جزئیات ادعای نفوذ در شورای نگهبان

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، اسماعیلی روز گذشته همانند آنچه در گزارش مرکز رسانه قوه‌قضائیه درباره این پرونده اعلام شد، تاکید کرد که طبق اظهارات بازداشت شدگان، این افراد هیچ ارتباطی با شورای نگهبان ندارند. همچنین سخنگوی قوه‌قضائیه تاکید کرد که این افراد هیچ ارتباطی با موضوع بررسی صلاحیت‌ها ندارند. این در حالی است که بنابر گزارش مرکز اطلاع رسانی قوه‌قضائیه، کلاهبرداران طی تماس با کاندیداهای مجلس شورای اسلامی که صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان احراز نشده، به دروغ ادعای نفوذ در این شورا و حل مشکل پرونده آنها در قبال دریافت مبالغ هنگفت را داشتند که با رصد دقیق حفاظت اطلاعات شورای نگهبان، موضوع فورا در دستور کار دادستانی تهران قرار گرفت و با همکاری نیروی انتظامی و طی ۲۴ ساعت این افراد دستگیر شدند.

سخنگوی قوه‌قضائیه در گفت‌وگوی رادیویی همچنین تاکید کرد: این پرونده کلاهبرداری است و رشوه نیست، زیرا بین اتهام کلاهبرداری و رشوه تفاوت وجود دارد؛ در اتهام رشوه مامور دولت برای ارائه خدمات وجهی را دریافت می‌کند که در این پرونده از بخش‌های حاکمیتی هیچ فردی حضور ندارد. او افزود: به زودی به پرونده رسیدگی و متهمان معرفی می‌شوند.

روایت صادقی از بازداشت کلاهبرداران

از سوی دیگر، محمود صادقی نماینده‌ای که با انتشار یک توییت وجود چنین کلاهبرداری را علنی و رسانه‌ای کرد، دیروز روایت خود از چگونگی دستگیری این افراد را توضیح داد.

بر اساس گزارش «ایرنا» این عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه از تابستان با این مساله درگیری داشتم، گفت: چند ماه قبل آیت‌الله احمد جنتی در یک سخنرانی در شهرری سخنانی قریب به این مضمون گفته بودند که امروز در مجلس افرادی که حضور دارند یا از پول‌داران هستند یا از سوی آنها حمایت می‌شوند و نقدی در زمینه فساد مالی به مجلس داشتند. من هم پیرو این ادعا در توییتر خودم نوشتم که حضرت آیت‌الله جنتی؛ آیا خبر دارید که فساد به زیرمجموعه شما هم رخنه کرده است؟

صادقی افزود: البته من نگفته بودم خود شما دچار فساد هستید، بلکه منظورم مرتبطین یا کسانی بود که ادعای ارتباط با ایشان را دارند، اما شورای نگهبان به علت این توییت علیه من شکایت کرد و این مساله در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح شد.

عضو فراکسیون امید با اشاره به بررسی این شکایت در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، ادامه داد: پس از آنکه هیات نظارت رای داد که ادعای من در راستای وظایف نمایندگی‌ام بوده است، از سوی معاونت حقوقی شورای نگهبان که شاکی من بود، اطلاع دادند که اطلاعات و مستنداتم را به آنها هم ارائه بدهم. بنابراین با هماهنگی آنها در جلسه با حضور حفاظت اطلاعات شورای نگهبان اطلاعات بیشتری نسبت به آن چیزی که در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارائه کرده بودم، ارائه دادم.

صادقی با بیان اینکه در جلسه با نماینده حفاظت اطلاعات شورای نگهبان اطلاعات خصوصی‌تری درباره یکی از نمایندگان فعلی مجلس ارائه کردم، گفت: به‌عنوان مثال فایل صوتی فردی وجود دارد که مدعی شده بود از فلان نماینده فعلی مجلس فلان مبلغ را گرفته و اسباب تاییدش در شورای نگهبان را فراهم کرده است. در این فایل دقیقا اسم نماینده را آورده بود و در آن جلسه تاکید کردم در این مستندات مشخصات افرادی وجود دارد و شما هم اگر می‌خواهید تحقیق کنید، می‌توانید به‌عنوان ضابط قضایی یا از طرف شورای نگهبان این مساله را به شکل قضایی و قانونی پیگیری کنید.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه این جلسه در حدود مردادماه برگزار شد و پس از ارائه اطلاعات از سوی من، دوستان روی اطلاعات صحه گذاشتند، ولی متاسفانه مساله به شکل جدی پیگیری نشد، گفت: پس از اعلام ردصلاحیت‌های شورای نگهبان در هفته‌های اخیر مجددا شاهد تماس‌هایی مشابه با تعداد زیادی از نامزدهای ردصلاحیت شده بودیم. جالب بود که ارقام مبالغ پیشنهادی بازه بسیار گسترده‌ای را هم شامل می‌شد و از ۵۰ میلیون تومان تا ۴ میلیارد تومان را به نامزدهای ردصلاحیت شده پیشنهاد کرده بودند. صادقی درباره پیگیری تماس‌های گرفته شده تاکید کرد: بعد از اطلاعاتی که گرفتم، با اطلاعات سپاه هماهنگی لازم را انجام دادم و آنها هم اهتمام کردند و به نیروهای تحت امر دستور پیگیری دادند و با حفاظت اطلاعات شورای نگهبان هم هماهنگی‌های لازم انجام شد. در ادامه با کمک نامزدهایی که افراد مدعی به ارتباط با شورای نگهبان با آنها تماس گرفته بودند، مانند آقای اعلمی نماینده سابق تبریز، ماموران امنیتی توانستند برخی از این افراد سودجو را در تله بیندازند.

نماینده تهران درباره نحوه بازداشت این افراد گفت: برخی از این افراد در صحنه مبادله، چک و پول دستگیر شدند. به این صورت که نامزدها با هماهنگی نیروهای امنیتی در محل قرار با کلاهبردار حاضر شده و اسباب دستگیری در صحنه جرم را فراهم می‌کردند. همچنین برخی از این افراد در یک هتل دستگیر شدند و البته جزئیات دیگری هم هست که به تدریج مشخص خواهد شد.

صادقی افزود: اعلام شد که افراد بازداشت شده با شورای نگهبان ارتباط نداشته‌اند و این مساله که حفاظت اطلاعات شورای نگهبان هم در این قضیه پیگیر بوده است را قرینه این ادعا گرفته‌اند. ممکن است واقعا این افراد کلاهبردارانی باشند که هیچ ارتباطی هم با شورای نگهبان نداشته باشند. بنابراین باید این مساله با شفافیت، حساسیت و ضمن رعایت دقت‌های حقوقی پیگیری شود.

احتمال تغییر تصمیم شورای عالی اصلاح‌طلبان

موضوع بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم، از نخستین مرحله اعلام صلاحیت‌ها با حاشیه‌ها و انتقاداتی همراه شد. علاوه بر آنچه دستگیری کلاهبرداران در این زمینه گزارش شد، برخی چهره‌های سیاسی از دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب به انتقاد از روند بررسی صلاحیت‌ها پرداختند و در ادامه همین انتقادات، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز به دلیل رد صلاحیت چهره‌های شاخص و کلیدی خود اعلام کرد که قصد ارائه لیست انتخاباتی در تهران ندارد. با این همه دیروز اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی با اشاره به تایید صلاحیت برخی چهره‌های اصلاح‌طلب در آخرین بررسی‌های شورای نگهبان گفت: اگر تائید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب ادامه داشته باشد به نحوی که امکان ارائه لیست باشد، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌تواند ارائه لیست را مورد بررسی مجدد قرار دهد.

محمدعلی افشانی شهردار سابق تهران و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، محمدحسین مقیمی استاندار سابق تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب و افشین علاء از فعالان فرهنگی این طیف سیاسی، ازجمله چهره‌های اصلاح‌طلب هستند که در واپسین بررسی‌های شورای نگهبان تائید صلاحیت شدند. گرامی‌مقدم تاکید کرد: اگر بنا است اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور فعال داشته باشند باید در مورد صلاحیت نامزدهای آنها تجدیدنظر صورت گیرد. تصمیم روز سه‌شنبه اصلاح‌طلبان نیز بر مبنای این بود که آنها نمی‌توانند لیستی قابل دفاع ارائه دهند.

با این همه گلایه از رد صلاحیت‌ها همچنان ادامه دارد. دیروز الهام امین زاده معاون حقوقی اسبق رئیس‌جمهوری هم در گفت‌وگو با ایلنا درباره رد صلاحیت‌ها تاکید کرد: عدالت اقتضا می‌کند که همه گروه‌های سیاسی فرصت برابر برای رقابت در صحنه انتخابات داشته باشند.

علی صوفی، یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در گفت‌وگوی دیروز خود با ایسنا ضمن پیش‌بینی این موضوع که جناح اصلاح‌طلب سهمی در مجلس آینده نخواهد داشت، توضیح داد: به لحاظ جناحی نتیجه انتخابات مشخص است. جناح اصلاح‌طلب سهمی در مجلس آینده نخواهد داشت، چون کاندیدایی ندارند که لیستی ارائه دهند و جریان اصولگرایی مجلس را به دست می‌گیرد.

صوفی در این گفت‌وگو البته به انتقاد از اصلاح‌طلبان نیز پرداخت و درباره علت کناره‌گیری اصلاح‌طلبان از ارائه لیست انتخاباتی در تهران نیز گفت: آن‌هایی که باید در مجلس دهم منشاء اثر می‌شدند و مردم را از بحران‌هایی که با آن روبه‌رو هستند، نجات می‌دادند و شاخص‌های اقتصادی را مثبت می‌کردند این توفیق را حاصل نکردند،لذا متاسفانه خود‌به‌خود توانایی سایر اصلاح‌طلبان در پیشبرد امور از بین رفت.

وضعیت لیست اصولگرایان

وضعیت اصولگرایان برای ارائه لیست ائتلافی نیز همچنان مبهم و بدون نتیجه است. ناصر ایمانی فعال اصولگرا در گفت‌وگوی روز گذشته خود با رویداد ۲۴ اعلام کرد که اصولگرایان با دو لیست «جبهه پایداری» و «ائتلاف اصولگرایان» وارد میدان خواهند شد. ایمانی با اشاره به اینکه جبهه پایداری به دلیل اختلاف‌نظر‌هایی که با جریان اصولگرایی دارد می‌خواهد خارج از لیست ائتلاف، لیست دیگری منتشر کند، تاکید کرد: این جریان منش و روش‌های سیاسی خاصی دارند و روش‌های اصولگرایان را قبول ندارند. در انتخابات‌های گذشته نیز شرایط به همین شکل بوده و اینگونه نیست که فقط در این انتخابات اقدام به ارائه لیست جداگانه کرده باشد. جبهه پایداری از زمانی که پا به عرصه سیاست گذاشت، تقریبا در هیچ انتخاباتی همراه اصولگرایان نبود. در این شکی نیست که پایداری‌ها در جریان اصولگرایان جای دارند، اما روش‌های خاص خود را دارند. برای انتخابات پیش رو به مدت طولانی با اعضای جبهه پایداری صحبت و مذاکره شد، اما نتیجه‌ای در پی نداشت، به معنای دیگر این پایداری‌ها بودند که تمایل چندانی نداشتند با اصولگرایان لیست مشترک بدهند.

او البته در ادامه این گفت‌وگو به احتمال اشتراک این دو لیست اشاره کرد و گفت این اشتراک در صورتی که ائتلاف اصولگرایان بخواهد حضور کاندیداهایش را در لیست‌های دیگر ممنوع کند، از بین می‌رود.