ربیعی سخنگوی دولت دیروز درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور گفت: کرونا در خوزستان به ثبات نسبی رسیده اما امکان بازگشت وجود دارد. سعید نمکی وزیر بهداشت هم نسبت به وضعیت کرونا در شهر مشهد ابراز نگرانی کرد و از دانشگاه علوم پزشکی این شهر خواست تا خود را برای اوج ابتلا و درمان این بیماری آماده کند.

زنگ خطر کرونا درتهران

در کنار این ۸ استان که در وضعیت قرمز کرونا به سر می‌برند، زنگ خطر کرونا در تهران هم به‌صدا درآمده است. در همین ارتباط روسای سه بیمارستان امام خمینی (ره)، شریعتی و سینا، روز گذشته نسبت به افزایش مراجعات مبتلایان به کرونا در پایتخت هشدار دادند. به گزارش «ایسنا» خسرو صادق‌نیت، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) درباره وضعیت کرونا در این بیمارستان، ‌گفت: متاسفانه طی ۱۰ روز گذشته با رشد جدی بیماران مبتلا به کرونا مواجه شدیم و تقریبا مراجعین ما در زمینه کرونا سه برابر و تعداد بستری‌های ما نیز سه برابر شده است. وی افزود: نکته نگران‌کننده‌تر این است که تعداد بیماران بدحال که نیازمند بستری در آی‌سی‌یو هستند، نسبت به بیماران بستری بیشتر شده است؛ به‌طوری‌که بیمارانی که نیازمند آی‌سی‌یو هستند، تعدادشان بیش از ۴۰ درصد بیماران بستری است.

وی همچنین گفت: تعداد بیمارانی که در آی‌سی‌یو بستری هستند و با کمک دستگاه تنفسی، تنفس می‌کنند، بالا رفته است. مهرپور رئیس بیمارستان شریعتی تهران نیز بیان اینکه متاسفانه اوضاع خوبی نداریم افزود: تقریبا از ۱۰ روز قبل مورد حمله ناجوانمردانه کرونا قرار گرفتیم. تصور نمی‌کردیم در تیر ماه دچار این حمله شویم و داشتیم برای مهر ماه برنامه‌ریزی می‌کردیم.

طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینای تهران هم درباره وضعیت این بیمارستان در زمینه کرونا، از موج مراجعه بیماران در سنین پایین‌تر و در شرایط نامناسب‌تر به بیمارستان خبر داد. همچنین فرشاد علامه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران از پر شدن تخت‌های مربوط به بیماران کرونا در بیمارستان‌های دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داده است. همزمان زینب نصیری، مدیرکل سلامت شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به سیر صعودی ابتلا به کرونا طی روزهای اخیر در پایتخت، گفت: بر اساس نظرسنجی‌های انجام گرفته حساسیت و نگرانی تهرانی‌ها به کرونا کمتر شده است.

بستری ۱۴۳۵ بیمار جدید

در همین حال روز گذشته وزارت بهداشت از شناسایی ۲۴۵۷ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد که از این تعداد یک هزار و ۴۳۵ مورد بستری شده‌اند. به گزارش «ایسنا» سیما سادات‌لاری همچنین اعلام کرد که با فوت ۱۴۷ بیمار کووید-۱۹ مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۸۱۷ نفر رسیده است. وی افزود: ۳۰۴۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته لاری مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور نیز به ۲۲۷ هزار و ۶۶۲ نفر و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۸۱۷ نفر رسیده است.

تست حیوانی موفق واکسن کرونا

درمیان این خبرها که به نگرانی‌ها دامن زده است، روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت ضمن اعلام اقدامات موثر ایران در ساخت واکسن کووید-۱۹ گفت: اغلب تست‌های مدل‌های حیوانی این واکسن پاس شده و در آینده بسیار نزدیک برای کلینیکال ترایال (مطالعات بالینی) در انسان وارد عمل خواهیم شد.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه متاسفانه واکسن کرونا تا سال دیگر به‌دست ما نخواهد رسید، تاکید کرد: صنعتگران کشور باید خود را با تولید همراه با زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا به مدت دو سال آماده کنند.