معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره علائم بیماری کرونا و تغییر این علامت‌ها اظهار کرد: ابتدا علائمی مانند سرفه، عطسه، گلو درد و مشکلات تنفسی از علائم شبه‌آنفلوآنزایی کرونا بودند. باید توجه داشت که ۴۴ درصد مبتلایان در شروع علائم بیماری تب ندارند، اما بیش از ۹۰ درصد افراد در طول بیماری تب می‌کنند. این دو نکته با یکدیگر فرق دارند و اینکه فکر کنیم می‌توانیم با تب‌سنجی بیماران کرونا را شناسایی کنیم، درست نیست. بنابراین در ابتدای بیماری با تب‌سنجی نمی‌توانیم همه بیماران را شناسایی کنیم. زمان تب‌سنجی در شناسایی بیماران مهم است. در عین حال ویروس کرونا علائم گوارشی، سردرد، اختلال چشایی و بویایی دارد. همچنین با توجه به اثری که روی حلق و حنجره می‌گذارد، حتی می‌تواند در شنوایی اختلال ایجاد کند. حتی ممکن است فقط خودش را با سردرد نشان دهد. رئیسی تاکید کرد: در پزشکی برخی علامت‌ها را پزشک تشخیص می‌دهد و برخی علامت‌ها را بیمار اعلام می‌کند. به‌عنوان مثال پزشک میزان اکسیژن را می‌سنجد. اخیرا در مواردی دیده شده که یکسری بسته شدن عروق در مغز، ریه و قلب رخ می‌دهد و موجب سکته می‌شود. این بیماری با توجه به اینکه گیرنده خاصی به نام AC۲ را هدف قرار می‌دهد، می‌تواند  عروق، قلب، ریه و کلیه را مورد حمله قرار دهد. باید توجه داشت که تشخیص بیماری از روی مجموع علائم است و کار دشواری نیست.

۵/ ۱ میلیون تست سرپایی از افراد مشکوک

وی افزود: نگرانی اصلی وزارت بهداشت عادی شدن اپیدمی کروناست و استراتژی اصلی ما در این مرحله بیماریابی گسترده با انجام حدود ۵/ ۱ میلیون تست سرپایی از افراد مشکوک و خانواده‌های آنهاست.

وضعیت مشهد سفید نیست

در خبری دیگر به گزارش انتخاب، محمدحسین بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هنوز وضعیت مشهد سفید نشده است و در ۲۴ ساعت گذشته تعداد مبتلایان به ویروس کرونا افزایش یافته است.

پیک دوم کرونا در سیستان و بلوچستان

ازسوی دیگر سیدمحمد هاشمی‌شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: روند ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان به شکل نگران‌کننده‌ای تغییر کرده به‌طوری‌که احتمالا در نقطه شروع پیک دوم هستیم.