روند رو به گسترش کرونا در قم

در کنار این اخبار موضوع کمبود ماسک و مواد ضدعفونی موجب شد تا وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری از سودجویی برخی در انبار کردن این کالاها انتقاد کند و خواستار همکاری همه دستگاه‌ها با وزارتخانه متبوعش شود. او در این نامه با بیان اینکه خواستار ممنوعیت صادرات و خروج ماسک تا اطلاع ثانوی شده بود نوشت: همکارانم را مامور کردم تا با قیمت مناسب تولیدات داخل را خریداری و جهت روز مبادا ذخیره کنند. اما متاسفانه به‌رغم پیگیری فراوان مقدار اندکی خریداری و بقیه تولیدات کشور وارد بازار سیاه شد. وزیر بهداشت افزود: متاسفانه پس از حدود ۱۰ روز فقط یک میلیون عدد ماسک تحویل و بقیه نمی‌دانم در کجا انباشته شده است. نمکی با اشاره به این موضوع خواستار شناسایی این شبکه فرصت‌طلب شد.

آخرین آمار مبتلایان

اما براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت که هر روز ظهر اعلام می‌شود میزان ابتلا به کرونا درکشور افزایش داشته است.  به گزارش «ایسنا» کیانوش جهان‌پور، رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، ظهر روز گذشته از افزایش مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ایران خبر داد و گفت: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به ۹۷۸ نفر افزایش یافت. وی افزود: آخرین یافته‌های آزمایشگاهی در کل بالغ بر ۳۸۵ مورد جدید ابتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ را در کشور ظرف ۲۴ ساعت گذشته نشان می‌دهد. همچنین تعداد قربانیان کرونا در سطح کشور به ۵۴ نفر افزایش یافت. وی افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته مجموعا ۳۰ مورد جدید بیماری در استان قم، ۱۷۰ مورد در استان تهران، گیلان ۲۸ مورد، مرکزی ۴۴ مورد، استان اصفهان ۱۳ مورد، فارس ۸ مورد، خراسان‌رضوی ۱۷ مورد، کرمانشاه ۲ مورد، لرستان ۸ مورد، سمنان ۳ مورد، مازندران ۱۱ مورد، همدان ۳ مورد، خراسان جنوبی ۲ مورد، البرز ۳۱ مورد، هرمزگان ۲ مورد، خوزستان ۹ مورد، سیستان‌وبلوچستان یک مورد، ایلام یک مورد و کرمان ۲ مورد جدید و ابتلای قطعی به این بیماری گزارش شده است. جهانپور گفت: متاسفانه از میان موارد جدید این بیماری ۱۱ تن نیز جان خود را از دست دادند. وی گفت: بنابراین در مجموع تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به ۹۷۸ تن افزایش یافت و متاسفانه آمار درگذشتگان بیماری به ۵۴ مورد رسید. وزارت بهداشت روز شنبه اعلام کرد که ابتلا به ویروس کرونای جدید در سه استان گلستان، کاشان و مرکزی روند صعودی داشته است و استان گلستان درحال تبدیل شدن به کانونی برای بیماری کووید۱۹  است. براساس گزارش‌ها ظاهرا یکی از دلایل افزایش این بیماری در استان‌های شمالی کشور افزایش سفرها به این استان‌ها بوده است. در همین راستا، غربالگری مسافران در مبادی ورودی استان‌ها آغاز شده و وزارت بهداشت هم هشدار داده است که در صورت مشاهده افراد مشکوک به ویروس کرونای جدید در مبادی ورودی استان‌های شمالی کشور، فرد مشکوک به مدت ۱۴ روز قرنطینه خواهد شد.

کاشان درمرحله هشدار

اما به‌دنبال هشدار وزارت بهداشت مبنی بر افزایش میزان مبتلایان به کرونا درکاشان روز گذشته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان گفت: با توجه به افزایش موارد بروز بیماری کووید ۱۹، وضعیت این منطقه در مرحله هشدار قرار گرفته است. به گزارش «ایرنا» سیدعلیرضا مروجی در ویژه برنامه رادیویی «هرخانه، یک پایگاه سلامت» افزود: با افزایش مراجعه بیماران لازم است که توصیه‌های پیشگیری در شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل به‌شدت اجرایی شود. وی با تاکید بر اینکه مردم باید تا جایی که امکان دارد از حضور در مکان‌های عمومی و مرکزهای تجمع پرهیز کنند، بیان کرد: استفاده از وسایل حفاظت فردی باید رعایت شود.

روند صعودی درقم

از سوی دیگر قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم از روند صعودی بیماری کرونا در قم خبر داد.

علی ابرازه شب گذشته در گفت‌وگوی تلویزیونی با صداوسیمای قم از روند رو به گسترش بیماری کرونا در قم سخن گفت و افزود: در روزهای اخیر نتیجه آزمایش ۱۰۹ نفر دیگر به کرونا مثبت اعلام شد. وی افزود: تا صبح ۱۰ اسفند مجموعا ۶۵۲ نفر مشکوک به کرونا در چهار بیمارستان کامکار، فرقانی، امام‌رضا(ع) و علی‌ابن ابیطالب(ع) بستری شدند که هم اکنون به ۷۲۵ نفر رسیده است. به گزارش «ایسنا» ابرازه تصریح کرد: با توجه به روند صعودی این بیماری در قم بیمارستان شهدای نیروگاه و دو بخش غیرفعال بیمارستان فرقانی به ظرفیت ۱۰۰ تخت به‌زودی در چرخه درمان بیماران کرونایی قرار می‌گیرند.

پذیرش بیماران کرونا در تمام بیمارستان‌ها

همزمان روز گذشته قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزیر بهداشت اعلام کرد که کلیه بیمارستان‌های عمومی تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی از پذیرش و بستری بیماران الکتیو (خود مراجعه‌کننده)تا اطلاع ثانوی خودداری کنند و آماده پذیرش بیماران مبتلا به ویروس کرونا باشند. درهمین حال با افزایش شیوع ویروس کرونای جدید و روند صعودی این بیماری در کشور، وزارت بهداشت سامانه تلفنی جدیدی را با شماره ۴۰۳۰ برای پاسخگویی به سوالات کرونایی مردم و ارائه مشاوره‌های تخصصی به آنها راه‌اندازی کرده است.

ملاقات ممنوع

ازسوی دیگر قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزیر بهداشت طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که ملاقات با بیماران در تمامی بیمارستان‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع است. همچنین سجاد رضوی سوپروایزر اجرایی در بحران ویروس کرونا و نماینده تام‌الاختیار معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه حضور همراه و ملاقات‌کننده برای بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها ممنوع است، گفت: این اقدام برای حفظ ایمنی بیماران بستری، همراهان و ملاقات‌کنندگان در نظر گرفته شده است.

«قرارگاه پیشگیری و مقابله با کرونا»

شیوع بیماری کرونا در کشور موجب شده تا نیروهای نظامی نیز برای مقابله با کرونا وارد میدان شوند. درهمین راستا روز گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از تشکیل قرارگاه پیشگیری و مقابله با کرونا در سپاه خبر داد و اعلام کرد که سپاه و بسیج تا بازگشت شرایط عادی در صحنه‌اند. سردار احمد عبداللهی معاون امداد، بهداشت و درمان سپاه نیز گفت: سامانه‌های بیمارستانی سیار خود به استعداد ۱۰۰ تخت را در شهرهای قم و رشت و سایر شهرها مستقر می‌کنیم. در ادامه امیرکیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش هم از ساخت چند وسیله منحصر به فرد در جهاد خودکفایی این نیرو خبر داد و گفت: این تجهیزات برای تایید به وزارت بهداشت فرستاده شده است که اگر تایید شوند به یک دستاورد بسیار بزرگ در زمینه شناسایی آنلاین و سریع ویروس کرونا دست پیدا کرده‌ایم. به گزارش خبرگزاری فارس وی با بیان اینکه عمده تجهیزات مقابله با کرونا در ارتش متعلق به نیروی زمینی ارتش است، عنوان کرد: برنامه داریم که در روزهای آینده حالت آفندی نسبت به ویروس کرونا پیدا کنیم. وی درادامه گفت: طبق برنامه قرار است مراکز بیمارستانی تهران با تجهیزات نیروی زمینی ارتش ضدعفونی شوند.

به گزارش «ایرنا» فرمانده نیروی زمینی ارتش ‌از توزیع سامانه‌های رفع‌ آلودگی در سراسر کشور خبر داد و گفت: با اقدامات ویژه‌ای که در پادگان‌ها انجام داده‌ایم تاکنون موردی از ابتلا به ویروس کرونا نداشته‌ایم. همچنین به گزارش «ایسنا» قرارگاه جهادی مقابله با ویروس کرونا در اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش آغاز به‌کار کرد.

در همین حال روز گذشته اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به آغاز تحقیق برای ساخت واکسن‌ کرونا در دانشگاه علوم پزشکی ایران، از تولید انبوه کیت‌های بومی تشخیص کرونا در آینده‌ بسیار نزدیک خبر داد. همچنین علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه هفت تیم مختلف برای تشخیص ویروس کرونا تشکیل شده است، گفت: اکنون با ظرفیت هفت برابر، می‌توانیم هر روز ۱۲۰۰ نمونه را در انستیتو پاستور بپذیریم.

آخرین وضعیت تعطیلی مدارس

ازسوی دیگر با توجه به پایان تعطیلات اعلام شده ازسوی دولت برای مدارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص تداوم تعطیلی مدارس گفت: طبق مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا که به سرپرستی وزارت بهداشت به‌طور مداوم درحال برگزاری‌ است، تصمیمات درخصوص تعطیلی مدارس براساس پروتکل‌های بهداشتی گرفته می‌شود. با توجه به بررسی‌هاى کنونى، فعلا تا امروز مدارس تعطیل خواهد بود و برای استمرار تعطیلات یا توقف تعطیلات مجددا جلساتی برگزار خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی گفت: برنامه‌های آموزش تلویزیونی دانش‌آموزان تا پایان خرداد ادامه دارد و تعداد این برنامه‌ها نیز از ۱۰ به ۱۴ برنامه در روز افزایش خواهد داشت. همزمان مسعود ثقفی سخنگوی آموزش‌وپرورش شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: اگر ستاد پیشگیری از کرونا درباره تعطیلی مدارس به نتیجه‌ برسد اعلام می‌کند، بعید است این هفته هم مدارس تهران باز شوند.

تکذیب کمبود امکانات برای ضدعفونی کردن هواپیماها

در کنار این اخبار روز گذشته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تاکنون مشکلی در زمینه ضدعفونی کردن هواپیماها نداشته‌ایم و شایعات نبود امکانات منتفی است. به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از سازمان هواپیمایی، جعفرزاده ضمن تکذیب این موضوع که امکانات برای ضدعفونی کردن هواپیماها کم است، گفت: در این باره جلسات گوناگونی با نهادهای مربوطه داشته‌ایم و در آخرین جلسه که با حضور معاون حوزه همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی، مدیران‌عامل شرکت‌های هواپیمایی، نماینده مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره)، نمایندگان سپاه، اطلاعات و پلیس فرودگاه‌های کشور برگزار شد، رعایت و عمل به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان  بهداشت جهانی ایکائو مورد تاکید قرار گرفت و باید تلاش کنیم در مبادی فرودگاهی کنترل‌ها تشدید شده و هیچ مسافر بیماری از کشور خارج نشود. در کنار این اخبار روز گذشته حسین کرمان‌پور، مدیر‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی و رئیس اورژانس بیمارستان سینا در حساب کاربری خود در توییتر از ابتلایش به کرونا خبر داد.

 


 

نامه دادستان به وزیر بهداشت

اخلال در نظام سلامت مردم در حد افساد فی‌الارض است

ایسنا: دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت بر آمادگی دادستانی کل کشور در برخورد با اخلالگران نظام سلامت تاکید کرد. متن این نامه به این شرح است:

جناب آقای دکتر نمکی، وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

نامه پر از درد و غم جنابعالی را برای شورای عالی امنیت ملی ملاحظه نمودم. ضمن سپاس و تشکر از حضرتعالی و تمامی همکاران تلاشگرتان در خط مقدم جبهه‌ مقابله با کرونا اعم از پزشکان و پرستاران و کمک پرستاران و سایر دست‌اندرکاران مربوط، به اطلاع می‌رساند اخلال در نظام سلامت مردم و اقدامات مجرمانه در راستای جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد برابر ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی نه تنها جرم محسوب می‌گردد بلکه مجازاتی در حد مجازات افساد فی‌الارض دارد. از این روی، مقتضی است به مسوولان ذی‌ربط در سراسر کشور اعلام فرمایید موارد مربوط اعم از احتکار، عدم عرضه مواد شوینده، ماسک و سایر اقلامی که در جهت پیشگیری یا درمان مبتلایان به کرونا موثر هستند را با قید فوریت به دفتر اینجانب ارسال و اعلام دارند تا نسبت به پیگیری آن به‌صورت فوق‌العاده اقدام گردد. اضافه می‌نماید؛ قوه قضائیه اقداماتی را در جهت مقابله با جرم مذکور در دست اقدام دارد که به‌زودی مراتب به اطلاع خواهد رسید.

محمدجعفر منتظری