ماجرای این اقدام ضد‌ایرانی آمریکا با یک گزارش رسانه‌ای شد؛ تنها یک ماه مانده به یک سالگی خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام، روزنامه گاردین با استناد به گزارشی از وال‌استریت‌ژورنال نوشت که دولت دونالد ترامپ مقدماتی را فراهم می‌کند تا در دور جدید فشارها علیه ایران در راستای «کمپین فشار حداکثری»، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان سازمانی تروریستی اعلام کند. در صورت عملیاتی شدن این تصمیم از سوی دولت ایالات‌متحده، این نخستین‌بار خواهد بود که آمریکا نیروهای مسلح یک حکومت خارجی را یک گروه تروریستی می‌خواند.اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نخستین اقدام عملی خود در مقابل طرح جدید ضدایرانی آمریکا مبنی بر قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی، طرح گنجاندن نام نظامیان آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی را تدوین کردند که به گفته فلاحت‌پیشه در دستور کار کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار گرفته و طرح حمایت از سپاه پاسداران است. او توضیح داد که در این طرح نظامیان آمریکایی در منطقه، مترادف با گروه‌های تروریستی نظیر داعش قلمداد می‌شوند.

همچنان که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز اعلام کرد، این تنها طرحی نیست که برای مقابله با اقدام احتمالی اخیر آمریکا تدوین شده و طرح‌های دیگری نیز وجود دارد. او با اشاره به جزئیات ۱۴ طرح مجلس برای مقابله با اقدامات تروریستی آمریکایی‌‌ها، اظهار کرد: براساس این طرح‌ها، دولت، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف ملزم به مقابله، خنثی‌‌سازی، شفاف‌سازی و بخشی هم افشاگری در مورد آمریکا می‌شوند. فلاحت‌پیشه در ادامه توضیح داد: به‌عنوان مثال موضوع نقش آمریکایی‌ها در تروریسم سایبر، بیوتروریسم، جلوگیری از ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به آسیب‌دیدگان و سیل‌زدگان ایرانی، مقابله با تامین دارو و غذای مورد نیاز مردم ایران، کشتار مردم یمن و مواردی از این دست، جزو طرح‌هایی است که مقرر شده بررسی و تصویب آنها در کمیسیون امنیت ملی مجلس آغاز شود. او همچنین توضیح داد: مثلا طرح نقش آمریکایی‌ها در تروریسم سایبر از طریق وزارت ارتباطات، بیوتروریسم مربوط به وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت است که برای آنها الزام ایجاد می‌شود.به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، این ۱۴ طرح در قالب دیپلماسی رسمی و هم دیپلماسی عمومی مطرح است و برای دولت الزام‌آور است. فلاحت‌پیشه افزود: این طرح‌ها در کمیسیون امنیت ملی مورد توافق اعضا قرار گرفته و جلساتی با مرکز پژوهش‌های مجلس و دستگاه‌های مرتبط داریم تا این طرح‌ها به‌سرعت در دستورکار مجلس قرار ‌گیرند.

با آمریکا، مقابله به مثل شود

همچنین روز گذشته، سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه‌قضائیه در جلسه مسوولان عالی قضایی باتاکید بر اینکه امروز پاسداران عزیز در حفاظت از تمامیت ارضی کشور و ارزش‌های انقلاب و همچنین گره‌گشایی از زندگی مردم در حوادث گوناگون، پیشتاز هستند، به اقدام احتمالی ایالات‌متحده آمریکا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی اشاره کرد و این اقدام را مانند سایر شرارت‌های آمریکا محکوم به شکست دانست. رئیس قوه‌قضائیه تاکید کرد: کشوری که در کارنامه‌اش چیزی جز تسلیح، هدایت و پناه دادن جریان‌های تروریستی وجود ندارد، نیروی مسلح رسمی یک کشور را که همواره در مسیر کمک به مردم و دفاع از نهضت‌های اسلامی پیشگام بوده است، تروریست می‌داند.

به گفته رئیسی، این اقدام به لحاظ سیاسی و حقوقی هیچ اعتباری نزد دولت‌ها و ملت‌های جهان ندارد. رئیس قوه قضائیه در ادامه تاکید کرد: اگر به فرض هم آمریکا به‌عنوان یک حکومت منفور و مسوول جنایات سنگین در منطقه غرب آسیا و سایر نقاط جهان بخواهد چنین اقدامی را دنبال کند، شایسته است که وزارت محترم امورخارجه و شورای‌عالی امنیت ملی، مقابله به مثل کنند زیرا طبعا چنین برخوردی نزد افکار عمومی جهان که از کارنامه خونین آمریکا در حمایت از تروریسم آگاه است، پذیرفته خواهد بود.

تاکید «ظریف» بر عمل متقابل ایران

البته ظریف دیروز در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافت و ضمن محکوم کردن اقدام احتمالی آمریکا در گنجاندن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، این اقدام را دارای خطرات زیادی دانست که اگر آمریکا آن را اجرایی کند، ایران عمل متقابل انجام می‌دهد. علی نجفی‌خوشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با «ایسنا» در توضیح این جلسه گفت: آقای ظریف درباره اقدامات وزارت‌خارجه دراین‌باره از جمله ارسال یادداشت به سفارت سوئیس در تهران به‌عنوان حافظ منافع آمریکا توضیح داد. نجفی افزود: همچنین وزیرخارجه با انتقاد از بیانیه اخیر گروه هفت آن را نقض برجام از سوی کشورهای طرف توافق‌نامه که عضو این گروه هستند، دانست. او اهتمام به تقویت دیپلماسی اقتصادی و بهره‌گیری از ظرفیت روابط با همسایگان، اقدامات بازدارنده آمریکا در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سیل‌زدگان ایران، تروریسم اقتصادی آمریکا، نقش رژیم صهیونیستی، آخرین وضعیت اجرای اینس‌تکس و طرح مجلس برای تروریست خواندن نیروهای نظامی آمریکا در منطقه در صورت اقدام احتمالی آمریکا علیه سپاه را از دیگر مواردی عنوان کرد که از سوی وزیرخارجه و اعضای کمیسیون امنیت ملی در این جلسه مطرح شده است.