سرکشی به خانواده کشته‌شدگان حوادث اخیر

ازسوی دیگر حسام‌‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، در گفت‌وگویی با تاکید بر این نکته که هیچ‌کس اظهار نکرده است که تمام افراد اشرار بودند، گفت که کشته‌شدگان حتما باید فرد به فرد بررسی شوند. او در گفت‌وگو با «ایلنا» در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در ارتباط با افرادی که بی‌گناه کشته شده‌اند، پاسخی خواهد داد، اظهار کرد: فکر می‌کنم همه ما باید پاسخ‌گو باشیم. درهمین راستا الیاس حضرتی عضو فراکسیون امید مجلس اعلام کرد که به همراه جمعی از نمایندگان به دیدار خانواده‌های کشته‌شدگان و مصدومان ناآرامی‌های پس از افزایش قیمت بنزین خواهد رفت. درهمین حال بهرام پارسایی،‌ سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، از پیشنهاد روسای سه فراکسیون مجلس برای پیگیری حوادث اخیر در کمیسیون اصل نود خبر داده است. پیش از این هم علیرضا رحیمی عضو هیات رئیسه مجلس با تسلیت به خانواده‌‌های جان‌باختگان، خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای گزارشی جامع از کشته‌شدگان، مجروحان و دستگیرشدگان اعتراضات آبان شده بود. او در نامه‌اش به علی لاریجانی رئیس مجلس تاکید کرده بود که ارائه یک گزارش مستند و جامع متکی بر حقایق رویدادها می‌تواند به ابهامات و سوالات فراوانی را که برای مردم و نمایندگان مجلس ایجاد شده، پاسخ دهد و «در ترمیم آلام و کدورت‌های پیش‌آمده و خصوصا رسیدگی به وضعیت پیش‌آمده موثر باشد.»

تایید تیرخوردن برخی افراد از پشت

اما روز گذشته جلسه شورای شهر تهران با حضور، سردار محمد یزدی فرمانده سپاه محمد‌رسول‌الله تهران برگزارشد. فرمانده سپاه محمد‌رسول‌الله تهران با تاکید به نقش مردم گفت: در فتنه اخیر اگر مردم نبودند مشکلات دو چندان می‌شد. او افزود: حضور مردم توانست آشوب اخیر را خاموش کند.  او ضمن ارائه توضیحاتی در مورد حوادث اخیر تهران اعلام کرد: برخی از افراد ما نیز توسط اغتشاشگران از پشت تیر خوردند و این را تایید می‌کنم.به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه در حال شناسایی کشته شدگان هستیم و به خانواده‌های آنها سرکشی می‌شود، گفت: همان طور که صف آشوبگران از مردم جدا شد، صف کسانی که جانشان را بی‌گناه از دست دادند نیز از صف کسانی که به نوعی می‌خواستند اموال عمومی را تخریب کنند، جدا می‌شود.

بررسی کشته شدن اشتباه مردم

به گزارش «ایرنا» فرمانده سپاه محمد‌رسول‌الله در پاسخ به این پرسش که هیچ احتمالی در این زمینه وجود ندارد که برخی افراد به اشتباه توسط ماموران امنیتی کشته شده باشند، گفت: این مورد در حال بررسی است و در وضعیت کنونی امکان تایید یا تکذیب این موضوع وجود ندارد ولی به دقت در حال بررسی است که افراد به چه دلیل کشته شده‌اند. سردار یزدی گفت: مطالبات معیشتی مردم مطالبات بر حقی است که کسی آن را انکار نکرده است؛ افرادی که وارد عرصه اعتراض شدند باید صف آنها از دیگران جدا شود. وی ادامه داد: افرادی را داشتیم که بحث اعتراض نداشتند و برخی از افراد دستگیر شده از مرفه‌ترین افراد بودند. به گفته سردار یزدی، افرادی بودند که به هیچ وجه دغدغه مالی نداشتند و تنها برای آشوب آمده بودند؛ همچنین از بیرون، حمایت یا کنترل می‌شدند.

نقطه‌گذاری درمناطقی با زمینه‌های اجتماعی

به گزارش «ایسنا» فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ در پاسخ به اینکه چرا این اتفاقات در مناطق کم‌برخوردار و فقیر‌نشین رخ داد، گفت: مناطق خیلی هم فقیرنشین نبود، اما نقطه‌گذاری دشمن در مکان‌هایی بود که زمینه‌های اجتماعی وجود داشت و دشمن حتما در فضایی وارد می‌شود که توسط مردم عادی رقم زده شده باشد و بر آن فضا و موج سوار می‌شود.وی افزود: در سطح جهانی مقایسه کشور ما با دیگران قیاس مع‌الفارق است؛ چرا که مردم ما فهیم هستند و کاملا تشخیص می‌دهند که چه کسی به نفع آنها کار می‌کند و مردم تشخیص می‌دهند که دنیا چگونه دست به دست هم دادند تا کشور ما را به هم بزنند و مقایسه شرایط کشور ما با الان فرانسه اشتباه است و باید شرایط را با سال ۲۰۰۵ مقایسه کنند.

حمایت شورای شهر از خانواده‌های آسیب‌دیده

در ادامه دو فوریت طرحی درخصوص رسیدگی به خانواده آسیب‌دیدگان در حوادث اخیر تهران روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت که در نهایت پس از سخنان شهربانو امانی درخصوص وقایع اخیر و دلیل پیشنهاد چنین طرحی دو فوریت و کلیات این طرح با رای اکثریت آرا (۲۰رای) و بدون مخالف به تصویب رسید.به گزارش «ایسنا» در ادامه حسن رسولی پیشنهاد داد هیات سه نفره‌ای برای نظارت بر حسن اجرای این مصوبه تشکیل و گزارش آن به شورا ارائه  شود که این پیشنهاد نیز با ۱۵ رأی به تصویب رسید. در ادامه الویری پیشنهاد داد که کلمه جان‌باختگان، شهدای امنیت و مجروحین حذف شده و این طرح درخصوص تمامی آسیب دیدگان باشد و گفت: هر کسی که در این حوادث آسیب دیده چه مامور راهنمایی و رانندگی و چه یک نوجوان ۱۵ ساله باید مورد حمایت قرار گیرند که این پیشنهاد الویری نیز به تصویب رسید. سپس اعضای شورای شهر شهربانو امانی، محمد جواد حق شناس و محمود میر لوحی را  به‌عنوان اعضای کمیته ۳ نفر انتخاب کردند.

پیگیری حوادث اخیر درمجلس

همزمان با شورای شهر تهران، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به پیشنهاد رؤسای سه فراکسیون سیاسی مجلس برای پیگیری ابعاد ناآرامی‌های اخیر در کمیسیون اصل نود، گفت که به همراه جمعی از نمایندگان، درخواست تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی حوادث پس از گرانی بنزین را در مجلس ارائه خواهد کرد. بهرام پارسایی، روز شنبه درگفت‌وگو با اعتماد‌آنلاین گفت: در حال حاضر دو راه‌حل در این زمینه وجود دارد، یا کمیسیون اصل نود به این موضوع رسیدگی کند یا کمیسیون ویژه‌ای برای رسیدگی به ابعاد مختلف ناآرامی‌های اخیر از جمله بررسی کشته‌شدگان، مصدومین و بازداشت شدگان حوادث اخیر تشکیل شود. پارسایی با بیان اینکه آیین‌نامه داخلی مجلس تشکیل کمیسیون ویژه برای مسائل مهم و خاص به پیشنهاد ۱۵ نماینده و با رای صحن علنی را پیش‌بینی کرده، اضافه کرد: بر همین اساس هفته آینده درخواست تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی ناآرامی‌های اخیر را به همراه جمعی از همکاران تقدیم هیات رئیسه مجلس خواهیم کرد.الیاس حضرتی نماینده تهران نیز درگفت‌وگوبا اعتماد آنلاین، با تاکید بر اینکه «حساب معترضان از تعداد بسیار اندکی که جزو اوباش و نیروهای آموزش‌دیده و سازمان‌یافته بودند جداست»، افزود: بر همین اساس تصمیم داریم در چند روز آینده با تعدادی از همکاران مجلس به خانواده کسانی که در ناآرامی‌های اخیر اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند یا افرادی از خانواده آنها دچار مصدومیت شده‌اند سرکشی کنیم؛ چراکه در واقع این افراد هم خانواده و فرزندان ما هستند. عبدالکریم حسین زاده، رئیس فراکسیون حقوق شهروندی، هم ازجلسه‌ای با مسوولان وزارت کشور برای بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان خبرداد.

ادامه بازداشت‌ها

در کنار این واکنش‌ها روزگذشته ‌سردار کیومرث عزیزی فرمانده انتظامی ویژه شرق استان تهران از دستگیری ۲۰ نفر از لیدرها و عاملان اصلی اغتشاشات اخیر طی یک عملیات پیچیده اطلاعاتی و پلیسی خبر داد.همچنین به گزارش انتخاب، سردار علی اکبر جاویدان فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از دستگیری بیش از ۲۴۰ نفر از سردسته‌های اغتشاشات و ناامنی‌های اخیر در سطح استان خبر داد. در خبری دیگر به گزارش عصر ایران به نقل از «ایسنا» سردار علی آزادی فرمانده انتظامی کردستان گفت: با هماهنگی مراجع قضایی، ۲۵ نفر از سرشاخه‌ها و عناصر اصلی اغتشاشات در شهر‌های مریوان و سنندج دستگیر شدند و از آنها سه قبضه سلاح جنگی و مقادیری سلاح سرد نیز کشف شد. از سوی دیگر به گزارش «ایسنا» رئیس کل دادگستری لرستان گفت: باید لیدرهای اصلی اغتشاشات اخیر شناسایی شده و با آنها برخورد قاطع صورت گیرد. محمد رزمی یادآور شد: در بازدید از زندان پای صحبت و درد‌دل اغتشاشگران نشستیم که اکثر آنها اظهار ندامت کرده و از اقشار ضعیف جامعه و بدون هیچ‌گونه گرایش و اهداف سیاسی بودند.

تکذیب بازداشت دانشجویان امیرکبیر

درهمین حال درپی انتشار برخی اخبار مبنی بربازداشت تعدادی از دانشجویان درحوادث اخیر، روز گذشته سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیر کبیر با تاکید بر اینکه گزارشی از بازداشت دانشجویان این دانشگاه از وقایع اخیر دریافت نکرده‌ام گفت: براساس پیگیری‌های صورت گرفته دانشجوی بازداشتی و زندانی از دانشگاه امیر کبیر نداریم. فقط یکی از دانشجویان ما در مورد مسائل سال‌های قبل بیرون از دانشگاه بازداشت شد که براساس اخبار دریافتی این دانشجو نیز آزاد شده است.