رایزنی‌ها برای احراز صلاحیت‌ها

با این همه، کدخدایی در توییت روز گذشته خود به اظهارات روز یکشنبه علی لاریجانی اشاره کرد و با بیان اینکه روزانه تعدادی از نمایندگان ردصلاحیت شده با اعضای شورای نگهبان ملاقات می‌کنند و مدارک و دلایل برای آنان تبیین شده و توضیحات آنها نیز استماع می‌شود، گفت: گر چه دفاع رئیس مجلس از همکاران قابل درک است اما مناسب بود نمایندگان نیز مستندات را به رئیس مجلس ارائه می‌کردند.

این اظهارات کدخدایی به انتقاد علی لاریجانی به صحبت‌های هفته گذشته او باز‌می‌گردد.

لاریجانی اظهارات کدخدایی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما را مبنی بر اینکه«از حدود ۲۴۷ نفر نماینده فعلی مجلس، ۹۰ نفر صلاحیت‌شان عمدتا به خاطر مسائل مالی تایید نشده است» زیر سوال برد و اعلام کرد: «در ردصلاحیت برخی نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار از جانب سخنگوی شورای نگهبان مطلبی منعکس شد که این رد صلاحیت‌ها عمدتا مربوط به سوء‌استفاده‌های اقتصادی بوده است، این مطلب درست نیست.» لاریجانی تاکید کرده بود که «چرا مطلب باید درست منعکس نشود که بیگانگان از آن سوءاستفاده و نظام را متهم به فساد کنند؟»

شهادت برای التزام به نظام برخی نامزدها

از سوی دیگر، بر اساس اعلام بسیاری از چهره‌های سیاسی، آنها به دلیل عدم التزام به اسلام یا عدم التزام به نظام رد صلاحیت شده‌اند؛ موضوعی که نه تنها با واکنش نامزدهای انتخابات دوم اسفند امسال بلکه با واکنش سایر چهره‌های سیاسی نیز روبه‌رو شده است.

رسول منتجب‌نیا دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی و از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی با «ایسنا» با بیان اینکه معتقدم درخصوص بررسی صلاحیت‌ها حق‌کشی شده است، تاکید کرد: شرایط فعلی اقتضا می‌کند که به مردم بها داده و فضا را باز و قلوب را تالیف کنیم. مردم طرفدار کشور و نظام هستند و نسبت به سرنوشت خود حساس و علاقه‌مندند و نباید به چشم مخالف، دشمن و نامحرم به مردم نگاه کنیم. داوطلبانی که وارد صحنه شده‌اند توانایی خدمت را در خود احساس و احراز کرده‌اند، بنابراین برخورد با آنها باید کاملا منصفانه، عادلانه و قانونمند باشد. او افزود: اینکه در میان جناح‌های موجود کشور، یک جریان کاملا در امان باشد و داوطلبان جناح دیگر تایید صلاحیت نشوند، به دور از انصاف است. از شورای نگهبان تقاضا می‌کنم در این آخرین مرحله بررسی صلاحیت‌ها که به اعتراضات داوطلبان رسیدگی می‌شود، به این موضوع واقع‌بینانه نگاه کند و مصلحت کشور را در نظر بگیرند.

منتجب‌نیا با بیان اینکه اگر انتخابات در فضایی مسدود و بسته برگزار شود، افتخار‌آمیز نیست، گفت: فضای آزاد انتخاباتی در همه دنیا امری قطعی و شناخته شده است. شرایط فعلی می‌طلبد مسوولان با سعه صدر، تحمل، تعامل و تامل با داوطلبان برخورد کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: باید با آغوش باز برخورد کنیم زیرا امروز در معرض تهدیدهای بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی هستیم.

منتجب‌نیا با بیان اینکه بسیاری از رد صلاحیت‌شدگان را می‌شناسیم که جزو متدین‌ترین و متشرع‌ترین افراد هستند که به دلیل عدم التزام به اسلام، جمهوری اسلامی و ولایت فقیه یا رد صلاحیت شده‌اند یا صلاحیت آنها توسط هیات نظارت احراز نشده است، افزود: خدمت رهبری شهادت می‌دهم، اکثریت ردصلاحیت‌شدگان این دوره، جزو طرفداران پرو پا قرص نظام هستند.

علاوه بر اینها، حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز از جمله اولین منتقدان به عدم احراز صلاحیت چهره‌های سیاسی بوده است. رئیس‌جمهوری در جلسه ۲۵ دی ماه هیات دولت، در انتقاد به این روند گفته بود: «همه آنهایی که در این انتخابات نقش دارید از شما خواهش می‌کنم، آن جایی که روشن است تا صلاحیت فردی رد شود، آن را رد کنید، اما آن جا‌هایی که نامشخص است یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنید، به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس ۱۷ نفر، ۱۷۰ یا۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند، ببینیم از چند جناح ۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند؟ ۱۷ نفر از چند جناح، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود.» البته این موضع روحانی را سخنگوی شورای نگهبان بی‌پاسخ نگذاشت و در پیامی طعنه‌آمیز که در توییتر منتشر کرد، انتقادات انتخاباتی روحانی را به رد صلاحیت داماد رئیس‌جمهوری مرتبط کرد. سخنگوی شورای نگهبان نوشت: «جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رئیس‌جمهور در این پروژه ضدملی تاسف‌بار است. البته نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است.»

واکنش حزب همبستگی

البته رد صلاحیت‌ها واکنش حزب همبستگی ایران اسلامی از احزاب جریان اصلاح‌طلب را نیز به دنبال داشت. این حزب با انتشار بیانیه‌ای، با انتقاد از روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، این امر را در برگزاری انتخاباتی با مشارکت حداکثری موثر دانست و در آن تاکید کرد: محدودیت برای حضور جریان اصلاحات به‌عنوان نماینده طیف وسیعی از مردم در مجلس آینده، علاوه بر محروم کردن کشور از بخش مهمی از ظرفیت نخبگان و کارشناسان موثر و دلسوز، اقدامی است چالش‌برانگیز و تشکیل مجلسی ضعیف را بر خلاف منافع ملی و انسجام داخلی به دنبال خواهد داشت.

دعوت کدخدایی به مناظره

از سوی دیگر، مرتضی مبلغ عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات دیروز در گفت‌وگو با فرارو عباسعلی کدخدایی را به مناظره دعوت کرد. او در این گفت‌وگو با اشاره به رد صلاحیت‌ها عنوان کرد: اعضای شورای نگهبان بیایند در یک مناظره گفت‌وگو کنیم تا معلوم شود در شورای نگهبان چه اتفاقاتی در جریان است و چه روندی دارد طی می‌شود. عملکرد شورای نگهبان باید طبق قانون شفاف باشد. مبلغ گفت: «ما با چنین وضعیتی مواجه هستیم. از یک طرف راهبرد مشارکت حداکثری مطرح می‌شود و از طرف دیگر به گونه‌ای عمل می‌کنند که در مقابل این راهبرد است و سرخوردگی و یأس را به مردم تلقین می‌کند.» او افزود: «رقابت انتخاباتی باید حداقل بین دو جناح صورت بگیرد و رقابت انتخاباتی با حضور یک جناح معنایی ندارد.»

انتقاد مطهری

همچنین علی مطهری نماینده فعلی تهران در مجلس و ازجمله نامزدهای رد صلاحیت شده در انتخابات مجلس یازدهم، در انتقاد به روند رد صلاحیت‌ها در گفت‌وگوی خود با هفته‌نامه حریم امام تاکید کرد: گاهی افراد حر و آزاده ردصلاحیت می‌شوند و افراد متملق و چاپلوس تایید می‌شوند. به گزارش جماران، مطهری توضیح داد: در بررسی صلاحیت کاندیداها گذشته از شرایط عمومی باید به قبول داشتن قانون اساسی و عدم فساد مالی یا اخلاقی مهم اکتفا شود و اظهارنظرهای افراد نباید ملاک قرار گیرد. مثلا فردی نظری مخالف نظر رسمی نظام داشته است، او را رد صلاحیت می‌کنند. یا فردی انتقادی به یک مقام عالی داشته، او را رد صلاحیت می‌کنند. در نتیجه گاهی افراد حر و آزاده رد صلاحیت می‌شوند و افراد متملق و چاپلوس تایید می‌شوند.