سخنگوی قوه‌قضائیه با بیان اینکه سیاست قضایی ما این است که بین معترضان و آشوبگران و میان اقدام اعتراضی و اقدام ضدانقلابی و مغایر امنیت ملی کشور تفاوت قائل هستیم، تاکید کرد: به هیچ عنوان از امنیت مردم و جامعه کوتاه نمی‌آییم و با کسانی که به هر شکل اقدام علیه امنیت کشور داشته باشند در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی برخورد می‌کنیم. در این موضوع هم برای اینکه ماموریت ما تامین امنیت شهروندان است، تعارفی با هیچ‌کس نخواهیم داشت ولو به حسب ظاهر فرد مدعی مصونیت دیپلماتیک باشد.  اسماعیلی در ادامه با تاکید بر اینکه قواعد بین‌المللی را مراعات می‌کنیم و به کنوانسیون‌های بین‌المللی که ملحق شدیم احترام می‌گذاریم، گفت: اما احترام به کنوانسیون‌های بین‌المللی یک‌جانبه نیست. کنوانسیون وین در تبیین حقوق دیپلماتیک برای دیپلمات‌های کشورهای خارجی در کشور پذیرنده مصونیت قائل شده است و ما نیز این مصونیت را قائل هستیم. البته به موجب ماده ۴١ کنوانسیون وین همه افرادی که از مزایا و مصونیت‌های دیپلماتیک بهره‌مند هستند، موظفند قوانین و مقررات دولت پذیرنده را محترم بشمارند و از مداخله در امور داخلی کشور میزبان خودداری کنند.

اسماعیلی توضیح داد: سفیر انگلیس به‌عنوان بالاترین نماینده این کشور در جمهوری اسلامی در یک تجمع غیرقانونی شرکت کرد و از این تجمع فیلم و عکس تهیه کرد و نقش تحریک‌کننده برای ایجاد تجمع و استمرار تجمع غیرقانونی داشت که به هیچ عنوان پذیرفته نیست. سخنگوی قوه‌قضائیه با بیان اینکه ابتدا سفیر انگلیس را نشناختند و او انگلیسی صحبت می‌کرد و بعد که احساس کرد بازداشت می‌شود زبان به فارسی صحبت کردن گشود و خود را سفیر انگلیس معرفی کرد، گفت: شیطنت و دروغگویی از این بالاتر در یک شخصیت دیپلماتیک سراغ دارید؟ در حقوق بین‌الملل چنین شخصی عنصر نامطلوب است و انتظار مردم این است که عنصر نامطلوب اخراج شود و هم قوانین بین‌المللی ایجاب می‌کند.

سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: در ماده ۹ کنوانسیون وین آمده است که دولت پذیرنده هر لحظه و بی‌آنکه التزامی به توجیه تصمیم خود داشته باشد به دولت فرستنده اطلاع می‌دهد که رئیس یا هر یک از اعضای هیات او شخصی نامطلوب است و در این صورت دولت فرستنده مامور را فرامی‌خواند و به خدمت او خاتمه می‌دهد. اگر امتناع کند، کشور پذیرنده می‌تواند به‌عنوان عنصر نامطلوب وی را اخراج کند.  سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین تاکید کرد: البته مسوول و مباشر در این حوزه وزارت امور خارجه و دولت به‌عنوان دولت پذیرنده است و ما به‌عنوان دستگاه قضایی و جامعه حقوقی این استدلال را داریم که این فرد عنصر نامطلوب است و تکلیف عنصر نامطلوب نیز مشخص است.

بازداشت ٣٠ نفر در اعتراض‌های اخیر

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در تجمعات اخیر چه تعداد بازداشت شدند و اینکه آیا غیر از سفیر انگلیس، اتباع خارجی دیگری نیز بازداشت شده‌اند یا نه، گفت: غیر از سفیر، فرد دیگری گزارش نشده که بازداشت شده باشد. سخنگوی قوه‌قضائیه ادامه داد: درجایی‌که اقدام علیه امنیت باشد و امنیت شهروندان را به مخاطره بیندازد و دست بیگانگان در کار باشد، تعارفی نداریم و در حوادث اخیر نیز بازداشتی داریم؛ اما عدد دقیق ندارم و عدد اولیه چیزی حدود ۳۰ نفر بوده است.

آمار کشته‌شدگان آبان ماه

سخنگوی قوه‌قضائیه در ادامه این نشست به سوالی درباره علت ارائه نشدن آمار کشته‌ها و بازداشتی‌های حوادث آبان ماه ۱۳۹۸ پاسخ داد. اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با گذشت دو ماه از اتفاقات آبان ماه، دلیل اینکه هیچ آماری از کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان از سوی مراجع رسمی اعلام نشده چیست، گفت: در ارتباط با بازداشت‌شدگان مسوول ما هستیم و آمار هم دست ما است. در بحث جان‌باختگان نهاد متولی شورای امنیت است و قطعا شورای امنیت در مقطع مناسب در این ارتباط اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

او یادآوری کرد: تعداد بازداشتی‌های کل کشور مشخص است؛ ولی آمار آن را الان ندارم. در تهران ۳۰۰ نفر بود که قبلا اعلام شد.

۱۸ میلیارد دلار گم نشده است

اسماعیلی در پاسخ به سوالی در مورد رسیدگی به پرونده اخلالگران ارزی و اینکه آیا وضعیت پرونده معاون سابق نظارت بانک مرکزی مشخص شد یا نه، گفت: این پرونده به لحاظ اینکه هنوز بین دادسرا و دادگاه در کش و قوس است و قرار است رفع نقص‌هایی انجام شود، بعد از رفع نقص و تکمیل تحقیقات اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده ۱۸ میلیارد دلاری گفت: این پرونده ۱۸ میلیارد خوب تدوین نشد یا نخواستند خوب تدوین شود. یک بار گفتند ۱۸ میلیارد دلار گم‌شده، یک بار گفتند ۱۸ میلیارد دلار برباد رفته و یک عده نیز بحث تخصیص ارز را مطرح کردند و برخی نیز گفتند اصلا ۱۸ میلیارد دلار گم نشده است. در این ارتباط بخش‌هایی از موضوع را به تناسب تخصیص ارزها رسیدگی کردیم. یک بخشی نیز نیاز به رسیدگی عمومی دارد که در پرونده اصلی ارزی که مربوط به مسوولان بانک مرکزی است، درحال تحقیقات است.

مشایی و بقایی آزاد نشده‌اند

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آزادی بقایی و مشایی با توجه به وضعیت جسمانی آنها گفت: این افراد محکوم شده‌اند و محکومیتشان در حال اجراست و مانند سایر زندانیان به تناسب از مرخصی استفاده می‌کنند و هر زندانی هم نیاز به درمان خارج از زندان داشته باشد، به موجب قانون مقدمات درمان زندانی در خارج از زندان فراهم می‌شود. اتفاقی که به معنای آزادی آنها و مختومه‌شدن پرونده‌های آنها باشد، نیفتاده است.

پرونده کیک‌های آلوده

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده کیک‌های آلوده به قرص گفت: بخش‌های مختلف اطلاعاتی و امنیتی مطالعات گسترده‌ای انجام داده‌اند. تا امروز آنچه مسلم است این است که واحدهای تولیدی ما به هیچ‌وجه نقشی در این موضوع نداشتند و بررسی‌ها ادامه دارد و حاکی از یک توطئه است؛ زیرا قرص در بیش از ۵۰ برند کشف شده است. اسماعیلی اظهار کرد: این اقدامات بعد از تولید و توسط افراد با هدف آسیب‌زدن به تولید اقتصادی کشور انجام شده است. هنوز منشأ اصلی شناسایی نشده و نیروی امنیتی و بهداشت و درمان پیگیر موضوع هستند.

وضعیت افراد رد صلاحیت شده

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت برخی افراد توسط شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و ارتباط آن با محکومیت مالی آنها گفت: مرجع تایید صلاحیت داوطلبان در مجلس شورای نگهبان است. هنوز فرآیند رسیدگی به اتمام نرسیده و فرصت اعتراض وجود دارد و چه بسا تغییراتی هم ایجاد شود؛ اما اینکه پرونده دارند، بله تعدادی از این افراد پرونده دارند که البته عددش بالا نیست. البته تعدادی از نمایندگان رد صلاحیت‌شده پرونده قضایی ندارند.