تهدید ترامپ علیه نیروهای ایرانی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه ۱۵ فروردین ماه با مطرح کردن ادعای حمله «حلقه‌های نیابتی» ایران به نظامیان آمریکایی، اشاره کرد که ارتش آمریکا در صورت تداوم این حملات، حمله مستقیم‌تری به نیروهای ایرانی در نظر خواهد گرفت. به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه نیویورک‌تایمز، ترامپ اظهار کرد که «اگر آنها کاری انجام دهند، این واکنش بزرگ‌تر خواهد بود.» او پیش از این در صفحه توییترش با مطرح کردن این ادعا که «براساس اطلاعات موجود و باوری که وجود دارد، ایران یا حلقه‌های نیابتی آن در حال برنامه‌ریزی یک حمله مخفیانه علیه نظامیان آمریکا یا دارایی‌های آن در عراق هستند»، گفت: «اگر این اتفاق بیفتد، ایران واقعا هزینه گزافی خواهد پرداخت.» علاوه بر این، رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری روز چهارشنبه‌اش گفت که به دقت شرایط عراق را زیر نظر داشته و درباره تهدیدها علیه نظامیان آمریکایی، با دولت عراق ارتباط دارد و اظهارات او در جمع، پیامی برای تهران است تا در حملات خود تجدیدنظر کند.» او دراین‌باره گفت: «این یک هشدار حمله نیست. من به آنها هشدار می‌دهم. تفاوت زیادی وجود دارد. من می‌گویم اگر کاری انجام دهند که به نظامیان ما آسیبی بزند، بهایش را خواهند پرداخت.» مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه در این رابطه گفته بود: «ما همواره برای محافظت و دفاع از آمریکایی‌ها [به هرگونه حمله‌ای] واکنش نشان می‌دهیم.»

آمادگی ایران برای پاسخ به آمریکا

اظهارات ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی در شرایطی در مورد ایران مطرح می‌شود که اخیرا امیر پوردستان، رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش در گفت‌وگویی تاکید کرده است: «اگر آمریکایی‌ها در عراق دست از پاخطا کنند، پاسخ به آنها منحصر به جغرافیای عراق نخواهد شد و هر جا که منافع آمریکایی‌ها باشد ممکن است هدف قرار بگیرد.» به گزارش «ایسنا» وی افزود: «نیروهای مسلح و جبهه مقاومت آمادگی لازم را دارند و در صورتی که دشمن دست از پاخطا کند، قطعا با پاسخ کوبنده و پشیمان‌کننده نیروهای مقتدر نظام و جبهه مقاومت روبه‌رو خواهد شد.» همچنین پس از مطرح شدن ادعاهای اخیر ترامپ، رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: «آمریکایی‌ها چنانچه کوچک‌ترین نظر سوئی به امنیت کشور ما داشته باشند، با شدیدترین عکس‌العمل‌ها مواجه خواهند شد، اما ایران هیچ‌گونه دخالتی در این مسائل ندارد و هیچ قصدی برای تعرض به نیروهای بیگانه ندارد.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش تحرکات و فعالیت‌های نظامی آمریکایی‌ها در فضای عراق و خلیج‌فارس افزود: «ما فعالیت‌ها و تحرکات آمریکایی‌ها را به‌طور کامل زیرنظر داریم و در مجموعه‌های اطلاعاتی ما تمامی این فعالیت‌ها ثبت و به‌لحظه دنبال خواهند شد.  از سوی دیگر سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز چهارشنبه از نیروهای آمریکایی خواست به مطالبات دولت و مردم عراق مبنی بر خروج از این کشور احترام گذاشته و از تشنج‌آفرینی در منطقه پرهیز کنند. وی افزود که این تحرکات خلاف خواسته رسمی و اعلام شده دولت، پارلمان و مردم عراق و تشنج‌آفرین است و می‌تواند وضعیت منطقه را به بی‌ثباتی و شرایطی فاجعه بار سوق دهد.

هشدار قانون‌گذاران آمریکایی

از سوی دیگر برخی از سناتورهای ارشد حزب دموکرات آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور درباره هرگونه اقدام نظامی علیه ایران هشدار دادند. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه سی‌بی‌اس، گروه هشت نفره‌ای از سناتورهای دموکرات آمریکایی که توضیحات رده بالایی را درباره اطلاعات نظامی دریافت می‌کنند، در تاریخ ۲۷ مارس سال‌جاری در نامه‌ای از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خواستند پیش از دستور حمله‌ به ایران یا هرگونه اقدام دیگری که ممکن است منجر به جنگ شود، با کنگره مشورت کند. این قانون‌گذاران اخبار رسانه‌ها را در نظر داشتند که نشان می‌داد دولت آمریکا برای اقدامی نظامی آماده می‌شود. این نامه که به مشاهده شبکه سی‌بی‌اس نیز رسیده است، هشدار می‌دهد که برای دولت آمریکا الزامی قانونی وجود دارد تا ریاست کنگره را از گسترش بالقوه تنش‌ نظامی مطلع کند. نامه این گروه از سناتورهای آمریکایی توسط نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، چاک شومر رئیس اقلیت سنا، آدام شیف مسوول کمیته اطلاعاتی و مارک وارنر معاون این کمیته امضا شده است. این قانون‌گذاران آمریکایی همچنین با اشاره به اقدام دولت این کشور در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی طی یک حمله پهپادی در عراق، اظهار کردند که این دولت تا به امروز تا حد زیادی در عمل به این تعهدات قانونی موفق نبوده است.

تحلیل تحرکات نظامی آمریکا

همچنین سرلشکر سیدیحیی رحیم‌صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا طی یادداشتی که روز چهارشنبه ۱۳ فروردین ماه در تحلیل تحرکات نظامی آمریکا در عراق و در واکنش به ادامه حضور نامشروع و غیرقانونی ارتش آمریکا در عراق نوشت «البته تغییرات نظامی پایگاه‌های آمریکا در عراق در راستای تغییرات آرایش دفاعی و امنیتی ارتش آمریکا و در جهت تحمل آسیب‌پذیری کمتر تحلیل می‌شود، اما به هر جهت ادامه تنش‌ها با توجه به ادامه اشغالگری آمریکایی‌ها دور از ذهن نیست و در این بین سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران دفاع از دولت، پارلمان و ملت عراق و حقوق قانونی عراق است.»