نتیجه «راند» اول احراز صلاحیت‌ها

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور روزگذشته با اعلام پایان زمان فعالیت قانونی هیات‌های اجرایی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۶ آذرماه گفت: از مجموع ۱۶هزار و ۳۳ نفر داوطلبانی که برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام اولیه کردند تا پایان زمان قانونی رسیدگی به صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی، تعداد ۸۴۸ نفر اعلام انصراف کردند. در نهایت پرونده ۱۵هزار و ۱۸۵ نفر مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه صلاحیت ۲/ ۹۱درصد از افراد در هیات‌های اجرایی مورد تایید قرار گرفتند و نتیجه به هیات‌های نظارت اعلام شد. به گزارش «ایسنا» وی با اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات، با تغییر قانون در سال ۹۵، دادستان‌های مراکز حوزه انتخابیه به ترکیب هیات‌های اجرایی اضافه و نماینده شورای اسلامی شهرستان از جمع معتمدین حذف شدند، تصریح کرد: هیات‌های اجرایی در ۱۰ روز زمان قانونی فعالیت خود بر اساس استعلام از مراجع چهارگانه و مبتنی بر موازین قانونی ماموریت بررسی صلاحیت داوطلبان را به انجام می‌رساندند.

تایید صلاحیت ۹۵ درصد داوطلبان استان تهران

ازسوی دیگر رئیس ستاد انتخابات استان تهران نیز روز گذشته از تایید صلاحیت ۹۵ درصدی داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان تهران خبر داد. به گزارش «ایسنا» شکرالله حسن‌بیگی در جلسه مشترک ستاد انتخابات استان تهران با شهرستان شهریار با اشاره به انجام فرآیند انتخابات اظهار کرد: طبق قانون انتخابات سه مرحله از مراحل انتخابات را پشت سر گذاشتیم که مرحله اول ثبت‌نام داوطلبان در حوزه‌های انتخابیه، مرحله دوم تشکیل هیات‌های اجرایی در استان تهران و مرحله سوم تعیین صلاحیت‌ها بود. حسن‌بیگی همچنین با اشاره به فرآیند تایید صلاحیت‌ها گفت: رسیدگی به صلاحیت‌ها تا ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه به اتمام رسیده که بر اساس آن در استان تهران ۹۵ درصد داوطلبان تایید صلاحیت و ۵ درصد ردصلاحیت شدند که بخش عمده‌ای از رد صلاحیت‌ها نیز به سبب نقص پرونده‌های تکمیلی و بخش محدودی از رد صلاحیت‌ها نیز تحت تاثیر استعلام از مراکز چهارگانه یعنی وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، دادگستری و ثبت احوال بوده است.

حسن‌بیگی در ادامه با اشاره به آمار تایید صلاحیت‌ها گفت: در استان تهران از مجموعه ۳۶۸۰ داوطلب ثبت‌نام شده ۳۵۹۳ نفر تایید صلاحیت شده‌اند، ۴۲ نفر انصراف داده و ۲۲۳ نفر رد صلاحیت شده‌اند که درصد بیشتری از رد صلاحیت شده‌ها مربوط به نقص مدارک است. وی با اشاره به وضعیت تایید صلاحیت اقلیت‌های دینی گفت: ۲۱ داوطلب اقلیت‌های دینی برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند که ۱۸ نفر تایید صلاحیت شده و سه نفر نیز انصراف دادند.

مهلت اعتراض

رئیس ستاد انتخابات استان تهران همچنین گفت: روزگذشته (چهارشنبه) ابلاغ رد صلاحیت‌ها به افراد به‌صورت پیامکی و مکاتبه‌ای انجام شد و بر اساس قانون، افراد رد صلاحیت شده که در بخش مراکز چهارگانه یا نقص پرونده اعتراض داشته باشند، از فردا (امروز، پنج‌شنبه ۲۸ آذر) به مدت چهار روز فرصت دارند شکایت خود را به هیات نظارت استان ارسال کنند. براساس جدول انتخابات، این شکایات در حد فاصل ۲ تا ۲۱ دی بررسی می‌شود.

به گزارش «ایرنا» براساس اعلام وزارت کشور ۱۶ هزار و ۳۳ نفر برای انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام و از این تعداد ۸۴۸ نفر در طول دوره ۱۰ روزه بررسی انصراف خود را اعلام کردند. همچنین از ۱۵هزار و ۱۸۵ نفری که با استعلام از مراجع چهارگانه صلاحیت آنها بررسی شد، ۲/ ۹۱ درصد (معادل ۱۳ هزار و ۸۴۹ نفر) واجد صلاحیت داوطلبی در انتخابات مجلس تشخیص داده شدند. بر این اساس در مجموع ۸/ ۸ درصد (هزار و ۳۲۶ نفر) نیز به دلایل مختلف واجد صلاحیت تشخیص داده نشدند.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند امسال در ۲۰۸ حوزه انتخابیه برای تعیین ۲۹۰ کرسی برگزار می‌شود. همچنین در این روز مردم ۵ استان تهران، قم، خراسان شمالی، خراسان رضوی و فارس هم با حضور در پای صندوق‌های رای، ۷ نماینده خود را در مجلس خبرگان رهبری انتخاب می‌کنند.

تاییدصلاحیت شده‌ها

اما یکی از خبرهای روز گذشته رد صلاحیت برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب بود. آنطور که فارس گزارش داده است طبق شنیده‌ها از برخی شخصیت‌های سیاسی، برخی از فعالان سیاسی که برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کرده بودند از سوی هیات‌های اجرایی احراز صلاحیت نشده‌اند. بر اساس گزارش فارس، به جز جواد امام سخنگوی بنیاد باران، علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران و آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران که صلاحیت آنها برای هیات اجرایی احراز نشده است، امیر آریازند، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز از دیگر سیاسیونی است که صلاحیتش برای هیات‌های اجرایی احراز نشده است.

درهمین ارتباط آذر منصوری درباره رد صلاحیتش به خبرآنلاین گفت: سه‌شنبه شب پیامکی دریافت کردیم که روز چهارشنبه (دیروز) باید به فرمانداری می‌رفتیم و نامه رد صلاحیت را دریافت می‌کردیم. البته دو روز به ما فرصت داده‌اند تا به این رای اعتراض کنیم. او در پاسخ به این سوال که آیا به این تصمیم هیات اجرایی اعتراض خواهید کرد یا خیر، گفت: فعلا از دیگران خبری نداریم و باید ببینیم دیگر اصلاح‌طلبان در حوزه‌های دیگر وضعیت‌ صلاحیت‌شان به چه صورت است و پس از آن تصمیم بگیریم که اعتراض بکنیم یا خیر. منصوری گفت: در حال حاضر به یک جمع‌بندی نرسید‌ه‌ایم باید ببینیم وضعیت به چه صورت پیش خواهد رفت. جواد امام هم در گفت‌و‌گو با «ایلنا» درباره اعلام نظر هیات‌های اجرایی درباره احراز صلاحیت کاندیداها گفت: پیامک رد صلاحیت برای بنده ارسال شده است. همچنین علی اکبری نماینده مردم شیراز در گفت‌و‌گو با ایلنا از رد صلاحیت خود و بهرام پارسایی دیگر نماینده شیراز خبر داد. در همین حال به گزارش جماران، صلاحیت شهیندخت مولاوردی و فاطمه راکعی از سوی هیات اجرایی تایید شده است. همزمان روز گذشته سیدمحمد تقوی رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: تنها صلاحیت ۲ داوطلب شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه باشت و گچساران از سوی هیات اجرایی احراز نشد که این افراد هم مشهور و مطرح نبودند. وی افزود: از ۱۷ داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه گچساران و باشت ۱۵ نفر تایید صلاحیت شدند. حبیب‌الله خجسته‌پور، رئیس ستاد انتخابات استان سمنان نیز از تایید اکثر قریب به اتفاق داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس در این استان خبر داد. وی همچنین از انصراف چهار داوطلب نمایندگی این استان در این انتخابات خبر داد و گفت: با احتساب استعفاها و نامزدهای ردصلاحیت شده تعداد داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره انتخابات در این استان به ۱۵۱ نفر رسیده است. ازسوی دیگر به گزارش «ایرنا» محمدعلی طالبی استاندار یزد از تایید صلاحیت ۲/ ۹۸ درصدی داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی این استان از سوی هیات‌های اجرایی این انتخابات خبر داد.