انتقاد از اروپا

این عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران درباره عملکرد اروپا در قبال حفظ برجام هم گفت: «انتقاد ما به اروپایی‌ها از ابتدا این بود که صرفا نمی‌توانیم به حمایت سیاسی آنها اکتفا کنیم. اینکه گفته شود برجام توافق خوبی است، برجام باید این منافع را برای همه داشته باشد، از طریق برجام می‌توانیم در جهت اعتماد‌سازی عمل کنیم؛ یعنی حرف‌های کلی سیاسی که در عین حال که خوب است و کسی شکی در آن ندارد اما در کنار آن با توجه به اینکه تحریم‌های آمریکا ضررهای اقتصادی برای ما داشته و دارد، نمی‌توانیم صرفا به بیانیه‌های سیاسی اکتفا کنیم.» وی ادامه داد: «آنها باید به میدان بیایند و دخالت کنند و این خسارات وارده را جبران کنند. بحث اینس‌تکس مطرح شد. مدتی طول کشید که این اینس‌تکس به وجود آمد. از اول هم گفتیم که اینقدر زمان لازم نیست. مکانیزمی تعبیه شده بود که فی نفسه خوب است و در عمل باید دید که چگونه عمل می‌کند اما چرا این‌قدر زمان برد تا این کار انجام شود؟» تخت‌روانچی با اشاره به اینکه اکنون شرکت مشابه اینس‌تکس در ایران تاسیس شده تا بتوانند کار کنند تاکید کرد: «اما نکته مهم این است که این کارها نتیجه داشته باشد. مانند آن است که ماشینی را ساخته‌اید که بسیار قشنگ و زیبا است اما سوال این است که این ماشین چه زمانی حرکت می‌کند. داشتن ماشین فی نفسه دردی را دوا نمی‌کند.»

تخت‌روانچی افزود: «تشکیل اینس‌تکس فی نفسه کار خوبی است اما در عمل باید نشان دهد که تحریم‌های آمریکا را جبران می‌کند.»

وی ادامه داد: «این انتقاد را به‌صورت جدی به اروپایی‌ها گفته‌ایم و اگر واقعا اروپایی‌ها تاخیر کنند ممکن است که زمان از دست رفته باشد.»

این مقام ایرانی ادامه داد: «از ابتدا که با اروپایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها پس از خروج آمریکا از برجام صحبت می‌کردیم، تاکید کردیم که اگر بخواهیم در برجام بمانیم باید از منافع آن بهره ببریم. از این رو، اعضای باقی مانده در برجام باید این کار را انجام دهند و کسانی که داخل برجام بودند و در مذاکرات برجام شرکت داشتند باید منافعی را که بر اساس آن به ایران می‌رسید عملیاتی کنند.»

پیگیری چندجانبه‌گرایی

نماینده ایران در سازمان ملل متحد درباره ظرفیت این سازمان هم گفت: «در عین اینکه مراقب اصول و ارزش‌های خودمان هستیم، در چارچوب سازمان ملل همکاری داریم و فکر می‌کنیم که این دو مانعه‌الجمع نیست. یعنی درحالی‌که اصول و ارزش‌های خود را داریم، از امکانات بین‌المللی هم برای پیشبرد منافع ملی خود استفاده کنیم.»

تخت‌روانچی یکی از برنامه‌های خود را پیگیری چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی برای صلح نامید و گفت یک‌جانبه‌گرایی با منافع ملی ما در تضاد است و ما جلوی آن می‌ایستیم. وی خاطرنشان کرد: «در خروج غیرقانونی آمریکا از برجام هم ایستاده ایم و با اعضای شورای امنیت و بقیه اعضای سازمان ملل متحد درحال صحبت هستیم.»

ارتباط با دبیر‌کل

سفیر ایران در سازمان ملل متحد درباره ارتباط با دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «احساس ما این است که دبیرکل از تعامل با جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کند چراکه در منطقه نقش داریم.»  وی ادامه داد: «ظرفیت خوبی است که با دبیرکل در موضوعات مختلف صحبت کنیم اما وجه دو جانبه مطرح نیست و بیشتر تمرکز ما بر فعالیت‌های جاری سازمان ملل است. این فعالیت‌ها می‌تواند سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای باشد و فکر می‌کنیم که در همه این موضوعات این ظرفیت وجود دارد که با دبیرکل سازمان ملل متحد در ارتباط نزدیک باشیم.»

تخت‌روانچی درباره ارتباط نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن با ایران‌هم اظهار کرد: «استنباط من این است که این تبادل‌نظرها بیشتر خواهد شد.»

مواضع ظریف نسبت به تیم «ب»

وی درباره مواضع وزیر امورخارجه نسبت به «تیم ب» (بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید) توضیح داد: «برخی از عناصر در آمریکا و برخی در منطقه ما تلاش می‌کنند که جو ایران‌هراسی را گسترش دهند. تلاش دارند که منطقه را به آشوب بکشند و از این طریق فکر می‌کنند به منافع کوتاه‌مدت خودشان می‌رسند که اشتباه می‌کنند.»

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: «آقای دکتر ظریف این مساله را هم به خوبی تبیین کردند که اگر این ماجرا جویی‌ها بخواهد جلو برود، چه خطرهایی برای منطقه دارد. ما به‌عنوان کشور خواهان صلح و کشوری که برای امنیت منطقه کار می‌کنیم، مباحث امنیت منطقه را در دیدار با دبیرکل هم مطرح کردیم.»

تخت‌روانچی یادآور شد: «متاسفانه برخی از کشورها در منطقه ما فکر می‌کنند اگر در این چارچوب تقابلی با ایران حرکت کنند، منافعشان تامین می‌شود؛ اما مشخص است که این سیاست‌هایی که سیاست‌های تقابل است و در خلاف جهت بقیه کشورها حرکت می‌کند به جایی نخواهد رسید.»

وی در ادامه درمورد برنامه‌های حضور ظریف در نیویورک گفت: «درکنار این نشست در مجمع عمومی، ایشان با رسانه‌های آمریکایی، شخصیت‌های سابق و گروه و اتاق‌های فکر صحبت کردند و به تبیین مواضع ما پرداختند. عمده آن به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و بحث قطعنامه ۲۲۳۱ اختصاص داشت. به اعتقاد ما و خیلی از کشورها خروج آمریکا از برجام، نقض این قطعنامه است و ایشان خیلی دقیق به تصویر کشیدند که آمریکا به‌عنوان یک عضو دائم شورای امنیت که شاید برای نخستین بار در تاریخ سازمان ملل رخ داده است، کشورهای مختلف را بر خلاف تعهدات بین‌المللی و برخلاف تعهدات آن در قطعنامه ۲۲۳۱، برای اجرای قطعنامه مجازات می‌کند.»