رضا کرمی محمدی رئیس این سازمان در گفت‌وگو با «ایسنا» توضیح داد: باتوجه به لرزه‌خیزی که در گسل مشا به‌عنوان یکی از گسل‌های شهر تهران، پایگاه‌ها و سوله‌های مدیریت بحران ما در آماده‌باش کامل هستند اما مردم توجه داشته باشند که این پایگاه‌ها برای مراجعه مردم نیست، بلکه برای ارائه خدمات به مردم در زمان بحران است و باید اطراف آن برای تردد امدادگران خالی باشد، به همین دلیل نیز از مردم می‌خواهیم که به این پایگاه‌ها و سوله‌ها مراجعه نکنند و در مراکز امن تخلیه اضطراری حاضر شوند. پیروز حناچی شهردار تهران هم با اشاره به آماده‌باش شهرداری تهران در پی وقوع زمین لرزه تهران گفت: سوله‌های مدیریت بحران آماده است اما به دلیل کرونا، مردم را تشویق به استفاده از آن نمی‌کنیم. حناچی در گفت‌وگو با «ایسنا» توضیح داد: در چنین شرایطی معمولا فضاهای عمومی همچون سوله‌های مدیریت بحران را برای استفاده عموم بازگشایی می‌کنند اما به دلیل شیوع کرونا به مردم توصیه نمی‌کنیم که به سوله‌ها بیایند و تنها اگر وضعیت حاد شود اعلام خواهیم کرد. او با بیان اینکه طبیعی است که مردم ترسیده‌اند و بهتر است در فضای باز باشند، افزود: اگر شرایط کرونایی نبود سوله‌ها پذیرای مردم بودند.

همچنین بامداد جمعه و دقایقی پس از وقوع زلزله، بوستان‌های پایتخت که به دلیل جلوگیری از کرونا بسته بودند، برای اسکان شهروندان بازگشایی شد. غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» این خبر را اعلام کرد و در عین حال از شهروندان خواست رعایت مسائل بهداشتی و خودمراقبتی برای مقابله با شیوع کرونا را فراموش نکنند. او با بیان اینکه بوستان‌های یاس فاطمی، چیتگر، لویزان و... باز است گفت: سرویس بهداشتی و روشنایی بوستان‌های شهر تامین شده است.

دستور وزیر کشور

به دنبال وقوع زلزله در استان تهران وزیر کشور نیز در دستوری به استاندار تهران و رئیس سازمان مدیریت بحران از آنها خواست با سرعت نسبت به ارسال تیم‌های مجهز امدادی به منطقه اقدام کنند. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در این دستور خواستار امدادرسانی سریع و بهینه به آسیب دیدگان احتمالی، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و مراقبتی درباره بیماری ویروس کرونا در منطقه دماوند تهران شد.

آماده‌باش بیمارستان‌ها

از سوی دیگر پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور نیز اعلام کرد که بیمارستان‌های فیروزگر، رسول اکرم، امام خمینی و شهدای تجریش برای زلزله به‌صورت آماده‌باش درآمده‌اند و همه پایگاه‌های اورژانس هم آماده‌باش هستند.

شهرداران مناطق آماده‌باش هستند

همچنین سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور هم دیروز از آماده‌باش شهرداران مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران و استان اصفهان به‌عنوان استان معین و جانشین تهران بلافاصله پس از وقوع زلزله خبر داد.

سمنان؛ استان معین پایتخت

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان در گفت‌وگو با «ایرنا» اعلام کرد که عوامل امدادی غرب و مرکز این استان هم که به‌عنوان استان معین پایتخت انتخاب شده، در وضعیت آماده‌باش قرار گرفتند. ایرج رئیسیان همچنین تاکید کرد که در صورت اعلام نیاز برای اعزام به مناطق تحت تاثیر، آمادگی لازم را داریم.

یگان‌های ارتش؛ آماده‌باش

ارتشی‌ها هم پس از زلزله پایتخت به‌صورت آماده‌باش درآمدند. امیر سرتیپ شاهین تقی‌خانی سخنگوی ارتش دیروز در گفت‌وگو با «ایسنا» با اعلام این خبر توضیح داد: یگان‌های ارتش در تهران و استان‌های همجوار، آماده کمک‌رسانی هستند و در صورت لزوم و نیاز همانند همیشه در خدمت مردم خواهند بود.

تعداد مصدومان و فوتی‌ها

از سوی دیگر، بر اساس آنچه استاندار تهران درباره تعداد جان‌باختگان و مصدومان زلزله بامداد جمعه تهران اعلام کرد، دو نفر به دلیل حوادث ناشی از وقوع زمین لرزه جان باختند و ۳۳ نفر هم مصدوم شدند. انوشیروان محسنی بندپی توضیح داد: یک سالمند در منطقه گیلاوند در حین فرار دچار ضربه مغزی شده و جان خود را از دست داد همچنین یک خانم ۲۱ ساله نیز به دلیل ترس و اضطراب ناشی از زلزله دچار ایست قلبی شده و جان خود را از دست داد. اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران هم درباره مصدومان این زلزله به «ایرنا» گفت: در مجموع ۱۹ نفر مربوط به منطقه دماوند و ۱۵ نفر نیز مربوط به تهران هستند که از این ۱۵ نفر، ۱۱ نفر به‌صورت سرپایی درمان شدند و چهار نفر هم در بیمارستان تحت درمان هستند.