حسن روحانی درادامه سخنانش اظهار کرد: منطق جمهوری اسلامی ایران استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است و در برجام نیز منطق ما تعهد در برابر تعهد است، اگر آنها به تعهد خود عمل کنند ما نیز عمل می‌کنیم و اگر آن را ناقص عمل کنند ما نیز چنین خواهیم کرد. وی با بیان اینکه امروز چهره جمهوری اسلامی ایران در جهان به‌عنوان چهره‌ای صلح‌طلب و متعادل مطرح است، گفت: ما هیچ‌گاه آغازگر تجاوز و تحریم نبودیم و ما تعهد را نشکستیم و آنها بودند که تعهد را زیر پا گذاشتند و این منطق مهمی است که از آن برخوردار هستیم.

تاکید بر حضور فعال در انتخابات

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز باید روحیه وحدت و یگانگی در کشورمان بیش از هر زمان دیگری باشد، به اهمیت برگزاری انتخابات در ماه‌های آینده اشاره کرد و گفت: انتخابات باید موجب وحدت بیشتر در جامعه باشد و آحاد و اقشار مختلف مردم اعم از زنان و کارگران هر مشکلی که به ذهن‌شان می‌آید و احساس می‌کنند که حقوق‌شان مراعات نمی‌شود، راه اصلی برای کسب حق خودشان انتخابات است. باید در انتخابات دیدگاه‌های خود را اعلام و افرادی را انتخاب کنند که حقوق‌شان را سریع‌تر و زودتر به دست‌شان ‌برسانند و غیر از این هیچ راه دیگری وجود ندارد.

به گزارش «ایسنا» روحانی درادامه سخنانش افزود: انتقاد و سخن گفتن هیچ ایرادی ندارد، اما راه اصلی برای پیروزی و رسیدن به حق بیشتر انتخابات است. باید در انتخابات حضور فعال داشته باشیم و نباید انتخابات مایه انشقاق و دودستگی در جامعه شود، بلکه باید به وحدت و انسجام بیشتر بینجامد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در شرایطی که دشمن همه فشارهای اقتصادی را به‌کار گرفته است. نباید برخی از تندروی‌ها و مسیرهای غیردقیق که مردم را آزار می‌دهد در جامعه اجازه بروز پیدا کند، چرا که مردم به اندازه کافی با غصه و سختی مواجه هستند و نباید اجازه داد که براساس بی‌دقتی‌ها غصه جدیدی بر مردم وارد شود.

روحانی تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که باید حرف و ندای مردم را بهتر بشنویم و اگر می‌خواهیم در خیمه‌گاه امام حسین(ع) قرار داشته و روبه‌روی یزید باشیم، وظیفه داریم که مشکلات مردم را برطرف کرده و مردم را تقویت کنیم تا از این پیچ تند عبور کنیم و بی‌تردید با ایستادگی و مقاومت دشمن را مأیوس خواهیم کرد و همه باید آگاه باشیم که اگر خدای ناکرده دچار اختلاف و دوقطبی شویم، راه برای پیروزی دشمن هموار و آسان خواهد شد.

نباید عاشورا جناحی شود

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نباید حادثه عاشورا و کربلا به هیچ عنوان جناحی شود، گفت: اگر در مجالس عزای امام حسین(ع) سخنران و مداح بخواهد، حادثه عاشورا را در خدمت خود و جناح خود قرار دهد، این موضوع خیانت به اباعبدالله الحسین(ع) است. امام حسین(ع) برای نجات همه انسان‌ها و الگوی همه بشریت است.

 روحانی خاطر نشان کرد: خوشبختانه امسال موارد کمی از سخنان تفرقه‌انگیز شنیده شده و تعداد کسانی که به دنبال ایجاد دو قطبی کاذب بودند، اندک بوده و قابل اعتنا نیست و این از موفقیت‌های بزرگ ملت ایران است. رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر به درستی از تاریخ کربلا استفاده کنیم، عاشورا موجب وحدت بیشتر جامعه خواهد بود و چنانچه از عاشورا و کربلا فاصله و اختلاف به‌وجود آمد، حتما مسیر امام حسین(ع) را به درستی دنبال نکرده‌ایم.

روحانی گفت: اگر امام حسین(ع) در برابر مشکلات صبوری نکرده و در برابر سخنان نادرست سر فرود می‌آورد، پیروزی و موفقیتی نیز حاصل نمی‌شد. همچنان که امام حسین(ع) خطاب به دشمن فرمود اگر پیشنهاد شما ذلت‌بار باشد و با منطق و آرمان‌ها و اصول ما سازگار نباشد، آن را نمی‌پذیریم. رئیس‌جمهور تصریح کرد: مسیر امام حسین(ع) عزتمندانه و توأم با منطق و استدلال بود و امروز ما هم باید همان مسیر را انتخاب کنیم.