کاخ‌سفید هم گفته این دیدار مسائل اقتصادی، امنیتی و نیز مسائل مربوط به مقابله با تروریسم را در بر می‌گیرد. در بیانیه کاخ‌سفید آمده‌است که دیدار تمیم بن حمد آل‌ثانی و ترامپ با هدف افزایش روابطی که درحال‌حاضر هم مستحکم است انجام می‌گیرد. عربستان سعودی و شماری از متحدانش، با قطر قطع رابطه کرده و این کشور را تحت تحریم قرار داده‌اند. ریاض و هم‌پیمانان عربش دلیل این کار را «حمایت دوحه از تروریسم»، «نزدیکی به‌ ایران» و مسائل دیگر عنوان کرده‌اند. قطر اتهام‌های ریاض را رد کرده‌است.

درحالی‌که ایالات‌متحده روابط بسیار نزدیکی با عربستان دارد، قطر نیز محل یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی آمریکا است و دوحه نیز هم‌پیمان نزدیک واشنگتن به‌شمار می‌رود. در جریان تنش‌های فزاینده بین ایران و آمریکا، ایالات‌متحده برای افزایش ظرفیت نظامی‌اش در غرب آسیا، چند فروند جنگنده رادارگریز اف-۲۲ «رپتور» به پایگاه هوایی العُدید قطر اعزام کرد.

از سویی، در اواسط خرداد و پس از نشست‌های مکه که در آنها ایران هدف حملات لفظی و انتقادهای شدیدی قرار گرفت، دوحه اعلام کرد بیانیه‌های پایانی نشست مکه با سیاست خارجی‌اش منافات دارد و آنها را نمی‌پذیرد. شبکه خبری الجزیره می‌گوید واشنگتن با وجود همکاری دیگر کشورهای منطقه مانند عربستان با کارزار موسوم به «فشار حداکثری» علیه تهران، همچنان تلاش می‌کند بر عمق روابط خود با قطر که روابط دوستانه‌ای با جمهوری اسلامی دارد، بیفزاید.

وابسته رسانه‌ای سفارت قطر در واشنگتن به وب‌سایت دیلی‌بیست گفته است: «ما پیشنهاد کرده‌ایم تا به‌عنوان یک میانجی مستقل و بی‌طرف بین ایران و آمریکا عمل کنیم تا شاید دو کشور تصمیم به مذاکره بگیرند.» وزیرخارجه قطر روز یکشنبه ۱۹ خرداد با اشاره به افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه گفت کشورش درحال انجام گفت‌وگوهایی جداگانه با ایران و آمریکا برای کاستن از تنش‌هاست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شیخ محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی به خبرنگاران در لندن گفت: «تلاش می‌کنیم در شکاف ایجاد شده بین ایران و آمریکا پلی ایجاد کنیم.» او در عین حال از تهران و واشنگتن خواست که با هم مذاکره و مصالحه کنند. این مقام قطری همچنین با اشاره به اینکه شرایط فعلی حاکی از نوعی بن‌بست است گفت: نگرانیم که اشتباه محاسباتی باعث تشدید تنش شود. وزیرخارجه قطر با تاکید بر اینکه «باید جایی وارد عمل شد؛ این شرایط نمی‌تواند تا ابد ادامه یابد» گفت: «هر دو طرف تمایلی به تنش بیشتر ندارند پس باید به ایده‌هایی روی بیاورند که درها را باز کند.»

وزیرخارجه قطر در مصاحبه روز یکشنبه خود اظهار کرد که شماری از کشورها از جمله قطر، ژاپن، عراق و عمان برای پا درمیانی و تنش‌زدایی اعلام آمادگی کرده‌اند. شیخ محمد اظهار کرد: «همه این کشورها نگرانند که تنش‌ها به کجا منتهی می‌شود. قطر و برخی کشورها تلاش‌هایی در منطقه صورت داده‌اند تا تنش‌ها را کاهش دهند. ما با آمریکا و همچنین ایران صحبت کرده‌ایم.»

رئیس‌جمهوری آمریکا که دولتش را از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ خارج کرده، در نوبت‌های مختلف مدعی شده که حاضر به انجام مذاکرات بدون پیش‌شرط با ایران است تا به توافقی «بهتر» با تهران دست یابد. تلاش‌هایی که تاکنون برای میانجیگری بین تهران و واشنگتن، از جمله از سوی نخست‌وزیر ژاپن انجام شده راه به جایی نبرده‌است.