پاسخ قالیباف به درخواست مذاکره ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک تجمع انتخاباتی در شهر «تالسا» در ایالت اکلاهما گفت می‌تواند «بهترین و سریع‌ترین توافق» را با ایران انجام دهد. به گزارش «انتخاب»، ترامپ در سخنرانی انتخاباتی خود در گردهمایی شهر تالسا گفت: «ایران می‌خواهد جو بایدن برنده شود. رئیس‌جمهور اوباما به آنها پول نقد داد‌ و درحال‌حاضر وضع‌شان خوب نیست. ایران می‌خواهد با من توافق کند اما جان کری و دیگران به آنها گفتند صبر کنید اگر ترامپ ببازد شما صاحب آمریکا می‌شوید درحالی که اگر الان با من توافق کنند هزینه کمتری دارند، بعدا وضعیت وحشتناک‌تر است.» قبل از سخنرانی دونالد ترامپ، معاون او مایک پنس در گردهمایی طرفداران رئیس‌جمهوری، با دفاع از سیاست‌های نظامی ترامپ گفت: «تحت مدیریت این رئیس‌جمهور، آمریکا مناطق تحت کنترل داعش را تا آخرین اینچ آزاد کرد و ما بدون یک تلفات از سمت آمریکا، رهبر آنها را کشتیم.» مایک پنس با اشاره به آنچه ارسال بسته‌های پول نقد برای ایران از سوی جو بایدن[در دوره ریاست‌جمهوری اوباما] توصیف کرد گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ ما را از مهلکه توافق هسته‌ای بیرون کشید و قاسم سلیمانی هم دیگر وجود ندارد.»

شرایط مذاکره

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران روز گذشته در سخنانی درباره مذاکره ایران با کشورهای دیگر و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه «ما مخالف دیپلماسی و مذاکره نیستیم» گفت: «مذاکره با آمریکا مطلقا مضر و ممنوع است؛ مذاکره با کشورهای اروپایی باید با حداکثر بی‌اعتمادی باشد و مذاکره با آژانس باید با اطمینان و استقلال کامل صورت گیرد.» وی ادامه داد: «مذاکره با بقیه کشورها نیز براساس این شاخص‌ طراحی می‌شود که در صحنه‌های حساس چقدر از حقوق و منافع ملت ایران حمایت می‌کنند. ما اعتقاد داریم هر نوع مذاکره باید از موضع قدرت و با اتکا به اراده مستحکم ملت ایران و توانمندی‌های دستگاه‌های مسوول و نهادهای انقلابی صورت گیرد.»

فرافکنی اروپا

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفتار اروپایی‌ها در چند سال اخیر در سیاست خارجی خود با ایران، ادامه داد: «اروپایی‌ها به‌جای آنکه قدردان صبر ایران در پیگیری‌های عدم اجرای تعهدات‌شان باشند به فرافکنی و فرار رو به جلو روی آورده و کشورها را به رای علیه ایران در شورای حکام واداشتند. حال آنکه ایران از مرحله تحریم عبور کرده است. آیا این کشورها اتحاد ملت ایران در زیر تابوت شهید سلیمانی را ندیدند که باز هم فکر می‌کنند در تله قطعنامه‌ها گرفتار می‌شویم.»

صحنه‌آرایی واشنگتن و تل‌آویو

همچنین قالیباف در آغاز جلسه علنی روز گذشته (یکشنبه ۱ تیر) در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام گفت: «من امروز با قدرت و صراحت عرض می‌کنم در بین مسوولان نظام اسلامی بر سر اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی قادر به دستیابی به هیچ‌یک از اهداف خود نیستند، اجماع نظر وجود دارد.» به گزارش «انتخاب» وی تاکید کرد: «اجازه تخطی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات بین‌المللی داده نخواهد شد.»

همچنین به گزارش «ایسنا» قالیباف آمریکا و اسرائیل را «صحنه‌گردان قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی» نامید و گفت: «این دو با کارسازی خیانت‌آلود کشورهای اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس قطعنامه را صادر کردند. همه جهان دیدند با وجود همه طراحی‌هایی که شده بود هیچ اجماع جهانی علیه ایران شکل نگرفت و بعضی قدرت‌های بزرگ آشکارا با این قطعنامه مخالفت کردند. ما اطلاع داریم که بخش بزرگی از کسانی که به این قطعنامه رای دادند، تحت فشارهای سنگین از جانب آمریکا بودند.» وی با اشاره به اینکه هدف محافل صهیونیستی که پشت‌سر این طراحی‌ها ایستاده‌اند این است که بتوانند با صحنه‌آرایی کودکانه در صفوف ملت و نظام رخنه و شکافی ایجاد کنند و با صدور قطعنامه اولا قدرت ابتکار عمل و خلاقیت در چارچوب راهبرد مقاومت فعال را از ایران بگیرند و ثانیا ایران عزیز را وارد دالان مذاکره و فشار مجدد کنند گفت: «آنها در تلاش هستند تا شاید بتوانند به این وسیله هم بر مشکلات داخلی و حاد خود سرپوش بگذارند و هم مجددا راهی به سوی باج‌‌خواهی‌های جدید و دست‌اندازی‌ به ارکان و مولفه‌های قدرت ملی ایران خصوصا در حوزه دفاعی باز کنند.» رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «امروز در بین مسوولان نظام اسلامی در این باره که آمریکا و رژیم صهیونیستی قادر به دستیابی به هیچ‌یک از اهداف خود در عرصه‌ بین‌المللی و منطقه‌ای نیست، اجماع و اتفاق نظر کامل وجود دارد و به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی اجازه تخطی آژانس از چارچوب‌های قانونی داده نخواهد شد. تاریخ ۱۷ سال گذشته نشان می‌دهد ایران همواره در چارچوب مقررات بین‌المللی و منافع ملی خود سخاوتمندانه‌ترین همکاری‌ها را با آژانس داشته اما اغلب جز دشمنی‌های افزون‌تر و باج‌خواهی‌های بیشتر چیزی عاید نشده است.»

عواقب قطعنامه شورای حکام

قالیباف با بیان اینکه ملتی که کشتی‌هایش را تا آمریکای جنوبی با پرچم برافراشته اعزام می‌کند البته معطل قطعنامه بی‌معنا نخواهد ماند، تاکید کرد: «اروپایی‌ها با پیگیری‌ خواسته‌های آمریکا در پیشبرد قطعنامه روز جمعه نشان دادند که در کینه‌ورزی به ایران دست کمی از آمریکا ندارند. اروپایی‌ها بدانند که آمریکا در پی زورگویی‌هایش بر مبنای سیاست زانو بر گلوی ملت‌های مستقل موفق نبوده است.»

وی همچنین با تاکید بر اینکه اکنون بانیان این قطعنامه مسوول تنش‌آفرینی در روابط جمهوری اسلامی ایران و آژانس هستند، افزود: «این کشورها باید عواقب اقدام خود را پذیرا باشند. جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده که فشار را نمی‌پذیرد و البته واکنش درخوری به آن نشان می‌دهد. ما دوران کوتاه آمدن در برابر بحران آفرینی‌ها را سر کرده‌ایم و لابد خوب می‌فهمند که اکنون در سالگرد اسقاط پهپاد متجاوز و دوران پساعین‌الاسد هستیم.»

قالیباف در پایان ضمن تشکر از دو کشور روسیه و چین، از سازمان انرژی اتمی و وزارت امورخارجه خواست که طرحی در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس انرژی اتمی تنظیم کرده و برای تصویب آن به مجلس شورای اسلامی بفرستند.

بیانیه مجلس

همزمان نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم کرده و آن را نشانه دیگر از وجود تبعیض ساختاری در آژانس بین‌المللی دانستند. به گزارش خبرگزاری فارس، علی کریمی فیروزجایی، عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم در نشست علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، بیانیه بیش از ۲۴۰ تن از نمایندگان ملت ایران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران را قرائت کرد.

افزایش بازرسی‌های آژانس

در متن این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری که در تاریخ نیم قرن عمر معاهده NPT بالاترین سطح از همکاری و بیشترین شفافیت را با آژانس داشته است، قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را زیاده‌خواهی آشکار می‌داند.» همچنین درباره پروتکل الحاقی نیز گفته شده است که جمهوری اسلامی پروتکل الحاقی را به‌صورت داوطلبانه و نه براساس وظایف پادمانی خود اجرا کرده است. براساس آمار رسمی گزارش‌های مدیرکل آژانس، تنها در پنج سال گذشته سختگیرانه‌ترین بازرسی‌ها در تاریخ آژانس شامل سالانه امکان بیش از ۳۰ دسترسی تکمیلی و سرزده براساس پروتکل الحاقی در ایران انجام شده است. در این بیانیه تاکید شده است: «براساس گزارش سالانه بازرسی‌های آژانس در طول زمانی ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸، کل بازرسی‌ها از ایران از ۴ درصد به ۲۰ درصد کل بازرسی‌های جهان و از ۹۳ درصد کشورهای مشابه افزایش یافته است.»

همچنین نمایندگان مجلس با اشاره به اینکه سیاست فشار اروپایی برای به اصطلاح حفظ برجام نشان می‌دهد سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان از ابتدا نگاه سازنده و مبتنی بر احترام به حقوق ملت ایران نداشته‌اند تاکید کردند: «آنها برجام را ابزاری برای فشار بر ایران برای تن دادن به خواسته‌های غیراصولی خود تصور کرده‌اند.»

ضربه به چندجانبه‌گرایی

در این بیانیه ذکر شده است: «با کمال تاسف تناقض کامل رفتار و گفتار این کشورهای اروپایی که از یکسو بانی قطعنامه غیرقانونی علیه ملت ایران و از سوی دیگر مدعی پایبندی به برجام و تلاش برای حفظ آن هستند نشانگر آن است که آنها بار دیگر در دام آمریکا و رژیم صهیونیستی گرفتار شده و همگام با تلاش آنها برای تکمیل پروژه ناکام فشار حداکثری آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران ضربه‌ای دیگر به چندجانبه‌گرایی بین‌المللی وارد کرده‌اند.»

درخواست مجلس از دولت برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی

در نهایت در این بیانیه مجلس شورای اسلامی از دولت محترم درخواست کرده که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف و نظارت‌ها را آفلاین کند و ابراز امیدواری شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رویه نادرست و خطرناک در تعامل با جمهوری اسلامی را تصحیح و نظام پادمانی آژانس را به‌صورت حرفه‌ای و مستقل و نه متاثر از فشارهای سیاسی و خصمانه برخی اعضای شورای حکام اجرا کند.

استقبال امارات و اسرائیل از قطعنامه

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام درباره ایران استقبال کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه جروزالم‌پست، بنیامین نتانیاهو روز گذشته در آغاز جلسه کابینه‌اش با اشاره به تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام درباره ایران، مدعی شد: «ایران به دروغ‌ گفتن به جامعه جهانی برای دست یافتن به تسلیحات هسته‌ای ادامه می‌دهد.» نتانیاهو در ادامه این ادعایش مطرح کرد: «امروز، آژانس درک می‌کند که ما چندین سال است چه می‌گوییم.»

براساس این گزارش، ادعای نتانیاهو در پی این مطرح می‌شود که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از رای‌گیری در جلسه‌ای حضوری، قطعنامه ارائه شده از جانب تروئیکای اروپا درباره ایران را تصویب کرد. شورای حکام در این قطعنامه از ایران خواست دسترسی به دو محل را برای آژانس فراهم کرده و به‌طور کامل با این نهاد همکاری کند. در همین راستا، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان گفت: «شورای حکام نباید اجازه دهد که دشمنان برجام، منافع عالی ایران را به خطر اندازند. سه کشور اروپایی که به وظایف خود در برجام عمل نکرده‌اند، نباید آلت فعل (این کار) باشند. ما چیزی برای پنهان کردن نداریم. بازرسی‌های آژانس در ایران طی پنج سال گذشته، از کل بازرسی‌ها در تاریخ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشتر بوده است. راه‌حل مبتنی بر توافق امکان‌پذیر است، ولی صدور قطعنامه آن را نابود خواهد کرد.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی مدعی وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران است که مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌اند طبق فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن تولید، نگهداری و به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای، فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. همچنین وزارت امورخارجه امارات در بیانیه‌ای از قطعنامه تصویب‌شده شورای حکام درباره ایران استقبال کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری اردوپوینت، امارات‌متحده‌عربی از تصویب قطعنامه اخیر درباره ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرده و وزارت امورخارجه این کشور در بیانیه‌ای از تلاش‌های آژانس در این زمینه به‌دلیل اینکه قطعنامه را گامی مهم و جدی در محدود کردن توسعه فناوری هسته‌ای ایران برای اهداف غیرصلح‌آمیز خوانده که کاملا هماهنگ با خواسته‌های امارات و دیگر کشورهای منطقه است، قدردانی کرد. امارات همچنین با تاکید بر ضرورت تلاش در راستای دست یافتن به منطقه‌ای بدون سلاح کشتار جمعی از نقش مهم آژانس در بازرسی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران، حرفه‌ای‌گری و شفافیت بالای نشان‌داده شده از سوی بازرسان آن قدردانی کرد.

روسیه خواستار مذاکرات سازنده شد

این در حالی است که نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست مشکل دسترسی به دو سایت ایرانی را از طریق مذاکرات سازنده حل کنند. به گزارش «ایسنا» میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی روز شنبه در توییتی نوشت: «روسیه از ایران و دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد مشکلات را در تطابق با روش‌های استاندارد از طریق مذاکرات سازنده به شیوه‌ای عملی حل کنند.»