این درخواست‌ها و هشدار‌ها درشرایطی مطرح می‌شود که براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته در ۱۰ استان موارد فوتی صفر و در ۶ استان یک مورد فوتی گزارش شده است. البته همچنان وضعیت در استان‌هایی که پیش ازاین قرمز بود، در مرز هشدار به همان شکل سابق است. نمونه آن استان خوزستان است که همچنان صدای آژیر قرمز آن بلند است. روز گذشته کیانوش جهانپورسخنگوی وزارت بهداشت نیزدراین خصوص تاکید کرد: وضعیت استان خوزستان همچنان قرمز است، اما با توجه به اقدامات مناسب انجام شده و اعمال محدودیت ها، امیدواریم ظرف ۷ تا ۱۰ روز آینده گزارش‌های مثبتی در این استان داشته باشیم.

ادامه محدودیت‌ها درخوزستان

همزمان اعمال محدودیت‌ها برای روزهای پنج‌شنبه و جمعه در شهرهایی که وضعیت آنها قرمز گزارش شده است ادامه دارد. استاندار خوزستان با اعلام این خبر گفت که بانک‌ها و ادارات در شهرهای زرد و سفید دایر هستند، اما اعمال محدودیت‌ها از روز شنبه هفته آینده تا پایان تعطیلات عید فطر، در کل استان خواهد بود.

به گزارش «ایسنا»، غلامرضا شریعتی اظهارکرد: محدودیت‌ها به‌صورت جدی تا پس از روز بعد از عید فطر انجام می‌شود و پس از آن نیز امیدواریم نیاز به تصمیمات جدیدی نباشد. شرایط در سه روز اخیر در حال رصد است و تعداد بیماران رو به کاهش بوده است اما هنوز آمار تعداد مبتلایان بالا است. البته عمده بیماران، سرپایی هستند ولی باید مراقبت بیشتری داشته باشیم و محدودیت‌های بیشتری اعمال کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نماز عید فطر فقط در مساجد محله و آن هم در مکان رو باز برگزار خواهد شد، عنوان کرد: پس از نماز نیز نمازگزاران باید محل را خیلی سریع ترک کنند و درب مسجد بسته باشد تا بتوانیم انتقال بیماری را کنترل کنیم. همچنین باید از رفت و آمد و دید و بازدید عید هم صرف نظر شود.

درهمین حال به گزارش «ایرنا»، علیرضا افشارنماینده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه مقابله با ویروس کرونا در خوزستان گفت: با راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها و بهره‌گیری از تجهیزات موجود، تعداد آزمایش‌های تشخیص ویروس کرونا در خوزستان به بیش از پنج برابر افزایش یافت. ۱۶شهرستان خوزستان ازجمله اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، رامهرمز، مسجدسلیمان، هفتکل، دشت آزادگان، ماهشهر، هندیجان، دزفول، شوش، شوشتر، گتوند، آبادان و خرمشهر براساس اعلام شورای تامین و ستاد مدیریت بیماری کرونا در خوزستان دروضعیت قرمز به سر می‌برند.

وضعیت تهران

درهمین راستا روز گذشته فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران نسبت به احتمال تکرار وضعیت خوزستان برای شهرهای دیگر هشدار داد و گفت: سناریوی خوزستان با کاهش رعایت نکات بهداشتی در هر شهری قابل تکرار است و هنوز هم باید کرونا را جدی بگیریم. اما بخش مهم دیگر سخنان او درمورد وضعیت تهران بود.به گزارش عصر ایران، علیرضا زالی وضعیت تهران را شکننده توصیف کرد و گفت: در تهران هنوز به افول نسبی پایدار نرسیده‌ایم و بخش عمده‌ای از ابتلاهای جدید را داریم، بنابراین به نظر می‌رسد که هنوز کانون‌های آلودگی در تهران وجود دارد و هنوز کسانی در معرض ابتلا هستند، اگرچه در ۱۰ روز اخیر با افت مراجعات و بستری روبه‌رو بوده‌ایم و تعداد بیماران با شیب ملایم رو به تقلیل و کاهش است، با این حال نباید فریب بخوریم و احساس کنیم که بیماری در شهر تهران به پایان رسیده است، چرا که از اسفندماه تا امروز شاهد فراز و فرودها و نوسانات زیادی در شهر تهران بوده‌ایم. وی افزود: اگرچه بردار عمومی بیماری رو به کاهش است اما شرایط شکننده تلقی می‌شود و نباید منجر به این شود که فکر کنیم در تهران کرونا به پایان رسیده است، بلکه کرونا همچنان پابرجاست و این رفتار و رعایت نکات بهداشتی از سوی ماست که موجب می‌شود با این ویروس مقابله کنیم. به گزارش انتخاب، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران در گفت‌وگوی زنده با شبکه خبر همچنین گفت: در ۲۴ ساعت گذشته افراد با تابلوی شبه کرونا و کرونای بستری شده در بیمارستان ۱۵۰ بیمار بوده‌اند.

هشدار در مورد وضعیت کهگیلویه و بویراحمد

درهمین حال سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با ابراز نگرانی ازوضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: احتمال دچار شدن استان کهگیلویه و بویراحمد به سرنوشت کرونایی گیلان و مازندران در تعطیلات پیش رو وجود دارد.به گزارش «ایسنا»، پرویز یزدان‌پناه گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در استان‌های مجاور در صورتی که فاصله‌گذاری اجتماعی در استان کهگیلویه و بویراحمد رعایت نشود، احتمال دارد که این استان وارد پیک دوم ویروس کرونا شود که در این صورت باعث افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا و مبتلایان این ویروس خواهد شد. وی با اشاره به اتمام ماه مبارک رمضان و در پیش بودن تعطیلات عید فطر و وضعیت قرمز و روند صعودی تعداد مبتلایان در استان‌های همجوار تاکید کرد: با توجه به وضعیت قرمز استان خوزستان و روند صعودی مبتلایان به کرونا در استان‌های بوشهر، هرمزگان و فارس، با وزیر بهداشت درخصوص خطراتی که استان خوش آب و هوا و با ظرفیت طبیعت‌گردی کهگیلویه و بویراحمد را در ایام تعطیلات پیش رو و عید فطر تهدید می‌کند رایزنی‌ها و صحبت‌هایی جهت اخذ موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا شده است تا اینکه وضعیتی که برای استان مازندران و گیلان در ایام کرونا پیش آمده، برای استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری پیش نیاید.

قم درفاز مدیریت کرونا

ازسوی دیگر آخرین وضعیت قم نیز حاکی ازآن است که این استان همچنان درفاز مدیریت بیماری کرونا است.درهمین ارتباط رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: هنوز ما در مرحله مدیریت و کنترل بیماری بوده و به‌مرحله مهار کامل ویروس کرونا نرسیده‌ایم. به گزارش «ایرنا»، محمدرضا قدیر تاکید کردکه شرایط هنوز عادی نشده است. قم اولین شهری درایران بود که باشیوع بیماری کرونا مواجه شد.

فوت ۶۲نفردیگر

اما به گفته رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۱۲۴ هزار و ۶۰۳ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۷ هزار و ۱۱۹ رسیده است.

به گزارش «ایرنا»، کیانوش جهانپوردرباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهردیروز بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۲ هزار و ۱۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که از بین مبتلایان جدید، ۴۲۴ مورد بستری (حدود ۲۰ درصد) و هزار و ۶۸۷ مورد سرپایی هستند و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۱۲۴ هزار و ۶۰۳ نفر رسید.

ادامه روند نزولی بیماری

به گزارش «ایرنا»، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درادامه گفت: روند نزولی فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ ادامه دارد. جهانپور افزود: بر اساس این گزارش‌ها تاکنون ۹۷ هزار و ۱۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. ۲۶۹۸ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت در بخش‌های ICU قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.