مبنای رنگی تصمیم‌های کرونایی

تقسیم کشور به سه منطقه براساس وضعیت کرونا، بازگشایی بقاع متبرکه در مناطق سفید، اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس و افزایش ساعت فعالیت پاساژها در مناطق گرمسیری تا ساعت ۲۰ ، چهار تصمیم مهم روز گذشته ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا بود. حسن روحانی رئیس‌جمهوری در این جلسه با اعلام تقسیم کشور براساس وضعیت کرونا به ۳ منطقه گفت: در این جلسه پیشنهاد شد که تقسیمات جدیدی در کشور نه بر مبنای جغرافیا و استان و شرق و غرب و شمال و جنوب؛ بلکه بر مبنای ابتلا و شیوع بیماری کرونا کشور داشته باشیم. به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه معیار و مقررات را وزارت بهداشت تدوین و ابلاغ می‌کند گفت: براساس این معیارها و به‌طور مثال اگر در یک شهرستانی ورودی به بیمارستان یک هفته صفر شده و فردی به بیمارستان مراجعه نکرده و فوتی هم نداشته است و بهبودیافتگان نیز افزایش پیدا کرد و این روند در هفته دوم تکرار شد وزارت بهداشت این منطقه را «منطقه سفید» اعلام می‌کند. روحانی ادامه داد: براساس این معیار کشور به مناطق «سفید، زرد و قرمز» تقسیم می‌شود؛ و در نقشه‌ای وزارت بهداشت و درمان مناطق را مشخص و در رسانه ملی به مردم اعلام می‌کند و چنانچه مردم مراعات کنند همچنان سفید خواهد ماند.

رئیس‌جمهوری گفت: اگر مردم مقررات بهداشتی را رعایت نکنند ممکن است وضعیت آن منطقه زرد یا حتی قرمز شود؛ تا زمانی که منطقه سفید باقی بماند شرایط جدید حاکم می‌شود.  روحانی افزود: در جلسات آینده نیز براساس منطقه‌بندی کرونا، بررسی می‌کنیم که آیا می‌توانیم گشایشی برای مشاغل پر ریسک ایجاد کنیم که کمیته‌های تخصصی این موضوع را بررسی می‌کنند. رئیس‌جمهور گفت: صرفا بازگشایی صحن بقاع متبرکه مطرح نیست، وقتی بازگشایی را اعلام می‌کنیم سفر مردم آغاز می‌شود و مراعات مسائل بهداشتی در وسایل نقلیه و هتل و بازار و... نیز مطرح می‌شود که مجموعه مسائلی است که همه باید کنار هم قرار گیرد و تصمیم‌گیری شود. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور تعداد مناطق سفید کشور را بالای ۱۰۰ اعلام کرد.

استفاده ازماسک در مترو اجباری شد

یکی دیگر از مباحث روز گذشته جلسه ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا موضوع اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس باتوجه به بیماری کرونا بود. پیش ازاین شیوه‌نامه جدید استفاده از ناوگان حمل‌و‌‌نقل عمومی (مترو)پس از تصویب درکمیسیون عمران و حمل‌و‌‌نقل شورای شهر تهران،جهت تصویب نهایی به ستاد مقابله با کرونای شهر تهران ارسال شده بود. از همین رو رئیس‌جمهور با بیان اینکه در جلسه دیروز درباره مترو و اتوبوس هم بحث شد، گفت: معمولا فاصله‌هایی که مبنی‌بر رعایت بیش از یک متر گفته می‌شود، در موقع شلوغی مراعات و توجه نمی‌شود لذا بحث شد که روی استفاده از ماسک و دستکش تاکید کنیم و روز آن را هم وزارت کشور اعلام خواهد کرد که از چه روزی داشتن ماسک برای سوار شدن به مترو و اتوبوس ضروری است.

او ضمن درخواست از مردم برای رعایت این قانون از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست با افزایش تولید ماسک آن را در اختیار مردم بگذارد. روحانی همچنین از عرضه ۱۸ میلیون ماسک خارجی به بازار خبرداد.

افزایش ساعت کار پاساژها

رئیس‌جمهوری درباره پاساژها نیزگفت: قبلا در مصوبه‌ای گفته بودیم که پاساژها ساعت ۱۸ بسته می‌شوند. در مناطق گرمسیر شرایط به‌گونه‌ای است که این پاساژها عمدتا از ساعت ۴ بعدازظهر باز می‌کنند و برای اینکه آنها نیز در مضیقه قرار نگیرند، بنا شد استانداران مجاز باشند در مکان‌هایی که اینچنین است ساعت ۱۸ را تا ساعت ۲۰ هم بتوانند افزایش دهند.

باید با کرونا زندگی کنیم

به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه محدودیت اجتماعات همچنان وجود دارد، خاطرنشان کرد: خدای ناکرده بازگشایی‌های کسب‌و‌‌کار باعث نشود این برداشت را داشته باشیم که کرونا در حال تمام شدن است و ما باید به سمت زندگی روزمره خود برویم؛ چراکه نمی‌شود گفت کرونا کی تمام می‌شود و به‌دلیل اینکه واکسن و دارویی برای این بیماری وجود ندارد، تقریبا همه بار بر دوش مردم قرار می‌گیرد. در حال حاضر تنها راه مقابله با این بیماری مراقبت از خود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی است. اینگونه در نظر بگیریم که کرونا متاسفانه همچنان هست و ما باید یاد بگیریم که چگونه در این شرایط زندگی کنیم، راه این کار تقوا و خودنگهداری است.

وی با اشاره به افزایش امکانات درمانی کشور طی روزهای اخیر اظهار کرد: در جلسه امروز گزارش شد که بسیاری از تخت‌های بیمارستانی و مراقبتی و دستگاه‌های کمک تنفسی اضافه شده است؛ این بدان معناست که ما در حال تجهیز بخش بیمارستانی هستیم. روحانی با تاکید بر اینکه رفتار بیماری کرونا مانند رفتار ابرقدرت‌هاست، گفت: اگر در برابر ابرقدرت‌ها خود را ببازیم آنها پررو می‌شوند، اما اگر بانشاط در برابر آنها بایستیم آنها فرار خواهند کرد.

اعلام مناطق سفید تا دو روز آینده

در همین حال روز گذشته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت از وضعیت سفید کرونا در ده‌ها منطقه و شهرستان خبر داد و گفت: فهرست این مناطق احصا شده و بعد از اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، می‌توانند بازگشایی بقاع متبرکه یا برخی تجمعات مذهبی مانند نماز جمعه و... را داشته باشند. به گزارش «ایسنا» وی افزود: لیبل‌ها و نشانه‌گذاری‌ها براساس رنگ‌های زرد، قرمز و... براساس اتفاقات روزهای اخیر توسط مطالعه اپیدمیولوژی صورت گرفته احصا شده است. شاید صدها نقطه کشور سفید اعلام شوند که مناطق سفید همانطور که رئیس‌جمهور اعلام کردند ظرف فردا یا ۲ روز آینده اعلام خواهد شد.

فوت ۶۰ نفر دیگر در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از شناسایی ۱۱۵۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور خبر داد. وی در توضیح آخرین آمار از وضعیت بروز ویروس کرونا جدید در کشور با توجه به شناسایی مبتلایان جدید گفت: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۹۰۴۸۱ نفر رسید. به گزارش «ایسنا» وی همچنین از فوت ۶۰ بیمار دیگر خبر داد و مجموع جان‌باختگان این بیماری را ۵۷۱۰ نفر اعلام کرد. به گفته او تاکنون ۶۹۶۵۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. جهانپور در ادامه گفت که ۳۰۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

 


 

رئیس‌جمهور اعلام کرد

اماکن مذهبی مناطق سفید بازگشایی می‌شوند

دنیای‌اقتصاد: در جلسه دیروز ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا آخرین تصمیمات برای بازگشایی مجدد بقاع متبرکه و مراکز مذهبی و مساجد با توجه به ماه مبارک رمضان اتخاذ شد. براساس تصمیم این ستاد، کشور به سه قسمت سفید، زرد و قرمز تقسیم شده و مطابق مصوبات وزارت بهداشت هر منطقه‌ای از کشور که در وضعیت سفید قرار گرفت دستور باز شدن بقاع متبرکه‌اش نیز صادر خواهد شد.

پیش از این روز شنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا به وزارت بهداشت ماموریت داده بود تا پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مناسب را برای بازفعالیت مراکز دینی و بقاع متبرکه تهیه و طراحی کند تا در جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

در همین راستا او روز گذشته در جلسه مذکور با بیان اینکه کشور بر اساس میزان شیوع و ابتلا به کرونا و تعداد فوتی‌ها تقسیم و به مناطق «سفید، زرد و قرمز» منطقه‌بندی می‌شود، گفت: مساجد، اماکن مذهبی بقاع متبرکه و نمازهای جمعه در «مناطق سفید» بازگشایی می‌شوند.

به گزارش «ایرنا» روحانی تاکید کرد پس از اعلام وزارت بهداشت مبنی بر سفید بودن وضعیت یک منطقه اماکن مذهبی بقاع متبرکه و محل‌های برگزاری نماز جمعه با رعایت پروتکل‌های مشخص بازگشایی می‌شود و از قبل به آنها اعلام خواهد شد.

وی افزود: نظام تقسیم‌بندی منطقه‌ای آغاز گشایشی است برای اماکن مذهبی و معنوی کشور که مورد علاقه شدید مردم است و امیدواریم با مراعات مردم این مناطق سفید گسترش پیدا کند و ما شرایط بهتری در کنترل بیماری کرونا پیدا کنیم.

وی با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان در کشور گفت: می‌خواستیم درباره بازگشایی اماکن مذهبی مصوبه‌ای گسترده‌تر داشته باشیم، هرچه که می‌گذرد دل‌های ما برای زیارت حرم‌های مطهر و معروف بیشتر احساس دلتنگی می‌کند و مردم نیز سهولت برای زیارت این بقاع متبرک می‌خواهند.

روز شنبه هم ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفته بود که تا 15 اردیبهشت اماکن مذهبی مطابق با پروتکل‌های گذشته بسته خواهند بود و پس از آن در موردش تصمیم‌گیری خواهد شد. اماکن مذهبی و بقاع متبرکه و مساجد در ایران، اسفندماه سال گذشته در پی شیوع ویروس کرونا در کشور با تصمیم ستاد مقابله با کرونا و دولت از بیم گسترده شدن بیشتر این بیماری بسته شدند.

هرچند این تصمیم با حواشی بسیاری از جمله تجمع برخی مخالفان، مقابل صحن مطهر حرم حضرت معصومه(س) در قم و حرم مطهر امام‌رضا( ع) در مشهد همراه شد، اما با همکاری بسیاری از علما و مراجع دینی این اماکن تاکنون بسته مانده است. اما از چند روز پیش با انتشار خبرهایی مبنی‌بر بازگشایی این اماکن و از سرگیری نماز جمعه در کشور زمزمه‌هایی مبنی‌بر فشار به دولت برای بازفعالیت این اماکن شنیده می‌شود. در این میان حتی برخی خبرها از فشار برخی مداحان به دولت برای باز شدن درب مساجد همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان حکایت می‌کند.

در همین ارتباط گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی مداحان پیش از اعلام تصمیمات اخیر مبنی‌بر احتمال بازگشایی اماکن مذهبی برای ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی کرده و قرار است از این پنج‌شنبه برنامه‌های خود را در یکی از مساجد تهران آغاز کنند. خبری که روز گذشته با واکنش دبیر کمیته امنیت اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا روبه‌رو شد و با بیان اینکه در ماه رمضان برگزاری هر گونه مراسم اعم از رسمی و غیر‌رسمی ممنوع است، گفت: مراجع ذی‌ربط در حال پیگیری مراسم‌های برگزار شده هستند.

حسین قاسمی در گفت‌وگو با «ایسنا» در مورد صحت برگزاری مراسم‌های ماه رمضان در برخی هیات‌ها در تهران نیز تصریح کرد: در مورد برگزاری مراسم‌ها این امر بسیار به ندرت بوده که مراتب از طریق مراجع ذی‌ربط در حال پیگیری است. روز شنبه هم خبرگزاری فارس از درخواست ۲۲۶ روحانی و مداح از مسوولان مبنی‌‌بر بازگشایی حرم‌ها و مساجد خبر داد.

در کنار این اخبار روز گذشته روزنامه کیهان در یادداشتی از بازشدن بازار و پارک‌ها و در مقابل عدم بازگشایی مساجد و اماکن مذهبی انتقاد کرد. روز دوم اردیبهشت هم علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور در نامه‌ای به روحانی خواستار بازگشایی مساجد و صحن‌های حرم مطهر با رعایت شرایط بهداشتی و فاصله‌گذاری لازم شد. با این حال بسیاری معتقدند با توجه به اینکه کشور هنوز در مرحله مدیریت بیماری کرونا قرار دارد و معلوم نیست با توجه به آغاز فعالیت‌ها در کشور از چند روز قبل روند ابتلا به کرونا به سیر نزولی خود ادامه داده یا مجدد سیر صعودی پیدا خواهد کرد، نباید در بازگشایی‌ها اعم از اماکن مذهبی یا حتی سینماها عجله کرد. چند روز پیش هم محمدرضا ظفرقندی، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری نسبت به هر گونه تعجیل در بازگشایی غیرضروری و غیرقابل‌کنترل مکان‌های تجمعی از قبیل اماکن مذهبی، مدارس و دانشگاه‌ها هشدار داد و اعلام کرد که این کار منجر به هدر رفتن زحمات گذشته و فرسودگی کادر درمانی کشور خواهد شد.

در واکنشی دیگر روزنامه جمهوری اسلامی هم دیروز در مطلبی نوشت: رئیس‌جمهور و سایر مسوولان مرتبط با ستاد ملی مبارزه با کرونا تحت فشار شدیدی از ناحیه کسانی قرار دارند که مایل هستند مساجد، اماکن زیارتی و بقاع متبرکه هرچه زودتر بازگشایی شوند. اگر مشکلات حاد اقتصادی پیش نمی‌آمد یا دولت دارای توانایی مالی زیادی بود که می‌توانست مشکلات صاحبان مشاغل را تامین کند، بازگشایی محل کسب‌و‌کارها هم جایز نبود.

ادامه تعطیلی اماکن مذهبی درقم

در همین حال به‌دنبال سخنان روز گذشته رئیس‌جمهوری، سرمست استاندار قم اعلام کرد از آنجا که هنوز بیماران بستری و افراد فوتی ناشی از کرونا در قم وجود دارند، وضعیت قم سفید نیست و به همین دلیل حرم مطهر، مسجد جمکران و سایر مساجد همچنان بسته خواهد بود.

به گزارش «ایلنا» سرمست افزود: نماز جمعه و جماعات نیز همچنان تا پایان اردیبهشت برگزار نخواهد شد.

به هر ترتیب به گفته رئیس‌جمهوری در جلسه روز گذشته ستاد ملی مبارزه با کرونا بر مبنای شرایط جدید و (تقسیم‌بندی منطقه‌ای کرونا) درباره اماکن مذهبی و نماز جماعت بحث شد. جلسه‌ای که حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری در توییتر خود آن را یکی از سخت‌ترین جلسات این ستاد به دلیل بحث بر سر بازگشایی اماکن مذهبی توصیف کرده است.