هنوز6  باب برای صادرات نفت وجود دارد

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز دوم اردیبهشت سال‌جاری پایان معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را اعلام کرد و گفت آمریکا دیگر هیچ معافیتی در این زمینه به کشورهای دیگر نخواهد داد. آمریکا همزمان با از سرگیری تحریم‌های نفتی ایران از ۱۲ مردادماه سال گذشته هشت کشور واردکننده نفت ایران را به مدت شش ماه از تحریم نفتی معاف کرد؛ اما چند روز پیش اعلام کرد که معافیت این هشت کشور (هندوستان، چین، ترکیه، یونان، ایتالیا، ژاپن، کره‌جنوبی و تایوان) تمدید نخواهد شد. قرار است این معافیت‌ها از دوازدهم ماه جاری منتفی شود. به گفته مقامات آمریکایی هدف آنها به صفر رساندن صادرات نفت ایران است. تصمیمی که با واکنش مقامات کشور روبه‌رو شده است. در همین راستا روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری در سی امین جشنواره ملی قدردانی از کارگران نمونه، در واکنش به این تصمیم دولت ترامپ تاکید کرد: آمریکایی‌ها در ماه‌های آینده متوجه می‌شوند که صادرات نفت خود را ادامه خواهیم داد. او همچنین گفت: هدف آمریکا از قطع صادرات نفت کاهش درآمد ارزی ماست و راه مقابله با آن تولید و صادرات غیرنفتی است. روحانی با اشاره به اینکه آمریکا فشار می‌آورد تا نفت خام صادر نکنیم و البته باید به صادرات نفت خام ادامه دهیم، تصریح کرد: همه مسوولان اتفاق‌نظر دارند که تصمیم آمریکا برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر تصمیمی غلط و نادرست است که اجازه نخواهیم داد اجرایی و عملیاتی شود.

ضرورت حفظ ارزش پول ملی

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش هدف از تحریم ظالمانه و غیر‌قانونی آمریکا را فشار به مردم، کارگران و اقشار ضعیف جامعه دانست و با تاکید بر اینکه کارگران با تلاش در عرصه تولید و افزایش صادرات غیرنفتی، در خط مقدم مقابله با تحریم‌های آمریکا هستند، اظهار کرد: هر واحدی که ظرفیت تولید را توسعه دهد بیشتر از منابع صندوق توسعه بهره‌مند می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی به دو موضوع مهم در مقطع فعلی و با توجه به شرایط خاص و ویژه کشور اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر در برابر تحریم ظالمانه و غیرقانونی آمریکا هستیم که فشار این تحریم به‌طور مستقیم بر مردم عزیز کشور و به‌ویژه کارگران، اقشار متوسط و پایین جامعه است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در این مراسم که در مجموعه ورزشی شهید معتمدی  برگزار شد، با تاکید بر اینکه دولت، کارفرمایان، کارگران، کارآفرینان و بخش‌های مختلف تولیدی جامعه امروز بار سنگین‌تری بر دوش دارند، ادامه داد: آمریکا از طریق اعمال تحریم‌های ظالمانه به‌دنبال کاهش درآمد ارزی کشور است و منبع بزرگ درآمد ارزی همواره فروش نفت، میعانات و برخی صنایع وابسته به تولید نفت و گاز بوده است.روحانی بر ضرورت حفظ ارزش پول ملی تاکید کرد و گفت: این بدان معنی است که ارزش ریال در برابر ارز خارجی کاهش نیابد و این در صورتی است که میزان ارز را افزایش دهیم. رئیس‌جمهور افزود: برای رسیدن به این مهم یا باید عرضه افزایش یابد یا تقاضا کم شود تا نیاز مردم به ارز خارجی کاهش یابد.

افزایش رقم صادرات غیرنفتی

روحانی با بیان اینکه برای حفظ ارزش پول یا باید قیمت ارز خارجی کاهش یابد یا ارز بیشتری به دست آوریم، گفت: در زمینه کم شدن نیاز به ارز، کارگران، کارفرمایان و تولیدکنندگان کار بزرگی انجام می‌دهند و بخشی از نیازهای جامعه توسط شما قشر عزیز برطرف می‌شود و امروز در برخی از بخش‌ها تبدیل به صادرکننده شده‌ایم و البته در کشاورزی هم صادرات و واردات انجام می‌شود. روحانی بابیان اینکه هر چه صادرات افزایش یابد درآمد ارزی برای کشور بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: امروز رقم صادرات غیرنفتی بسیار قابل‌توجه است و به ۴۰ میلیارد دلار رسیده که با تلاش بیشتر، بهبود کیفیت، کاهش مصرف داخلی و افزایش صادرات در محصولات غیرنفتی می‌توانیم بازارهای منطقه و جهان را تصاحب کنیم که در نتیجه درآمد ارزی کشور افزایش می‌یابد و یکی از قدم‌های مهم برای مبارزه با آمریکا همین موضوع است.

روحانی با بیان اینکه آمریکا به‌دنبال این است که از طریق فشار به صادرات نفتی، درآمد ارزی کاهش یابد تا نیازمندی‌های داخلی برای تولید کالاهای اساسی و واردات برخی محصولات مورد نیاز دچار مشکل شود، گفت: یکی از راه‌های مقابله با آمریکا و خط مقدم این مبارزه شما کارگران عزیز هستید که بتوانید با کار بیشتر محصولات بیشتری تولید کنید و ظرفیت خالی کارخانه‌ها پرشود. رئیس‌جمهور با طرح این موضوع که شاید شما به دولت خطاب کنید که چرا قیمت ارز کاهش نمی‌یابد، خطاب به کارگران سراسر کشور، تاکید کرد: هر قدر تولید افزایش یابد و به سمت خودکفایی حرکت کنیم، قیمت ارز کاهش می‌یابد. رئیس‌جمهور همچنین افزود: کارگران، مردان و زنان غیور ما نخواهند گذاشت آمریکا پیروز شود و ما آمریکا را به‌زانو در خواهیم آورد.

افزایش شیفت کاری

رئیس‌جمهور با اشاره به یکی از مصوبات مهم هیات امنای صندوق توسعه ملی مبنی بر اینکه اگر کارخانه‌ای ظرفیت تولید خود را افزایش دهد یا تاسیس شود، ظرفیت تولید برای دریافت پول از صندوق توسعه ملی در اولویت خواهد بود، گفت: این به معنای آن نیست که سالن و تجهیزات اضافه شود، بلکه باید با افزایش شیفت‌های کاری، تا چند برابر، ظرفیت را افزایش دهیم و کیفیت کالاها نیز به همین نسبت ارتقا یابد.

دستور بازسازی مراکز تولیدی مناطق سیل‌زده

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به مشکلات به‌وجود آمده در بسیاری از استان‌های کشور به‌خاطر جاری شدن سیل، گفت: در فروردین امسال، با معضل سیل در کشور مواجه شدیم که در ۱۰۰ سال اخیر سابقه نداشته است. هرچند که همزمان بارش رحمت خداوند، نعمت‌های فراوانی را برای کشور به همراه داشت و امروز سدها، تالاب‌ها و قنوات کشور، پرآب شده و نعمت خدا برای ملت به‌وجود آمده اما در عین حال این سیلاب‌ها مشکلاتی را برای مردم به‌وجود آوردند.

روحانی با اشاره به اینکه هیچ زمانی در ایران به‌طور همزمان حدود ۲۸ استان با معضل سیل مواجه نبوده است، افزود: اداره کردن و ساماندهی امور در همه این استان‌ها به‌ویژه در برخی استان‌هایی که مشکلات و خرابی‌های زیادی داشتند، کار آسانی نبود. رئیس‌جمهور ادامه داد: به وزرای «صنعت، معدن و تجارت»، «کار، تعاون و رفاه اجتماعی» و «جهاد کشاورزی»، اعلام می‌کنم که بازسازی همه مراکز تولیدی، بنگاه‌ها و کارگاه‌های اقتصادی، مراکز دامپروری و کشاورزی که در مناطق سیل‌زده دچار خسارت شده‌اند، اولویت دولت است و همه باید تلاش کنیم تا شرایط کار و تولید در این مناطق به سرعت به شرایط گذشته و حتی بهتر از آن، بازگردانده شود. همچنین رئیس‌جمهور روز گذشته از ۲۹ کارگر و مدیر واحدهای تولیدی و صنعتی نمونه کشور در بخش‌های مختلف تجلیل کرد.