به گزارش خبرگزاری تسنیم، «کلی کرافت»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه گفت پیش نویس قطعنامه‌ای را که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است میان اعضای شورای امنیت از جمله روسیه توزیع کرده است. کرافت در یک کنفرانس خبری روز جمعه گفت که پیش‌نویس این قطعنامه را در اختیار انگلیس، فرانسه، آلمان و استونی هم قرار داده و قصد دارد «به زودی» آن را در اختیار سایر ۱۵ عضو این شورا هم قرار دهد.

نماینده آمریکا گفت که او می‌خواهد ابتدا با سفرای کشورها صحبت کرده تا اطمینان حاصل کند که همه می‌دانند شورای امنیت سازمان ملل اجازه نخواهد داد این ممنوعیت‌ها در ماه اکتبر به پایان برسند. این مقام آمریکایی گفت: «چیزی که من به طرف‌ها می‌گویم این است که روز ۱۸ اکتبر آیا ما می‌خواهیم اجازه دهیم روسیه به ایران سلاح بفروشد؟ آیا می‌خواهیم چین سلاح بفروشد؟ می‌خواهیم اجازه دهیم بقیه طرف‌ها به ایران سلاح بفروشند؟

او اضافه کرد: «تاکید می‌کنم که لازم است روسیه و چین به اجماع جهانی درخصوص رفتار ایران بپیوندند. این مساله فقط به مردم ایران مربوط نمی‌شود بلکه مربوط به کل مردم خاورمیانه است.» اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل در شرایطی است که مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا بارها درباره منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران و پیامدهای پایان این تحریم‌ها به متحدان اروپایی‌اش هشدار داده است. پمپئو ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در حساب کاربری خود در توییتر ساعتی را منتشر کرد که براساس آن ۱۵ ماه و ۸ روز و ۱۱ ساعت به پایان زمان تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران باقی مانده است.

آمریکا که بیش از دو سال از زمان خروجش از برجام می‌گذرد، طی هفته‌های اخیر تلاش خود را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران شدت بخشیده است و حتی برای نیل به هدف خود به دنبال استفاده از ساز‌وکارهای تعریف‌شده در چارچوب برجام است. با این حال، مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده‌اند که آمریکا از برجام خارج شده و اساسا در جایگاهی نیست که بخواهد برای کشورهایی که همچنان در برجام حضور دارند، تعیین تکلیف کند.

در همین خصوص حسن روحانی ۱۹ آبان ۹۸ در اظهاراتی گفت منافع ما در ماندن در برجام است ما برجام را حفظ می‌کنیم و سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود. روحانی افزود: «سال‌هاست خرید سلاح از طرف ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع است و ما نمی‌توانیم سلاح خود را بفروشیم، اما اگر برجام را نگه داریم سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و ما می‌توانیم به راحتی هم سلاح بخریم و هم بفروشیم.»

مطابق قطعنامه ٢٢٣١ مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد، که در ژوئیه سال ٢٠١٥ براساس برجام صادر شد، پنج سال پس از آغاز اجرای برجام، تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران لغو می‌شود.ممنوعیت‌های مربوط به معاملات تسلیحاتی با ایران روز ۱۸ اکتبر به پایان می‌رسد و آمریکا به دنبال جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها است.

در واکنش به این تلاش‌ها روسیه بارها مخالفت خود را با این اقدامات آمریکا بروز داده است. در همین خصوص «واسیلی نبنزیا»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل ماه گذشته گفت مسکو با هرگونه تلاش از سوی آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها مخالفت خواهد کرد. لوان جاگاریان سفیر فدراسیون روسیه در تهران چندی پیش در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری «تاس» که به‌مناسبت ۲۰ ماه مه (۳۱ اردیبهشت ماه) ــ صدمین سالگرد روابط بین روسیه و ایران انجام شد، تاکید کرد که تلاش دولت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی بعید است که موفق شود.

او گفت: «تحریم تسلیحاتی ایران در تاریخ ۱۸ اکتبر سال جاری (۲۸ مهر ماه) به پایان خواهد رسید و من فکر نمی‌کنم که تلاش‌های دست‌وپا شکسته آمریکایی‌ها برای جلوگیری از این مساله موفقیت‌آمیز باشد. ایالات متحده که با خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، خود با شدیدترین شکل قوانین بین‌المللی را نقض کرده و نتوانسته به تعهداتش عمل کند و اکنون هم مقامات واشنگتن در تلاشند تا کشورهای دیگر را ترغیب به پای گذاشتن در همین مسیر کنند، هرچند به عقیده من، در این راه ناکام خواهند ماند.»

این دیپلمات بلندپایه افزود: «روسیه برای رفع تحریم‌ها و ادامه همکاری‌های خود با ایران در عرصه نظامی- فنی مشکلی نمی‌بیند و اگر طرف ایرانی برنامه‌های خاصی را ارائه دهد، مسکو مطابق با استانداردهای بین‌المللی آنها را مورد بررسی قرار خواهد داد.» روسیه یکی از اصلی ترین فروشندگان سلاح به ایران پس از پایان یافتن محدودیت‌های فروش سلاح به ایران است که پیش‌تر مقامات کرملین تمایل خود را برای همکاری‌های نظامی با ایران بروز داده‌اند.