وی گفت: «با این سه گام فعلا توازنی در برجام ایجاد شده است و سازمان انرژی اتمی توانسته این توازن را برگرداند و الان می‌بینید در بحث فنی دیگر اقدامی نمانده است که انجام نداده باشیم. مهم است که ملت ببینند که با چه سرعتی برگشتیم و سانتریفیوژهای پیشرفته را در عددهای قابل توجه به کار بگیریم که نشان از هوشیاری و هوشمندی ایران است که با توجه به توصیه مقام معظم رهبری انجام شد؛ ما اینها را پیش‌بینی کرده بودیم. الان هم هر گامی اعلام می‌شود ما قادر هستیم آن را عملیاتی کنیم.»

صالحی ضمن انتقاد از عدم اجرای تعهدات طرف‌های باقی‌مانده در برجام، نسبت به یک‌جانبه‌گرایی و اقدامات مخرب آمریکا در ضربه به چندجانبه‌گرایی و دستاوردهای مهم دیپلماسی در چند دهه گذشته هشدار داد. صالحی خطاب به اعضای حاضر در جلسه، گفت: «اجازه بدهید از شما یک سوال بپرسم، و آن اینکه با چنین همکاری گسترده ایران با آژانس، که فراتر از تعهدات استاندارد ذیل موافقت‌نامه جامع پادمان است و اجرای کامل تعهداتمان ذیل توافق هسته ای بدون به دست آوردن مزایای آن، عکس العمل ما باید چه می‌بود؟ آیا هنوز هم منصفانه است که ایران به اجرای یکجانبه این توافق ادامه دهد؟ با این حال و بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، ایران برای بیش از یکسال از خود صبر استراتژیک نشان داد تا به باقیمانده اعضای برجام اجازه دهد که اثرات این خروج را جبران کنند.»

به گزارش فارس، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به همه تلاش هایی که تاکنون از سوی برخی کشورها با هدف حفظ برجام صورت گرفته و ضمن احترام به آنها، افزود: «متاسفانه ما کماکان دور از تحقق اهداف پایه ای این توافق و تحقق خواسته های مشروع ایران هستیم. از این رو، هیچ گزینه دیگری برای ایران به غیر از توسل به مقررات مربوطه ذیل برجام برای توقف بخشی از تعهداتش با هدف ایجاد پنجره جدیدی در دیپلماسی برای حفظ این توافق باقی نماند. باید ذکر شود که توقف جزئی تعهدات ایران در صورت اجرای موثر و کامل برجام توسط اعضای باقیمانده در این توافق، قابل برگشت است.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد که حفظ برجام، مسوولیت مشترک همه اعضای جامعه بین المللی بوده و ضمن هشدار در مورد اینکه اگر جامعه بین المللی در نجات فوری برجام کوتاهی کند، افزود: «در این صورت، چندجانبه گرایی کارآیی خود را از دست خواهد داد، هرگونه حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات به چالش کشیده خواهد شد، و در نهایت شرایط در راستای منافع جنگ طلبان خواهد بود.»

معاون رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از بیانیه خود، به موضوع برجام پرداخت و گفت: «یک اتفاق نظر وسیع میان تمامی دولت‌های عضو وجود دارد و آن این است که برجام، نقطه عطف حقیقی در تاریخ چندجانبه‌گرایی و به‌عنوان یک دستاورد بین‌المللی مهم است. به این منظور، رفتار مخرب ایالات‌متحده آمریکا و پیگیری تروریسم اقتصادی از سوی دولت این کشور علیه دیگر کشورها، باید از سوی جامعه بین‌المللی محکوم و رد شود.» رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه به موضوع ایمنی هسته‌ای پرداخت و افزود: «ایمنی هسته‌ای، همواره یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما بوده و همه تدابیر ایمنی تاسیسات اتمی ما از جمله نیروگاه اتمی بوشهر، به‌طور دقیقی تحت نظارت محکم نهاد نظام ایمنی هسته ‌ایران بوده است.»

پایش برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد

همچنین مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در سخنانی با بیان اینکه راستی‌آزمایی اجرای تعهدات ایران ذیل برجام ادامه دارد، گفت ایران باید با این نهاد همکاری «کامل و بهنگام» داشته باشد. به گزارش خبرگزاری فارس، «کورنل فروتا» مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه بار دیگر گفت روند راستی‌آزمایی اجرای تعهدات ایران ذیل توافق هسته‌ای ادامه دارد. وی که در افتتاحیه نشست سالانه آژانس در وین سخنرانی می‌کرد، در مورد ایران گفت: «در یک سال گذشته، ما به راستی‌آزمایی و پایش اجرای تعهدات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه داده‌ایم و به این کار ادامه می‌دهیم.»