به گزارش «ایسنا» وزیر امورخارجه ایران روز گذشته در حاشیه بازدید از کارخانه‌ نوآوری آزادی در تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما اخیرا در مصاحبه با یکی از رسانه‌های یمنی اعلام کرده‌اید که برای حل مسائل منطقه حاضرید به عربستان سفر کنید و آیا اتفاق خاصی افتاده که چنین اظهارنظری داشتید گفت: «اتفاق خاصی رخ نداده است و ما همیشه آماده هستیم با کشورهای همسایه خود تعامل و گفت‌وگو داشته باشیم. همواره دست ایران برای همکاری و تعامل به سمت کشورهای منطقه دراز بوده و آمادگی خود را برای گفت‌وگو و تعامل اعلام کرده‌ایم.»

صبح روز گذشته خبری منتشر شده مبنی بر اینکه وزیرخارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه المسیره از آمادگی‌اش برای سفر به عربستان با هدف حل اختلافات خبر داده است. به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف، در گفت‌وگو با شبکه المسیره گفت: «ایران دائما در کنار ملت یمن خواهد ایستاد و ما براین باوریم که توقف جنگ در درجه اول به مردم یمن کمک می‌کند.» ظریف ادامه داد: «تماس‌های مداومی با عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان در رابطه با مساله یمن داریم.»

وی در گفت‌وگو با این شبکه یمنی افزود: «تهران از هر ابتکار عملی برای کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کند و برای پایان جنگ یمن همکاری خواهد کرد.»

وزیرخارجه کشورمان همچنین گفت: «اگر شرایط مناسب فراهم شود، من آماده سفر به ریاض برای حل اختلافات خواهم بود.»

حل بحران یمن، کلید حل بحران‌ در منطقه

مقامات ایران بارها بر این موضوع که حل مساله یمن می‌تواند به بهبود روابط ایران با کشورهای عربی و به‌طور خاص عربستان منجر شود، تاکید کرده‌اند.

در این راستا به‌دنبال سفر عمران‌خان به تهران و دیدار با مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند که جمهوری اسلامی ایران از مدت‌ها قبل طرحی چهارماده‌ای برای پایان جنگ یمن داده است و اگر این جنگ به نحو درستی پایان یابد، می‌تواند تاثیرات مثبتی در منطقه به‌دنبال داشته باشد. همچنین حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز دوشنبه ۲۲ مهر یعنی یک روز پس از سفر عمران‌خان به تهران در نشستی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و بین‌المللی، یکی از اهداف عمران‌خان در سفر به ایران را گفت‌وگو درباره منطقه و مسائل منطقه‌ عنوان کرد. روحانی با تاکید بر اینکه اگر موضوع یمن به یک آتش‌بس و در نهایت به پایان جنگ منتهی شود، یکی از گره‌های منطقه‌ از جمله در روابط ایران و عربستان باز می‌شود، ادامه داد: «هیچ‌وقت نخواستیم با همسایگان‌مان روابط بدی داشته باشیم.» رئیس‌جمهور با بیان اینکه همیشه دنبال یک رابطه خوب با همسایگان بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: «طرح بسیار مهمی را به نام «ائتلاف امید یا طرح امید و طرح صلح هرمز» در سازمان ملل ارائه کردیم.»

همچنین محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران روز چهارشنبه ۱۰ مهر در حاشیه جلسه هیات‌دولت درباره مواضع اخیر عربستان سعودی برای رفع تنش‌ها با ایران گفته بود: «ما همواره گفته‌ایم با همسایگان خود دنبال تفاهم و پرهیز از تنش هستیم. اگر دولت سعودی به این نتیجه برسد که با خرید سلاح و واگذاری حاکمیت خود به دیگران نمی‌تواند به امنیت برسد، حتما با آغوش باز با ایران مواجه می‌شود.» ظریف همچنین روز سه‌شنبه ۱۶ مهر درباره شرایط مذاکره با عربستان سعودی گفته بود: «در شرایطی که سعودی‌ها علاقه‌مند به مذاکره با ایران شدند اگر مسائل منطقه را پای میز مذاکره و نه با کُشتن مردم دنبال کنند، جمهوری اسلامی را هم قطعا همراه با خود خواهند داشت.»

تغییر نگاه ریاض و ابوظبی

از سوی دیگر پیش‌تر محمود واعظی، رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور ایران از «تغییر روابط ایران با عربستان و امارات» در جهت مثبت خبر داده بود. محمود واعظی تاکید کرد که روابط امارات‌متحده‌عربی با ایران «به آرامی تغییر کرده» و عربستان سعودی هم از «روابط خصمانه» فاصله گرفته است. وی با بیان اینکه «با وجود برخی خامی‌ها از سوی کشورهای همسایه می‌دانستیم که به مرور این کشورها به ما نزدیک می‌شوند» افزود: «امروز همان روز رسیده و روابط اماراتی‌ها به آرامی تغییر کرده و سعودی‌ها هم به تدریج از آن روابط خصمانه فاصله گرفته‌اند و ادبیات‌شان مسالمت‌آمیزتر شده است.» واعظی روابط بسیار خوب با همه کشورهای اسلامی را سیاست جمهوری اسلامی توصیف و تصریح کرد: «جمهوری اسلامی منافع خود را در روابط حسنه با همسایگان و در گام بعدی با کشورهای اسلامی و در گام سوم با کشورهای آسیایی تعریف کرده است.» در رابطه با تغییر نگاه و موضع عربستان سعودی می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد. محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در تاریخ دوشنبه ۸ مهر گفته بود ترجیح می‌دهد در برابر ایران از راه‌حل‌های سیاسی به‌جای گزینه نظامی استفاده کند. وی در عین حال در گفت‌وگویی که در برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس آمریکا پخش شد هشدار داد که اگر جهان برای جلوگیری از اقدامات ایران کاری نکند ممکن است قیمت نفت به «طرز غیرقابل تصوری» بالا رود. پیش از این علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز، هشتم مهر گفته بود سران برخی کشورها از سوی عربستان پیغام آورده‌اند و «عربستان اگر واقعا دنبال تغییر رفتار باشد، ایران از آن استقبال می‌کند». به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، وی با بیان اینکه عربستان با واسطه به رئیس‌جمهوری ایران پیام داده است، تصریح کرد: «ما باید علائم تغییر رفتار را کاملا ببینیم و نخستین علامت آن حمله نکردن به یمن و پایان دادن به کشتار یمنی‌هاست. حمله زمینی یمنی‌ها به عربستان نشان داد که آنها قدرت نظامی دارند. پیش از این‌قدرت نظامی آنها انکار می‌شد اما عملیات زمینی آنها نشان داد که قدرت زدن آرامکو را هم دارند.» با این حال عادل الجبیر، وزیر مشاور در امورخارجی عربستان گفت اظهارات سخنگوی دولت ایران «دقیق» نبود.

به گزارش «ایسنا» عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امورخارجه در صفحه توییتر خود نوشت: «چیزی که سخنگوی دولت ایران اعلام کرد مبنی بر اینکه عربستان برای آنها پیام‌هایی ارسال کرده است دقیق نیست؛ مساله‌ای که اتفاق افتاد این است که برخی کشورهای برادر برای کاهش تنش تلاش کردند و ما نیز به آنها گفتیم که عربستان دائما برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه تلاش می‌کند.»