ازسوی دیگر در حالی وضعیت خوزستان حاد شده است که چند روز پیش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا نام ۱۰شهر آغاجاری ـ امیدیه ـ ‌اندیکا ـ ‌ایذه ـ ‌رامهرمز ـ ‌گتوند ـ ‌مسجدسلیمان ـ ‌هفتکل ـ ‌هندیجان و ‌هویزه دراین استان به‌عنوان شهرهای سفیدی که می‌توانند اقدام به بازکردن در مساجد خود کرده و حتی نماز جمعه برگزار کنند اعلام شد ازهمین‌رو، روز پنج‌شنبه فرهاد ابول‌نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز از وزارت بهداشت خواست تا در لیست مذکور بازنگری کند. به گزارش «ایسنا» وی درخصوص اعلام ۱۰ شهر سفید در خوزستان و برگزاری نماز جماعت در آنها گفت که ما مستندات را ارائه و عنوان کردیم تعداد بیماران بستری با تعریفی که اعلام شده همخوانی ندارد، بنابراین وزارت بهداشت شهر امیدیه را از لیست شهرهای سفید حذف کرد.

ابول‌نژادیان افزود: اکنون چهار شهر دیگر خوزستان نیز این تعریف را ندارند و نامه‌ای به وزارت بهداشت ارسال کرده‌ایم تا این چهار شهر نیز از وضعیت سفید خارج شوند. موضوع افزایش آمار ابتلا به کرونا در خوزستان، سه‌شنبه هفته پیش ازسوی استاندار این استان اعلام شد. درهمین راستا سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: تقریبا از ۲۶ فروردین ماه، با افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها و نمونه‌گیری‌ها و از طرفی یک هفته پس از رها شدن و کمرنگ شدن فاصله‌گذاری اجتماعی، انتظار داشتیم آمار بالا برود که این اتفاق افتاد و از یکم یا دوم اردیبهشت آمار مبتلایان کرونا در خوزستان افزایش یافت.

طغیان کرونا درخوزستان

درهمین ارتباط کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت نیز روز گذشته اعلام کرد که تهران و خوزستان در ۲۴ ساعت گذشته جمعا نزدیک به نیمی از موارد ارجاع بیمارستانی و بستری ابتلای جدید به کووید-۱۹ در کشور را به خود اختصاص داده‌اند. او همچنین تاکید کرد که خوزستان کماکان در وضعیت طغیان کووید- ۱۹ است. به گزارش آنا، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم بابیان اینکه در بعضی از استان‌های کشور مثل خوزستان روند صعودی میزان مبتلایان را به شکل قابل‌توجه داریم، درخصوص روند ابتلا به کرونا در کشور گفت: در چند هفته اخیر روند نزولی قابل‌توجهی داشتیم ولی در چند روز اخیر این روند نزولی مبتلایان کند شده است و آن انتظاری که از افزایش روند نزولی داشتیم به دست نیامده است.

تهران همچنان در وضعیت قرمز

در کنار وضعیت هشدارآمیز خوزستان، آن‌طور که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران می‌گوید تهران همچنان شهر آلوده و قرمز تلقی می‌شود و تا زمانی که بیماری کرونا در تهران به کنترل در نیاید حتی اگر در همه استان‌ها و شهرهای کشور به حد قابل قبولی از کنترل نسبی بیماری دست یابیم، باز هم کار ناقص خواهد بود و بیماری کنترل نمی‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، زالی همچنین بابیان اینکه در تهران همچنان با موارد جدید ابتلا به کرونا مواجه هستیم، گفت: بنابراین هنوز در موج اول بیماری مستغرق هستیم و بیماری فروکش نکرده است.

احتمال موج دوم کرونا در اواخر ماه جاری

همراه با این اظهارات، سیدمحمد جزایری رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران نیز روزگذشته درگفت‌وگو با «ایرنا» تصریح کرد: به دلیل رفع قرنطینه از اواخر اردیبهشت احتمال شروع موجی از همه‌گیری یا موج دوم کووید- ۱۹ متصور است. طبیعتا بعد از این زمان باید شاهد اوج‌گیری مجدد بیماری در سطح جامعه باشیم. اگر چه این پیش‌بینی قطعی نیست.

آمار جدید مبتلایان

درهمین حال روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۱۵۵۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور خبر داد  و گفت که مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۱۰۴ هزار و ۶۹۱ نفر رسیده است. کیانوش جهانپور همچنین از جان باختن ۵۵ نفر دیگر بر اثر بیماری کرونا خبر داد که با این حساب مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۵۴۱ نفر در کشور می‌رسد. به گزارش «ایسنا» به گفته وی تا کنون ۸۳ هزار و ۸۳۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و ۲۷۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.