ماجرای اختلاف آن زمان عیان شد که شورای ائتلاف روز سه‌شنبه لیست ائتلاف اصولگرایان را با سرلیستی قالیباف منتشر کرد اما محمدباقر قالیباف اعلام کرد که لیست شورای ائتلاف به‌رغم وجود نام او به‌عنوان سرلیست، مورد تاییدش نیست. روز چهارشنبه نیز طیف قالیباف لیست جداگانه‌ای با عنوان «یاران قالیباف» منتشر کردند. با این همه با ویرایشی که در لیست شورای ائتلاف رخ داد، قالیبافی‌ها و نزدیکان حداد عادل با یکدیگر به اجماع رسیده‌اند. در واقع ۶ نامزد حاضر در لیست شورای ائتلاف تغییر کردند تا قالیباف راضی به تایید لیست شورای ائتلاف و انصراف از ارائه لیست جداگانه طیف خود شود.

حداد عادل نیز دیروز در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره علت جابه‌جایی برخی افراد در لیست شورای ائتلاف، گفت: معمولا قبل از شروع مسابقه، ممکن است مربی بنا به دلایلی، یکی دو نفر از بازیکنان خود را جابه‌جا کند که طبیعی است. این جابه‌جایی‌ها ناشی از برخی ملاحظات بود که یکی از این ملاحظات، همین موضوع تخصص افراد حاضر در لیست بود. رئیس شورای ائتلاف افزود: چون اساس گفتمان شورای ائتلاف، اقتصاد بود، تغییراتی در لیست ایجاد شد.

اعتراف به وحدت ناقص

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه وحدت ما وحدتی کامل نیست، اظهار کرد: «سعی ما، ایجاد وحدت حداکثری بود، با دوستان نیز گفت‌وگوهای طولانی داشتیم، امّا به خاطر اختلاف سلیقه‌ای که وجود داشت نتوانستیم به وحدت کامل برسیم، البته اشتراکاتی هم بین لیست ما و دوستان وجود دارد.»

نحوه انتخاب نامزدهای شورای ائتلاف در استان‌ها

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی ادامه داد: «بر ‌اساس راهنمای کاری که تنظیم شد، در هر استان، شورای ائتلاف تشکیل شد و در هر حوزه انتخابیه، یک مجمع عمومی با حضور حداقل ۱۵۰ نفر از نیروهای مردمی و فعال سیاسی تشکیل و قرار شد کسانی که داوطلب انتخابات مجلس هستند، شرح حال خود را به مجمع، عرضه کنند و مجمع عمومی به تعداد سه برابر ظرفیت نماینده مورد نیاز برای آن حوزه، برسد و در نهایت، تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهند که یکی از راه‌های آن، نظرسنجی بود.»

حداد عادل، ترکیب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب را متشکل از شخصیت‌های فعال سیاسی، جوانان و نمایندگان تشکل‌ها و احزاب دانست و گفت: «این افراد در بررسی‌های انجام شده و بر اساس مولفه‌های سن، جنسیت و تخصص که برای فهرست نهایی قائل بودند، افراد موجود را با شاخص‌ها مقایسه کردند و به فهرست ۳۰ نفره رسیدند.»

الزام نامزدهای خارج از لیست به انصراف

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در ادامه با بیان اینکه داوطلبانی که به شورای ائتلاف پیوسته بودند، از ابتدا تعهد داده بودند که در صورت قرار نگرفتن در لیست نهایی، انصراف دهند، گفت: «به همه این افراد یادآوری می‌کنیم به‌همان شکلی که احساس وظیفه کردند و وارد عرصه انتخابات شدند، اکنون که شورای ائتلاف به فهرست نهایی رسیده، دوستانی که در لیست قرار ندارند، احساس وظیفه کنند و انصراف دهند تا وحدت حفظ و پیروزی حاصل شود.»

در همین راستا روز گذشته مجتبی رحماندوست نامزد اصولگرای انتخابات مجلس یازدهم، از نامزدی در این انتخابات به نفع شورای ائتلاف نیروهای انقلاب کنار رفت.

لیست شورای ائتلاف بدون اشتباه نیست

مصطفی میرسلیم عضو لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم دیروز در نشست خبری گفت که لیست فعلی این شورا بدون اشتباه نیست. میرسلیم افزود: «شاید می‌توانستیم فهرست بهتری را با همگرایی بیشتری ایجاد کنیم. نمی‌توانیم بگوییم این لیست به‌طور مطلق بدون اشتباه است اما به‌طور نسبی این لیست خوب است.»

رد صلاحیت‌ها یک جراحی بود

 میرسلیم البته در این نشست به موضوع رد صلاحیت‌ها هم اشاره کرد و گفت: «یکی از اشکالاتی که در مجلس شورای اسلامی پیدا شد، عدم توجه به رفتار نمایندگان است در حالی که خود نمایندگان باید نظارت بر رفتار خود را جدی می‌گرفتند نه اینکه از بیرون بر رفتار آنان نظارت شود و کار به جایی برسد که برای انتخابات پیش رو، شورای نگهبان وارد کار شود و صلاحیت نمایندگان متخلف را رد کند، این آخرین دعوا و یک جراحی بود.»

لیست ائتلافی ۸ حزب اصلاح‌طلب

در سوی دیگر و در جریان اصلاح طلب هم یک لیست ائتلافی از احزاب اصلاح طلب در کنار چند لیست دیگر وجود دارد. دیروز هشت حزب اصلاح‌طلب با ارائه لیستی مشترک تحت عنوان «ائتلاف برای ایران» وارد رقابت‌های انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شدند. لیست ۳۰ نفره مورد توافق ۸  حزب اصلاح طلب برای انتخابات در حوزه انتخابیه تهران، از داوطلبانی چون «مجید انصاری»، «مصطفی کواکبیان» «علیرضا محجوب»، «داود محمدی»، «محمدحسین مقیمی»، «محمدرضا راه چمنی»، «محمدرضا نجفی»، «سهیلا جلودارزاده»، «افشین علا» و... تشکیل شده است. همچنین در جانب اصلاح طلبان، حزب کارگزاران نیز لیست جداگانه‌ای از ائتلاف احزاب منتشر کرد که عنوان آن، «یاران هاشمی» است. مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سرلیست این دو فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان است. سومین لیست اصلاح‌طلبان که به اندازه دو لیست یادشده قابل‌اعتنا نیست، جبهه متحد مستقلین به ریاست محمد زارع فومنی است. او به خبرگزاری فارس گفته بود که جبهه متحد مستقلین سرلیست ندارد.