ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها

بخشی از استناد محسن هاشمی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس باز می‌گردد؛ گزارشی که ۲۴ فروردین ماه امسال منتشر و در آن، بر این موضوع تاکید شده که «از آغاز بروز بیماری ناشی از کووید-۱۹ در کشور، در پروتکل اعلام مبتلایان به این بیماری، براساس موارد مثبت قطعی که با تست RT-PCR اثبات شده باشد تعیین شد. این تست در بیمارانی انجام می‌شود که به دلیل علائم شدید در بیمارستان بستری می‌شوند. یعنی افرادی که به ویروس آلوده می‌شوند، ولی به دلیل عدم علامت یا به خاطر خفیف بودن علائم نیاز به بستری ندارند یا اصلا به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و براساس تجربه کشور چین، حدود ۸۰ درصد مبتلایان را شامل می‌شوند که در این آمار محاسبه نمی‌شوند. لذا می‌توان تخمین زد که آمار واقعی مرگ و میر که نتوانسته شمارش شود حدود ۸/ ۰ برابر آمار به دست آمده از پروتکل اعلام مبتلایان است و آمار مبتلایان بین ۸ تا ۱۰ برابر آمار پروتکل است.»

محسن هاشمی تاکید کرد که آنچه در این زمینه نگرانی اعضای شورای شهر تهران را برانگیخته، از تصور عادی شدن شرایط بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت است؛ موضوعی که از منظر اعضای شورای شهر تهران ممکن است بستر اتخاذ تصمیماتی در مورد رفع محدودیت‌ها شود.

او همچنین هشدار داد که مسوولان مربوطه با عدم شتابزدگی در رفع محدودیت‌های ایجاد شده، دستاورد رعایت دو ماه گذشته مسائل ایمنی توسط شهروندان را با خطر مواجه نکنند و موجب ایجاد موج جدید بیماری کرونا را فراهم نیاورند.

غربالگری جدید

با این همه روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری به رفع برخی محدودیت‌ها و زمان اجرای آنها پرداخت و در عین حال برخی فعالیت‌ها را همچنان در رسته ممنوعه‌ها خواند. او آمار بیمارستان‌ها در روزهای اخیر را نیز خوشحال‌کننده خواند و با اشاره به طرح فاصله‌گذاری هوشمند که در تهران از روز 30 فروردین و در سایر استان‌ها از 23 فروردین ماه آغاز شده، درباره این آمار خوشحال‌کننده توضیح داد: «هم بستری‌ها کمتر شدند و آنهایی که حالشان خطرناک بود نسبت به قبل کمتر شده‌اند و هم آنهایی که جزو فوتی‌ها بودند مقداری کاهش پیدا کردند که همه اینها برای ما بسیار مغتنم است که هم مردم مراعات کردند و هم کادر درمانی با تمام توان تلاش کردند.»

رئیس‌جمهوری دیروز در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا از آغاز غربالگری جدید در کشور خبر داد و گفت: غربالگری جدید در استان‌ها شروع شده و این غربالگری بر این مبنا است که همه افرادی که تست آنها مثبت می‌شود به سراغ افرادی می‌روند که در روزهای گذشته با این افراد مثبت اعلام شده در ارتباط نزدیک بودند و از اینها هم تست می‌گیرند. در مجموع آمار و ارقام ارائه شد و یکی از استان‌های پایلوت آمار را اعلام کرد. روحانی تصریح کرد: این قدم مثبتی است که ما را هر روز به شرایط مهار بیماری نزدیک می‌کند و این خیلی اهمیت دارد.

روحانی همچنین گفت: دانشگاه شریف با داده‌هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختیارش قرار داده، اپلیکیشنی آماده کرد که در جمعی که باهم توافق داشته و هم اپلیکیشن را نصب کرده باشند و بلوتوث‌شان روشن باشد به خوبی می‌فهمیم چه افرادی در شرایط قرمز (مبتلا)، زرد (غیرمبتلایان) و بنفش (دارای وضعیت درمان شده و تا حدی پادتن دارند) نشان داده می‌شود. به گفته روحانی این اپلیکیشن می‌تواند برای بسیاری از مراکز و تجمعات در ادارات و بخش‌های مختلف مفید باشد.

او همچنین گفت که در غربالگری جدید، به غیر از تستی که انجام می‌شود از تست آنتی‌بادی هم همزمان استفاده می‌کنند.

وضعیت مساجد و اماکن متبرکه

حسن روحانی در توضیح برخی محدودیت‌ها با اشاره به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان تاکید کرد که ماه رمضان یکی از مواردی است که شرایط را برای ما سخت‌تر کرده است. او با اشاره به جاذبه مساجد و اماکن متبرکه در ماه مبارک رمضان تاکید کرد: به دلیل اینکه در این مکان‌ها تجمع می‌شود، ناچاریم شرایط بسته بودن آنها را همچنان تا نیمه اردیبهشت ادامه می‌دهیم. او البته تصمیم‌گیری درباره وضعیت این اماکن پس از نیمه اردیبهشت را به شرایط کشور و اتخاذ تصمیمات جدید موکول کرد. روحانی از مردم خواست به خاطر این شرایط حتما راز و نیاز فردی خیلی عمیق‌تر و بهتر از گذشته داشته باشند، چون راز و نیاز جمعی نداریم. او همچنین تاکید کرد که در ماه رمضان مراسم تجمع و افطاری نداریم و همه به یاری مردم نیازمند بشتابند و مال و کالاها و اجناس مورد نیاز را به آنان هدیه دهند تا مشکلات اقشار آسیب‌پذیر کمتر شود.

وضعیت فعالیت بازارها و پاساژها

روحانی درباره آغاز به کار مجدد رسته‌های شغلی با ریسک متوسط گفت: فعالیت گروهی از رسته‌های شغلی با ریسک کم از هفته قبل در کشور و از روز 30 فروردین در استان تهران آغاز شد. گروهی از مشاغل که ریسک آنها متوسط است مانند مغازه‌ها در جای مسقف مانند بازار یا پاساژ با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از اول اردیبهشت فعالیت خود را آغاز می‌کنند اما یک شغل پرریسک مانند رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها که مردم در آنها اجتماع می‌کنند در بازارها یا پاساژها همچنان تعطیل است. روحانی گفت: تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا به‌صورت پلکانی است و هر قدمی که برداشته می‌شود وزارت بهداشت، وزارت کشور و استانداران تاثیرات آن را بررسی می‌کنند و اگر ببینیم جایی مشکلی ایجاد می‌کند تصمیم خود را تغییر می‌دهیم. پایان فعالیت کسبه در بازار و پاساژ ۶ بعد از ظهر است.

تصمیمات اقتصادی

رئیس‌جمهوری افزود: درباره وام یک میلیون تومانی قرض‌الحسنه و تسهیلات بانکی که در اختیار برخی مشاغل داده بودیم مشکلی وجود داشت. مشکل این بود که کسانی که وام می‌گیرند بانک مقرراتی دارد. کسی که می‌خواهد وام بگیرد باید چک برگشتی و معوقات نداشته باشد. آن شرایط در این وام‌ها نباید مدنظر قرار بگیرد یعنی همه افراد یارانه‌بگیری که مایل هستند می‌توانند از این وام یک میلیونی استفاده کنند.

روحانی افزود: همه کسب و کارها، به شرط اینکه کارگری را اخراج نکرده و بپذیرند وامی که می‌گیرند شفاف اعلام شود، وام دریافت می‌کنند.

حضور در مدارس و دانشگاه‌ها؛ ممنوع

رئیس‌جمهوری همچنین درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هم گفت: دانشگاه‌ها در زمینه تحصیلات دکترا می‌توانند حضوری فعالیت آموزشی داشته باشند اما بقیه موارد به همان صورت قبلی می‌ماند تا در آینده ببینیم شرایط چه خواهد شد. فعالیت آموزشی مدارس و سایر مقاطع دانشگاه‌ها، فعلا به همان صورت مجازی و غیرحضوری ادامه می‌یابد. روحانی همچنین درباره ایرانیانی که قصد بازگشت به کشور دارند - چه دانشجو و چه غیردانشجو- گفت: باید پروتکل‌های اعلام‌شده را مراعات کنند و از کشوری که وارد ایران می‌شوند حتما قرنطینه‌ای خواهند شد که در آن تست گرفته می‌شود و اگر تست همه آنها منفی بود به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

ترجیح استفاده از خودروی شخصی

رئیس‌جمهوری در ادامه درباره حمل‌و‌نقل در شهرهای بزرگ و به‌خصوص تهران گفت: در این خصوص ما دچار تضاد شده‌ایم. اگر به مردم توصیه کنیم که با مترو و اتوبوس مسافرت داخل شهر را انجام دهند اشکال، اشکال بهداشتی است و اجرای پروتکل‌ها سخت است. اگر از ماشین شخصی استفاده کنند ترافیک می‌شود که ما این راه دوم را انتخاب کردیم و مردم را تشویق کردیم که با ماشین شخصی بیایند که این ترافیک را درست کرده است. وی افزود: اگر بخواهیم همه پروتکل‌ها را رعایت کنیم تعداد اتوبوس به خصوص در کلان‌شهرها کم است. بنا شد تعداد اتوبوسی که می‌توانند را خریداری کنند و تا پایان اردیبهشت در اختیار آنها قرار بگیرد و دولت هم کمک کند و اتوبوس‌هایی که الان به دلیل مشکلات تعمیراتی خوابیده است اورهال شوند و دولت هم کمک کند تا در زمینه رفت و آمد مردم مشکلی پیش نیاید.

اشتغال نباید با مشکل مواجه شود

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید تلاش شود که اشتغال در کشور با مشکل مواجه نشود، گفت: هر چه این طرح‌ها فعال باشد و ادامه پیدا کند مردم و کارگران و مدیران مشغول به کار هستند و اتفاقا ما باید طرح‌های جدیدی داشته باشیم. او گفت: بخش اقتصادی باید تسهیلاتی را در نظر بگیرد تا کارآفرین و سرمایه‌گذار در این شرایط نیز کار را شروع کند و ادامه دهد و دولت نیز امکاناتی را در اختیار آنها بگذارد. شرایط را تسهیل کند تا شغل و کار ایجاد شود؛ زیرا برخی از مردم بیکار شده و در شرایط سخت قرار گرفته‌اند. روحانی با اشاره به عرضه سهام شستا در بورس در هفته گذشته اظهار کرد: این کار بسیار بزرگی بود و نشاطی در این شرایط ایجاد کرد. از همه دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی و نیروهای مسلح و همه سازمان‌هایی که می‌توانند، می‌خواهم شرکت‌های خود را به بازار سهام بیاورند و مردم را در سرمایه‌گذاری شریک کنند. وی با بیان اینکه عرضه شستا 2 میلیون نفر خریدار این سهام را خوشحال کرد، ادامه داد: در زندگی آنها تحول مختصری ایجاد شده است و بسیار مهم است که این کار را به همین صورت ادامه دهیم.

هشدار درباره خطر دفاتر پیشخوان دولت

با این همه گرچه بنابر آمار وزارت بهداشت، ایران روند نزولی ابتلا به کرونا را تجربه می‌کند اما هشدارها در زمینه احتمال افزایش دوباره ابتلا و فوتی‌ها همچنان مطرح است. دیروز فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران ضمن هشدار نسبت به ازدحام در دفاتر پیشخوان دولت و خطر کرونا در این اماکن، خواستار تمهید لازم از سوی وزیر بهداشت نسبت به این موضوع شد. علیرضا زالی در نامه‌ای به سعید نمکی وزیر بهداشت با اشاره به ازدحام در دفاتر پیشخوان دولت خواستار به‌کارگیری تمهیدات لازم برای جلوگیری از شیوع کرونا از طریق این دفاتر شد. در نامه زالی آمده است: «به استحضار می‌رساند بنابر مشاهدات مردمی، اطلاعات واصله و فضای مجازی متاسفانه دفتر پیشخوان دولت در کلان‌شهر تهران با ازدحام بسیار زیاد ارباب رجوع مواجه بوده و خطر شیوع بیماری کرونا در این مرکز بسیار زیاد است. خواهشمند است دستور فرمایید در این زمینه تمهیدات لازم انجام شود.»

نمودار کرونا مسطح شد

مینو محرز عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه شیوع کرونا و ابتلا به بیماری کووید-19 در کشور به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده و نمودار این اپیدمی در ایران به پیک و نقطه اوج خود رسیده و مسطح شده است، گفت: گزارش‌هایی که در اکثر استان‌ها داریم نشان می‌دهد مثلا در تهران و اصفهان که شیوع بالای این بیماری را داشتیم به وضعیت مسطح و عبور از پیک این بیماری رسیده‌ایم و البته در بسیاری از استان‌ها روند کاهشی و نزولی این اپیدمی زودتر شروع شده بود.

او مهم‌ترین علت کنترل و کاهش موارد جدید کرونا را در خانه ماندن مردم و اجرای طرح فاصله‌گذاری فیزیکی به خصوص در ایام نوروز دانست. محرز در عین حال تاکید کرد: نگران بازگشایی مشاغل هستیم. به مسوولان هم توصیه کرده بودیم که بازگشایی‌ها به تعویق بیفتد، البته مسائل اقتصادی، اجتماعی و روانی هم باید در نظر گرفته شود. به هر حال این تصمیم گرفته شده است و باید ببینیم چه پیش می‌آید اما کشورهایی که در کنترل این اپیدمی موفق بوده‌اند؛ جاهایی بوده‌اند که روی فاصله‌گذاری فیزیکی بین افراد خیلی جدی بودند و انجام دادند. محرز در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از افراد تاکنون در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند به «ایرنا» گفت: نمی‌توانیم برآوردی داشته باشیم چون تست زیادی انجام نمی‌دهیم. با این حال اکنون که نمودار شیوع کرونا در حال مسطح شدن است، نشان می‌دهد که عده زیادی از افراد جامعه مبتلا شده‌اند و می‌دانیم که عمده این مبتلایان بدون علامت هستند ولی فقط با انجام تست می‌توانیم متوجه شویم چند درصد جامعه مبتلا شده‌اند.

08-02


 

آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در کشور

روز گذشته کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۸۲ هزار و ۲۱۱ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۷ نفر در بازه زمانی شنبه تا یکشنبه، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۱۱۸ نفر رسید.

جهانپور افزود: در این بازه زمانی و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۸۲ هزار و ۲۱۱ نفر رسید.   او همچنین گفت که تا امروز ۵۷ هزار و ۲۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و ۳۴۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت اظهار کرد: تاکنون ۳۴۱ هزار و ۶۶۲ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است. جهانپور تاکید کرد که اگرچه نزول تدریجی مبتلایان جدید در کشور مشاهده می‌شود، اما همه هشدارها به قوت خود باقی است.