تایید صلاحیت 122 نامزد دیگر در تهران

از سوی دیگر، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز دیروز در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس تجدید‌نظر شورای نگهبان در تایید صلاحیت نامزدهای رد صلاحیت‌شده را تایید کرد و از امکان افزایش تعداد تایید صلاحیت شده‌ها خبر داد. سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که برای تایید صلاحیت ردشده‌ها، اسناد و اطلاعات جدیدتری به دستمان رسید که می‌تواند نظر شورای نگهبان را در مرحله بعد تغییر دهد. کدخدایی همچنین اعلام کرد که نتیجه نهایی را ۲۲ بهمن اعلام خواهیم کرد.

احتمال ارائه لیست اصلاح‌طلبان

این دو خبر سبب شد برخی ارائه لیست از سوی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را محتمل بدانند. گرچه دو روز پیش اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی این موضوع را مطرح کرده بود، اما دیروز دبیر کل حزب اسلامی کار در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر این احتمال را بالا توصیف کرد. حسین کمالی ادامه داد: هنوز جلسه‌ای که نتیجه مشخصی داشته باشد، میان احزاب اصلاح‌طلب برگزار نشده اما قرار است در روزهای آینده گفت‌وگوهایی صورت گیرد و بر اساس آن ائتلاف تشکیل شود. کمالی درباره مخالفت شورای عالی سیاست‌گذاری و برخی احزاب اصلاح‌طلب با فهرست انتخاباتی در تهران گفت: طبیعتا بخشی از احزاب که تقاضا دارند فهرستی از سوی اصلاح‌طلبان ارائه نشود کسانی هستند که کاندیدا ندارند. برخی از اینها هم رسما اعلام کرده‌اند چون کاندیداهای ما تایید صلاحیت نشدند، لیست نمی‌دهیم.

با این حال دیروز محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به این احتمالات پایان داد و در عین حال که از همه اصلاح‌طلبان در استان‌های مختلف که کاندیدای اصلاح‌طلب برای معرفی دارند درخواست کرد تمام تلاش خود را برای حضور موثر مردم در انتخابات و پیروزی کاندیداهای خود به کار بندند، گفت: اینکه یک حزب بخواهد کاندیداهای خود را معرفی کند یا با جمعی از احزاب دیگر، به تصمیم خودشان بازمی‌گردد، اما از لوگو و برند شورای‌عالی نمی‌توانند استفاده کنند.

تلاش برای وحدت در میان احزاب اصلاح‌طلب

عارف در گفت‌وگو با «ایلنا» در پاسخ به سوالی درباره موضع شورای‌‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان درباره انتخابات مجلس یازدهم گفت: شورای‌‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان یک نهاد اجماع‌ساز در خانواده جریان اصلاحات است که وظیفه انسجام‌بخشی این جریان را بر عهده دارد و یکی از وظایف این شورا تلاش برای بالا بردن مشارکت مردم در سرنوشت خود از جمله در انتخابات‌‌های گوناگون است و در چند انتخابات اخیر نیز شورای‌‌عالی اصلاح‌طلبان به وظیفه ذاتی خود عمل کرده است و اگر بگویم مشارکت مردم در انتخابات‌‌های اخیر به‌واسطه نقش‌آفرینی این شورا بیشتر بوده، سخن بیراهی نیست.

او تصریح کرد: همه اعضای شورای‌‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاحات در جلسات اخیر نظرات خود را مطرح کردند و دلسوزانه درباره چگونگی حضور اصلاح‌طلبان نظرات خود را اعلام کردند و از آنجا که از ابتدا اصل بر مشارکت در انتخابات مجلس بود به نهادهای مسوول در امر انتخابات اعلام کرده بودیم که در بررسی صلاحیت‌‌ها به‌گونه‌‌ای عمل شود که زمینه برگزاری رقابتی عادلانه برای انتخاباتی باشکوه و در تراز نظام جمهوری اسلامی فراهم شود که متاسفانه با رد صلاحیت چهره‌‌های اصلاح‌طلب، مومن و متعهد مواجه شدیم. رئیس فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: آنچه بعد از چندین جلسه شورای‌‌عالی اصلاح‌طلبان به‌عنوان اجماع حاصل شد این بود که در استان‌‌ها شورای‌‌عالی هر استان متناسب با وضعیت کاندیداهای اصلاح‌طلب، نسبت به معرفی نامزدها و کمک به حضور مردم در انتخابات تلاش کند و نامزدهای معرفی‌شده توسط شوراهای استانی مورد حمایت شورای‌‌عالی خواهند بود.

به گفته عارف، در شهر تهران نیز شورای‌‌عالی اصلاح‌طلبان راسا ورودی به عرصه انتخابات نخواهد داشت و این امر به احزاب عضو واگذار شده است. احزاب عضو می‌توانند به معرفی کاندیداهای مورد نظر خود بپردازند که این اقدام آنها مورد احترام قرار خواهد گرفت و به معنای تخطی از مصوبه شورای‌‌عالی اصلاح‌طلبان قلمداد نمی‌شود. عارف رمز موفقیت شورای‌عالی اصلاح‌طلبان از زمان تشکیل آن تاکنون را انسجام و وحدت خواند و از همه اصلاح‌طلبان درخواست کرد به‌گونه‌‌ای اظهار نظر نکنند که تلقی چنددستگی در خانواده اصلاحات ایجاد شود. او افزود: فعالان حزبی به صفت حزبی خود در بیان دیدگاه‌‌های خود آزاد هستند هرگونه تحلیل و موضع‌‌گیری را مطرح کنند، اما این موضع‌‌گیری‌‌ها نباید از زبان شورای‌‌عالی اصلاح‌طلبان مطرح شود.

شورای‌عالی اصلاح‌طلبان لیست نمی‌دهد

علاوه بر عارف، آذر منصوری، یکی دیگر از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز احتمال ارائه لیست شورای عالی اصلاح‌طلبان را منتفی دانست و تاکید کرد که این شورا لیستی را برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس ارائه نداده و قصد چنین کاری را هم نخواهد داشت. منصوری در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره اینکه گفته می‌شود اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات لیست خواهند داد، گفت: مصوبه شورای عالی کاملا روشن است و با یک رویکرد اجرایی به تصویب رسید.  شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان متشکل از ۲۹ حزب است که بر این اساس اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و شخصیت‌های حقیقی در تهران لیستی نخواهند داد. او افزود: احزاب اصلاح‌طلب می‌توانند با عنوان و نام خودشان از کاندیدایی حمایت و نامزدهایی را معرفی کنند و در این رابطه منعی برای آنان وجود ندارد.

لیست احتمالی تهران

البته برخی رسانه‌ها لیستی از برخی نامزدهای گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب منتشر کرده و اعلام کرده‌اند که اصلاح‌طلبان از این افراد برای بستن لیست تهران استفاده می‌کنند. البته لیستی که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در آن دخالتی نخواهد داشت. مجید انصاری، علیرضا محجوب، مصطفی کواکبیان، محمدعلی افشانی، محمدحسین مقیمی، محمدرضا راه چمنی، پروانه مافی، محمدرضا خباز، سهیلا جلودارزاده، محمدرضا بادامچی، فاطمه ذوالقدر، مهدی شیخ، محمدرضا نجفی، فریده اولاد قباد، محمدعلی وکیلی، سیدفرید موسوی، احمد مازنی، افشین علاء، داوود محمدی و زهرا ساعی ازجمله چهره‌هایی هستند که حضور آنها در این لیست گمانه‌زنی می‌شود. البته این لیست نهایی نیست.

تلاش وزارت کشور برای تایید صلاحیت

با این همه جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که همچنان در حال رایزنی با شورای نگهبان درباره تایید صلاحیت‌ها هستند. او توضیح داد: ما برای احقاق حقوق همه داوطلبان تلاش خود را انجام داده‌ایم و همچنان در حال تلاش هستیم.

روایت محسن هاشمی از لیست کارگزاران

محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز دیروز در گفت‌وگویی اعلام کرد که در جلسه انتخاباتی این حزب نتوانستیم در تهران به لیستی ۳۰ نفره برسیم و به ۱۵ یا ۱۶ نفر رسیدیم. به گزارش انتخاب، هاشمی در نشستی در حاشیه جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای عالی اصلاح‌طلبان لیستی برای انتخابات نمی‌دهد، گفت: ما تلاش می‌کنیم لیست ۳۰ نفره خود را پر کنیم. بعد که احزاب لیست‌های خود را درآوردند می‌توانند با هم ائتلافاتی هم داشته باشند. مثلا ممکن است ما در کاگزاران نتوانیم به ۳۰ نفر برسیم، بلکه ۱۵ نفر را معرفی کنیم و بقیه را از احزاب دیگر قرض بگیریم.

تاکید آقاتهرانی بر تلاش برای ائتلاف

در جبهه اصولگرایی هم هنوز تکلیف لیست واحد مشخص نشده است. هرچند بسیاری از چهره‌های اصولگرا جبهه پایداری را تا امروز مسوول نرسیدن به لیست واحد ائتلافی می‌دانند؛ اما دیروز مرتضی آقاتهرانی دبیرکل این جبهه در گفت‌وگویی اعلام کرد که همه زورمان را می‌زنیم تا یک لیست با سایر اصولگرایان بدهیم.

تکذیب لیست ۶۰ نفره

دبیرکل جبهه پایداری همچنین ارائه لیست ۶۰نفره برای انتخابات پیش رو از سوی جبهه پایداری را تکذیب کرد. او در گفت‌و‌گو با «ایلنا» تاکید کرد: ما می‌خواهیم یک لیست با سایر اصولگرایان داده شود، مشارکت‌ها بیشتر شود و وجه اشتراکمان بیشتر باشد.

نظر کدخدایی درباره کلاه‌برداران انتخاباتی

موضوع دیگری که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته، دستگیری چند کلاه‌بردار در زمینه تایید صلاحیت‌ها است. علاوه بر دادستانی تهران و سخنگوی قوه قضائیه که در روزهای گذشته این خبر را مطرح کردند، دیروز هم عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به این موضوع پرداخت و در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد: کلاه‌برداری بیرون و خارج از شورای نگهبان ارتباطی به شورای نگهبان ندارد؛ اگرچه ما پیگیر هستیم و در این خصوص پیگیری کردیم، اما این در همه سال‌ها هم وجود داشته است؛ هرچند ما در این سال‌ها همیشه پیگیری کردیم و افرادی هم به دادگاه رفته و محاکمه شدند. او از داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم خواست مراقب کلاهبرداران باشند. او تاکید کرد که تایید صلاحیت‌ها با پرداخت پول شایعه است.