بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در یک برنامه تلویزیونی با ارائه توضیحات فنی درباره تزریق گاز به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در فردو اظهار کرد: «در فردو دو آبشار که هر کدام ۱۷۴ سانتریفیوژ است به ایزوتوپ پایدار اختصاص دارد، ایزوتوپ پایدار هم یک تکنولوژی بسیار پیشرفته در ارتباط با جداسازی عناصر سبک است که مهم‌تر از حتی جدا‌سازی عناصر سنگین یعنی اورانیوم می‌باشد.» او افزود: «بنابراین ما قرار نیست به آن دو آبشار دست بزنیم ولی بقیه آبشارها که حدودا ۷۰۰ سانتریفیوژ می‌شود تحت گاز قرار گرفتند. این یک فرآیند طولانی است و اقدامات مربوط به خلأ و... نیز انجام شده است و اکنون داریم اورانیوم غنی شده ۵/ ۴ درصد می‌گیریم.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین تاکید کرد: «امروز (یکشنبه) هم قرار است که بازرسان آژانس نمونه‌گیری را راستی‌آزمایی کرده و اعلام کنند. اقداماتی که مرحله اول اتفاق افتاد را اعلام کردند و مرحله نهایی که برداشت محصول است را امروز آژانس اعلام خواهد کرد.»

بتن‌ریزی واحد ۲ نیروگاه اتمی بوشهر با حضور صالحی

دیروز همچنین قرار بود که بتن‌ریزی واحد ۲ نیروگاه اتمی بوشهر طی مراسمی با حضور علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و الکساندر لوکاشین رئیس اتم استروی اکسپورت برگزار شود. قرارداد احداث ۲ واحد جدید در نیروگاه بوشهر در آبان‌ماه سال ۱۳۹۳ بین شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران و شرکت روسی اتم استروی اکسپورت تبادل شد. موضوع قرارداد شامل طراحی، احداث و راه‌اندازی دو واحد رآکتور هسته‌ای از نوع (AES-۹۲ Modified ۲۰۰۸) VVER هر یک به قدرت ۱۰۵۷ مگاوات الکتریکی است. اجرای قرارداد پس از پرداخت پیش پرداخت در پایان سال ۲۰۱۶ (دی ماه ۱۳۹۵) نافذ شد.

عملیات گودبرداری واحد ۲، نهم آبان ۱۳۹۶ با حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و الکسی لیخاچوف، رئیس شرکت روس اتم در بوشهر انجام شد.

دومین مرحله مهم از مرحله مقدماتی بعد از شروع پروژه، بتن‌ریزی است که از زمان شروع پروژه در دی ماه ۹۵ براساس زمان‌بندی باید ۳۳ ماه انجام می‌شد. بتن‌ریزی واحد ۳ نیروگاه اتمی بوشهر نیز قرار است ۱۸ ماه بعد از بتن‌ریزی واحد ۲ (اواخر سال ۱۳۹۹ یا اوایل ۱۴۰۰) انجام شود. همچنین عملیات اصلی مربوط به احداث واحدهای ۲ و ۳ که شامل عملیات بهسازی خاک محل ساختمان‌های اصلی واحد ۲، بهسازی خاک در سایت آزمایشی، بهسازی خاک محدوده ساختمان رآکتور واحد ۲، بهسازی خاک محدوده ساختمان جانبی رآکتور و اتاق کنترل واحد ۲، بهسازی خاک محدوده ساختمان توربین واحد ۲، خاکبرداری حد فاصل بین گودها و تعریق اطراف آنها، بتن «مگر» ساختمان رآکتور واحد ۲ و بتن عایق رطوبت ساختمان رآکتور ۲ انجام شده است. بتن «مگر» یک بتن با عیار سیمان کم است که به‌منظور آماده‌سازی بستر خاکبرداری شده برای آرماتوربندی و صفحه‌گذاری اجرا می‌شود.   علاوه بر این عملیات آرماتوربندی فونداسیون ساختمان رآکتور واحد ۲، جایگزینی لایه Cap Rock، احداث کمپ مسکونی «صدف» نیز درحال انجام است.