جمال عرف روز گذشته در نشست خبری گزارش عملکرد هیات‌های اجرایی کشور را در مرحله بررسی صلاحیت‌ها ارائه کرد. عرف در ابتدا با اشاره به تفاسیر متفاوتی که از عملکرد هیات‌های اجرایی وجود دارد، گفت: دو دیدگاه نسبت به عملکرد هیات‌های اجرایی مطرح است. دیدگاه اول که این هیات‌ها را متهم به تاییدصلاحیت «فله»‌ای می‌کند و خواهان اصلاح قانون در این مورد است، و دیدگاه دوم هم این هیات‌ها را متهم به داشتن نگاه سیاسی در بررسی صلاحیت‌ها می‌کند و معتقد است داوطلبان ردصلاحیت شده به یک جریان سیاسی خاص تعلق دارند. او با تاکید بر غلط بودن هر دو دیدگاه گفت: هیات‌های اجرایی شخصیت حقوقی مستقل دارند که در عمل تمام فرآیند اجرایی انتخابات بر عهده این هیات‌ها است.

۹۲ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شده‌اند

عرف با اشاره به آمار نامزدهای حضور در مجلس شورای اسلامی گفت: از ۱۶هزار و ۳۳ نفر ثبت‌نامی تعداد ۸۴۸ نفر انصراف خود را تقدیم وزارت کشور کرده‌اند. بنابراین پرونده تعداد ۱۵هزار و ۱۸۵ داوطلب باقی مانده پس از دریافت نتایج استعلام از مراجع چهارگانه در هیات‌های اجرایی سراسر کشور بررسی شد و در نهایت صلاحیت ۱۳هزار و ۸۴۹ نفر برابر با ۲/ ۹۲ درصد از داوطلبان برای حضور در رقابت‌های انتخابی تایید شده است. رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: تعداد ۱۱۲۳ هیات اجرایی در کشور تشکیل شده است که از این میان ۲۰۸ هیات اصلی محسوب می‌شوند. به عبارتی بالغ بر ۱۲ هزار نفر عضو این هیات‌های اصلی هستند و منصفانه نیست که به این تعداد گسترده اتهام برخورد سیاسی وارد شود. تمام تلاش اعضای هیات‌های اجرایی اجرای متن قانون بدون در نظر گرفتن انتصاب افراد به جریان‌های سیاسی بوده است.وی در ادامه به اعضای معتمد هیات‌های اجرایی پرداخت و گفت: حدود ۲۸ درصد از معتمدین هیات‌های اجرایی کارمند دولت بوده، ۲۱ درصدد بازنشسته، ۱۶ درصد فرهنگی، ۷ درصد کشاورز، ۵ درصد روحانی، یک درصد استاد دانشگاه، یک درصد پزشک و ۲۱ درصد هم در مشاغل آزاد مشغول به کار هستند.عرف در مورد شائبه دخالت قوه قضائیه در روند اجرایی انتخابات به دلیل حضور دادستان در هیات‌های اجرایی گفت: ما مجری قانون هستیم و در این رابطه اگر ایرادی هم وجود داشته باشد، به دلیل آنکه قانون‌گذار در خردادماه سال ۱۳۹۵ با اصلاح قانون انتخابات حضور نماینده دادستان در هیات‌های اجرایی را الزامی کرده است، ما ملزم به اجرای این قانون هستیم.

آمادگی برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در ۱۷۴ حوزه

عرف در ادامه گفت: با توجه به دغدغه‌های شورای نگهبان این پیشنهاد مطرح شده است که در انتخابات پیش روی مجلس تنها درحوزه‌هایی که یک نماینده دارند، انتخابات به شکل الکترونیکی برگزار شود. به عبارتی وزارت کشور این آمادگی را دارد که در ۱۷۴ حوزه تک نماینده، انتخابات را به‌صورت الکترونیکی برگزار کند.