اسلاوین روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با «ایرنا» درباره سیاست تهاجمی دولت دونالد ترامپ در عراق و فعالیت‌های غیرقانونی ارتش آمریکا در خاک این کشور همسایه ایران گفت: «دولت (آمریکا) به‌دلیل سیاست‌هایش در عراق خود را گرفتار کرده است. آنها شاید نگران هستند که اگر تغییر موضع دهند، آبروریزی شود.» وی ادامه داد: «بحثی در دولت ترامپ درباره حضور سربازان آمریکایی در عراق جریان دارد. ایالات‌متحده نیروهایش را در دو پایگاه، یکی در اربیل و دیگری در الاسد نزدیک بغداد متمرکز کرده است.» عضو ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک خاطرنشان کرد: «ایالات‌متحده به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، دیگر نیروهای عراقی را آموزش نمی‌دهد. همچنین عملیات ضد‌داعش را تعلیق کرده است. بنابراین یک پرسش بزرگ به‌وجود آمده است که اکنون آنها دقیقا چه کار می‌کنند و هدف از حضور این نیروها در عراق چیست.»

اسلاوین با اشاره به مشکلات سیاسی داخلی عراق گفت: «دولت عراق به دشواری می‌تواند به‌صورت منسجم کار کند.» وی با ابراز نگرانی از اقدامات تهاجمی رژیم ترامپ در عراق افزود: «تندروهایی در این دولت هستند که می‌خواهند یک ضربه دیگر به نیروهای بسیج مردمی و خصوصا کتائب حزب الله بزنند. حتی برخی درباره حمله به اهدافی در داخل ایران سخن گفته‌اند.» این تحلیلگر مسائل ایران در آمریکا ادامه داد: «اینکه هدف از این کارها چیست، نمی‌دانم. شاید برای اینکه حضور ایالات‌متحده در آنجا ادامه خواهد داشت. من نگران احتمال افزایش تنش هستم. این نگرانی وجود دارد که رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده تمام حواسش به ویروس کرونا باشد. من همچنین نگرانم که تندروها در ایران فکر کنند که اکنون وقت بیرون کردن ایالات‌متحده از عراق است.» اسلاوین تاکید کرد: «ما به کاهش تنش‌ها و تمرکز بر مسائل فوری مبارزه با کووید-۱۹ نیاز داریم. این زمان بازی در منطقه نیست که هم ایالات‌متحده و هم ایران باید به آن پایبند باشند.»

تحریم‌های بی‌هدف

از سوی دیگر عضو اندیشکده شورای آتلانتیک از سیاست ضدایرانی رژیم ترامپ نیز انتقاد کرد و گفت: «تحریم‌ها به روشنی به تلاش بین‌المللی برای مبارزه با ویروس کرونا آسیب زده؛ درحالی‌که مردم جهان دست به دست هم داده‌اند تا با این فاجعه انسانی به سرعت مبارزه کنند، من فکر نمی‌کنم اکنون زمان تحریم کردن باشد.» وی تاکید کرد: «درحالی‌که جهان درحال رویارویی با ویروس کروناست، صراحتا باید گفت نمی‌توان درک کرد هدف این تحریم‌ها، به‌ویژه تحریم‌های سراسری کنونی چیست.» عضو اندیشکده شورای آتلانتیک در ارزیابی از تاثیر نامه نمایندگان کنگره  در خصوص تعلیق تحریم‌های ایران اظهار کرد: «نامه کنگره یک موضع‌گیری خوب بود. بسیاری از دولت خواسته‌اند دست کم تحریم‌ها را به‌دلیل فاجعه شیوع ویروس کرونا تعلیق کند. متاسفانه فکر نمی‌کنم که دولت ترامپ این کار را بکند.» اسلاوین تصریح کرد: «آنها اصرار دارند که فشار حداکثری ادامه یابد. آنها ادعا می‌کنند که پیشنهاد کمک‌های انسانی را به ایران داده‌اند؛ اما جزئیاتی درباره آن ارائه نداده‌اند. البته می‌دانیم که آنها بالاخره یک کانال مالی سوئیس را برای انتقال کالاهای پزشکی به ایران تایید کرده‌اند که گامی خوب است.» وی با تاکید بر اینکه «دشمنی میان دولت ترامپ و ایران ادامه خواهد یافت» تاکید کرد: «متاسفانه تنش‌ها در عراق میان دو طرف افرایش یافته که بسیار نگران‌کننده است. بنابراین من فکر نمی‌کنم که ترامپ تحریم‌ها را تعلیق کند.»

نامه سفیر ایران در بروکسل به جوزپ بورل

همچنین سفیر ایران در بروکسل در نامه‌ای به مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از وزرای خارجه این اتحادیه درخواست کرد که در کنار مردم ایران ایستاده و از خواست مشروع آنها برای لغو تحریم‌های آمریکا حمایت کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامحسین دهقانی، سفیر ایران در بروکسل، با ارسال نامه‌ای به جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آثار مخرب شیوع ویروس کرونا بر ایران و تاثیر همزمان تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی ایالات‌متحده را تشریح و خواستار مخالفت اعضای اتحادیه با تداوم تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا شد. سفیر ایران در این نامه کمبود تجهیزات مورد نیاز پزشکی برای مقابله با این بیماری را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: «تعدادی از بهترین پزشکان و پرستاران فعال در خط مقدم مبارزه با این ویروس و همچنین ۳ هزار و ۲۹۴ تن از دیگر هموطنان جان خود را از دست داده و ۵۳ هزار تن دیگر نیز به این ویروس آلوده شده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، دهقانی در ادامه به دو نامه ارسالی از طرف حسن روحانی رئیس‌جمهور و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، به مقامات اروپا و دبیرکل سازمان ملل متحد اشاره و تاکید کرد که تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا که در قالب کارزار فشار حداکثری به ایران تحمیل شده است، ظرفیت‌های ایران برای مبارزه موثر درازمدت با این ویروس را بدون حمایت بین‌المللی، تضعیف می کند.  وی در پایان با استناد به سخنان بورل در روز ۱۴ فروردین متذکر شد: «اگرچه هر کدام از کشورها به‌صورت جداگانه و انفرادی به این وضعیت دچار شده‌اند، اما خروج از بحران ناشی از شیوع کرونا، جز با اقدام دسته‌جمعی ممکن نیست.» به گزارش خبرگزاری فارس، جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اول فروردین سال‌جاری در گفت‌وگوی تلفنی با محمدجواد ظریف ضمن اعلام همبستگی با ایران در پی شیوع کرونا، بر رد تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا تاکید کرد.

درخواست اتحادیه اروپا

این درحالی است که وزرای خارجه اتحادیه اروپا خواستار به تعلیق درآمدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر کشورهایی از جمله ایران در پی شیوع ویروس کرونا شدند. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری کوانتراپونتو، اتحادیه اروپا روز جمعه از اجرای برخی معافیت‌های بشردوستانه حمایت کرد تا تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده بر کشورهایی همچون کوبا، ونزوئلا و ایران به تعلیق درآید و این کشورها بتوانند در یک فوریت بهداشتی به تجهیزات پزشکی ضروری دست پیدا کنند. در یک کنفرانس مطبوعاتی که از راه دور برگزار شد، آرانچا گونزالس لایا وزیر امورخارجه اسپانیا گفت که این موضوع میان وزرای خارجه اتحادیه اروپا در یک کنفرانس ویدئویی که روز جمعه برگزار شد مورد بحث قرار گرفته و بر سر آن توافق شده است.

گونزالس خاطرنشان کرد که تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده از سوی آمریکا بر کشورهای دیگر «همواره یک ماده قانونی حقوق بشری یا استثنا» دارند که به واسطه آنها تحریم‌ها در مواجهه با یک فوریت حقوق بشری مانند شیوع ویروس کرونای جدید، به تعلیق در می‌آیند. با پیشروی این بیماری همه‌گیر، وزرای اتحادیه اروپا از درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل مبنی بر «ایجاد سازوکارهای موارد استثنایی حقوق بشری برای دست یافتن کشورهای تحت تحریم به تجهیزات ضروری پزشکی » حمایت کردند.

همزمان ائتلاف گروه ۷۷ و چین خواستار لغو تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه کشورهای دیگر در شرایط مبارزه شدید این کشورها با شیوع ویروس کرونا شدند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه، ائتلاف کشورهای درحال توسعه موسوم به گروه ۷۷ و چین روز جمعه در بیانیه‌ای که آشکارا درباره آمریکا است که تحریم‌های سختی را علیه ایران و ونزوئلا اعمال کرده است، تاکید کردند: اقدامات قهری و یک‌جانبه اقتصادی تاثیری منفی بر توان کشورها برای پاسخ مناسب به شیوع ویروس کرونا خواهد داشت.

این بیانیه هشدار داد که این اقدامات در کشورهای مورد هدف بر دست یافتن به تجهیزات و کمک‌های پزشکی و درمان مناسب جمعیتشان در مواجهه با این بیماری همه‌گیر تاثیر خواهد گذاشت. این کشورها در بیانیه‌شان در این راستا مطرح کردند: ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که اقداماتی فوری و موثر را برای متوقف کردن به کارگیری اقدامات اقتصادی قهری و یک‌جانبه علیه کشورهای درحال توسعه انجام دهند.