جلسه دیروز دادگاه به ماجرای دریافت رشوه از رسول دانیال‌زاده ملقب به سلطان فولاد اختصاص داشت. در ابتدای این جلسه قاضی بابایی خطاب به متهم طبری گفت: یکی از اتهامات شما دریافت رشوه از دانیال‌زاده به مبلغ ۱۸۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال از طریق یک واحد آپارتمان به مساحت ۶۳۶ متر واقع در پاسداران و به میزان ۹۰ میلیارد و ۷۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال ارزان‌تر از قیمت واقعی، معاوضه سه دستگاه آپارتمان مسکونی متعلق به دانیال‌زاده در برج روما واقع در کامرانیه شمالی با ساختمان خودتان در خیابان کریم‌خان ارزان‌تر از قیمت واقعی به میزان ۹۲ میلیارد و ۵۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال است، آیا اتهامات فوق را قبول دارید؟ متهم طبری پاسخ داد: خیر، قبول ندارم، آن ساختمان نیز در فلورا نیست و جنب ساختمان فلورا است.

به گزارش «ایرنا» متهم طبری راجع به ایرادهای کیفرخواست گفت: درباره ساختمان جنب فلورا باید گفت که چون واحد واقع در برج روما را فروخته بودم و به‌دنبال جایگزین آن بودم متوجه شدم که دانیال‌زاده پروژه‌ای جنب ساختمان فلورا در حال ساخت دارد.

دانیال‌زاده هم از طرح من خوشش آمد و قصدم این بود که این آپارتمان را برای جابه‌جایی محل سکونت انتخاب کنم. وی ادامه داد: در نهایت بر سر مبلغ ۵/ ۱۵ میلیارد تومان توافق و قرارداد تنظیم کردیم و ثمن آن را پرداخت کردم.

در ادامه جلسه، قاضی خطاب به طبری که مدعی بود پرونده‌های قضایی مرتطبین با او مختومه شده، گفت: برای این پرونده‌ها دستور تجویز تعقیب صادر شده است.

متهم طبری در ادامه سخنانش با بیان اینکه دانیال‌زاده را از سال ۹۰ می‌شناسم گفت: حتی یک ریال هم با دانیال‌زاده مراوده مالی نداشتم و اصلا نیازی هم به این مراوده نداشتم.

دفاعیات دانیال‌زاده

در ادامه قاضی از متهم دانیال‌زاده خواست در جایگاه قرار گیرد. متهم دانیال‌زاده ضمن رد اتهامات وارده، گفت: من ۶۱ سال دارم و نزدیک به ۴۰ سال است که صنعتگر هستم.

وی ادامه داد: در اواخر سال ۹۰ توسط فردی واسطه، سه واحد آپارتمان را با ساختمان کریم‌خان تهاتر کردم که ارزش سه آپارتمان من مجموعا ۱۴ میلیارد بود و ارزش ساختمان کریم‌خان نیز ۱۴ میلیارد بود. من در اواخر سال ۹۱ او را دیدم و مراوده و کاری با همدیگر نداشتیم. با وی همسایه بودم.

متهم دانیال‌زاده افزود: مهر صادقی یک واحد از من گرفت، طبری گفت می‌خواهم بخرم و از من خواست تا پذیرایی را برای وی کوچک‌تر کنم، اما منصرف شد و آن را به مهر صادقی ۱۵ میلیارد فروختم. وی ادامه داد: کارشناسان رفته‌اند و قیمت‌گذاری کرده‌اند، نمی‌دانم به چه دلیلی، چراکه از طرف من نبوده است.

این متهم گفت: در ساختمان روما که سه واحد آن را تهاتر کرده‌ام و سه واحد آن را ما در آن زندگی می‌کنیم، ۵۹ واحد دیگر نیز به دیگران فروخته‌ام. متهم دانیال‌زاده گفت: من هیچ کار بدی در زندگی نکرده‌ام که خلاف واقع شود. من تاریخ را نگاه نکردم و طبری آن را داد و امضا کردم. متهم دانیال‌زاده گفت: چه کار بدی کرده‌ام که باید اینجا بایستم. من نه پولی دادم و نه پولی گرفته‌ام و تهاتر کرده‌ام.

قاضی در ادامه از دانیال‌زاده پرسید: چرا به‌صورت مستقیم با طبری وارد معامله نشدید؟ متهم دانیال‌زاده پاسخ داد: من واحدهای آپارتمانی خود را به ۵۹ نفر دیگر فروختم و یک نفر از آنها را مستقیم ندیده‌ام. دانیال‌زاده گفت: زمانی که آنجا را می‌ساختم طبری آمد ساختمان را دید و قرار شد ساختمان رومایی را که دارد بفروشد و بیاید یک واحد از ساختمان من را بگیرد که وقتی طبری برای بازدید مراجعه کرد گفت پذیرایی‌اش را کوچک درآورید.

متهم دانیال‌زاده ادامه داد: وقتی از بازداشت بیرون آمدم، طبری دیگر کمتر اجازه می‌داد با او تماس برقرار کنم؛ طبری با مهرصادقی معامله می‌کند، مهر صادقی مبایعه نامه را به من داد، بنابراین من واحد آپارتمانی را به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان به مهرصادقی فروختم.

متهم دانیال‌زاده همچنین مدعی شد: طبری از تلفن موبایل اصلا استفاده نمی‌کرد و از آنجایی که به من توصیه می‌کرد بدهی بانکی خود را تسویه کنم لذا تمایل داشتم که به‌عنوان یک دوست به‌صورت دائم اموری را که انجام می‌دهم به وی (طبری) گزارش دهم، لذا سیم‌کارتی را برایش تهیه کردم. قاضی از متهم دانیال‌زاده پرسید: اگر امور و خواسته‌های شما از آقای طبری در چارچوب قانون بود چه لزومی داشت که یک سیم‌کارت مجزا برای او تهیه کنید؟ متهم دانیال‌زاده مدعی شد: طبری موبایل نداشت و من برای دسترسی به او برایش موبایل خریدم.

سه پرونده اتهامی دانیال‌زاده

در ادامه جلسه دادگاه رسول قهرمانی نماینده دادستان اظهار کرد: پرونده دانیال‌زاده و طبری فرآیند پیچیده‌ای دارد؛ بنابراین لازم است ابعاد قضیه برای دادگاه روشن شود. نماینده دادستان گفت: پرونده‌های اتهامی دانیال‌زاده و خروجی پرونده‌ها در این محورها دسته‌بندی می‌شود؛ نخست آنکه دانیال‌زاده دارای سه پرونده در دادسرای امنیت، دادسرای اقتصاد و دادسرای کارکنان دولت است؛ محور دوم پیرامون ادله‌ای است که دادسرا درخصوص پیگیری‌های طبری در پرونده‌های دانیال‌زاده دارد؛ محور سوم موارد ارتشایی است که طبری بابت اقدامات محور دوم به علاوه شگردهای پولشویی انجام داده و محور چهارم اعمال نفوذ طبری در پرونده‌های اتهامی است.

وی ادامه داد: طبری بازپرس ما را به جرم اعتنا نکردن به توصیه‌های خلاف قانونش از خانه سازمانی بیرون کرد. چرا عریضه‌های مردم بیچاره را در خردکن می‌اندازد، ولی کارهای متهمان اقتصادی را در خردکن نمی‌اندازد و پیگیری می‌کند و اگر بازپرس مقاومت کند اخراجش می‌کند. آن بازپرس اولیه پرونده نیاز آذری را خواهش می‌کنم بررسی کنید و ببینید اولین پرونده به چه کسی ارجاع شده و آقای طبری آن بازپرس را به کجا فرستاد؟