بنابر آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، تا امروز آمار ابتلا به ویروس کرونا از  ۲۰۷ هزار و ۵۲۵ نفر گذشت و این بیماری در چهار ماه اخیر، ۹ هزار و ۷۴۲ نفر را در ایران به کام مرگ برد. آخرین گزارش سخنگوی وزارت بهداشت موید آن است که در بازه زمانی ۲۴ ساعته روز یکشنبه تا دوشنبه، ۲ هزار و ۵۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی و ثبت شده که از این تعداد، یک هزار و ۳۱۹ مورد در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شدند. همچنین ۲ هزار و ۸۹۸ نفر از بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

بر اساس آنچه سیما سادات‌لاری روز گذشته اعلام کرد، در همین بازه زمانی ۲۴ ساعته، ۱۱۹ نفر در ایران جان خود را در اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست دادند؛ مواردی که روند بررسی آنها حکایت از آن دارد که در طول این ۲۴ ساعت، ۸ استان کشور فاقد فوتی بوده و در چهار استان نیز تنها یک مورد فوت ناشی از کووید- ۱۹ به ثبت رسیده است.

تاکیدها بر استفاده از ماسک

علاوه بر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران که روز گذشته بر ضرورت استفاده اجباری از ماسک در پایتخت تاکید کرد، سخنگوی وزارت بهداشت نیز استفاده از ماسک را یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از انتقال بیماری خواند. لاری روز گذشته در گزارش روزانه خود از وضعیت کرونا در ایران با استناد به یافته‌های جدید درباره اثرگذاری بالای استفاده از ماسک در کاهش ابتلا، بر ضرورت این موضوع تاکید و اعلام کرد: «مردم باید از ماسک استفاده کنند، ماسک‌های خانگی نیز می‌تواند در جلوگیری از بروز بیماری بسیار موثر باشد.»

هشدار درباره امواج بعدی در تهران

آنچه فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران را بر آن داشته تا از ضرورت اجباری شدن استفاده از ماسک در پایتخت سخن بگوید، روند افزایشی ابتلا به کووید-۱۹ در تهران است. زالی درباره وضعیت این بیماری در پایتخت گفته است: طی دو هفته اخیر بیماری کووید-۱۹ با یک شیب ملایم رو به افزایش است البته تقریبا تعداد موارد جدیدمان که در ۴۸ ساعت اخیر بستری شدند، بین ۵/ ۱ تا ۲ درصد رشد را نسبت به روزهای گذشته نشان می‌دهد، اما در زمینه تعداد فوتی و بیماران ترخیصی در ۴۸ ساعت گذشته تفاوت چشمگیر آماری نداشتیم. او با بیان اینکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی هوشمند در تهران به کمتر از ۱۱ درصد رسیده تاکید کرد: در تهران باید در زمینه استفاده از ماسک با جدیت بیشتری وارد عمل شویم. اگر نتوانیم ماسک را در تهران اجباری کنیم ممکن است با امواج بعدی بیماری مواجه شویم. به هر حال با توجه به شرایطی که در تهران وجود دارد و  جمعیت قابل توجهی که متراکم است که ترددهای زیادی دارند و ممکن است امکان ابتلا به دلیل تردد افزایش یابد، بنابراین استفاده از ماسک ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

اگر ماسک استفاده کنند، ممکن است در زمانی متعارف میزان آلودگی به کمتر از ۵۰ درصد تقلیل یابد. در غیر این صورت میزان سرایت‌پذیری می‌تواند تا ۹۰ درصد افزایش یابد.

کرونا پلاس در تهران

زالی همچنین با بیان اینکه در استان تهران به جای کرونا با کرونا پلاس روبه‌رو هستیم، گفت: این ویروس به جز ابعاد پیچیده بیولوژیک، ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد و تقریبا همه دستگاه‌ها در سطح استان را دچار تغییر خواهد کرد.  اینکه بیماری چه زمانی زدوده خواهد شد و افول قطعی آن چه زمانی خواهد بود کاملا نامشخص و نامعین است. از سوی دیگر انوشیروان محسنی‌بندپی استاندار تهران هم دیروز در گفت‌وگو با «ایلنا» از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف خبر داد و در عین حال گفت که احتمال بازگشت محدودیت‌ها در این استان وجود دارد.

البته وضعیت هشدار تنها به استان تهران محدود نمانده و همچنان که وزارت بهداشت گفته چهار استان در وضعیت قرمز و دو استان در وضعیت هشدار قرار دارد. خبرها از ماهشهر حاکی از آن است که کرونا ماهشهر را در حالت فوق‌العاده قرار داده است. محسن بیرانوند فرماندار ماهشهر از اعلام وضعیت فوق‌العاده در این شهرستان به مدت یکماه به دلیل افزایش مبتلایان به ویروس کرونا خبر داده است. فریدون همتی استاندار هرمزگان نیز دیروز گفت محدودیت‌های کرونایی در بندرعباس، میناب، بندرلنگه و رودان اعلام می‌شود و تردد به تمامی روستا‌های استان هرمزگان با محدودیت مواجه است.